Över 100% mash efficiency?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Över 100% mash efficiency?

Inläggav ecmik » fredag 2017-01-06 13:10

Ja, men brygger man med extra mycket Trub loss inskrivet i BS så "bakar man ju in" differensen om jag inte tänker helt fel.. Då behöver man ju inte ta hänsyn till hur mycket humlen suger upp, right?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Över 100% mash efficiency?

Inläggav ekstedt » fredag 2017-01-06 13:43

För mig illustrerar detta BS fantastiska förmåga att krångla till det. Utbyte (inte effektivitet) borde avse hur mycket extrakt man lyckas extrahera från malten gentemot ett teoretiskt maxvärde. Det är detta som styr hur man når rätt OG. Ovanpå det kan man sedan lägga till lite lull-ull med förluster till humle, druv och jäst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Över 100% mash efficiency?

Inläggav skyking » måndag 2017-01-09 18:41

ecmik skrev:Ja, men brygger man med extra mycket Trub loss inskrivet i BS så "bakar man ju in" differensen om jag inte tänker helt fel.. Då behöver man ju inte ta hänsyn till hur mycket humlen suger upp, right?


Jag menar att om man vill vara petig kanske så är det som försvinner i humlet beroende på hur mycket humle man har. Jag har läst en siffra på en faktor 14-15 för humleförluster, dvs för varje kg humle så sugs 14L vört upp (låter mycket iofs tycker jag). Det gör att det kan slå endel beroende på hur mycket humle man använder.

[qoute="ekstedt"]
För mig illustrerar detta BS fantastiska förmåga att krångla till det. Utbyte (inte effektivitet) borde avse hur mycket extrakt man lyckas extrahera från malten gentemot ett teoretiskt maxvärde. Det är detta som styr hur man når rätt OG. Ovanpå det kan man sedan lägga till lite lull-ull med förluster till humle, druv och jäst.
[/quote]

Det beror ju på hur man ser på det. Man kan ju alltid styra in på rätt OG genom att anpassa volymen också. Det är ju först när man vill pricka både volym och OG som man behöver bli lite mer nogrann i beräkningarna. T.ex. jag tappar på fat och då vill jag gärna hamna ganska precis på 19L i slutändan - jag tycker varken om att bli sittandes med massa liter öl som jag inte vet var jag skall göra av och heller tycker jag inte om illa fyllda fat.

Tillägg: för mig är nog att pricka volymen viktigare vilket gjorde att jag hamnade lågt på OG't, jag tvivlar på att BS skulle kunnat rädda mig - de har väl inte någon siffra där man kan fylla i hur mycket man klantar sig och spiller ut sötvört på golvet :oops:
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Över 100% mash efficiency?

Inläggav Bee » måndag 2017-01-09 19:44

Tittade idag på gamla recept i senaste BS. Det verkar som att BS numera räknar fram ett estimat på utbytet via BHE (Brewhouse efficiency) istället för ME (Mash efficency) som tidigare. Jag tycker att en del recept har väldigt mycket högre utbyte med senaste versionen. Om jag minns rätt så var ME en del av utrustningsprofilen förut. Jag behöver kolla närmare, men min tes är att ME och BHE blir mixat och därför blir det konstigt.
BHE blir ju rent krasst extrakt omvandlad till alkohol dvs med alla förluster och ME är extrakt till kok. Men jag hittar inte ME längre. Då är det ju svårt att förutsäga BHE också.
Måste plocka fram datorn igen för att gräva bland inställningar och recept...
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Över 100% mash efficiency?

Inläggav Bee » måndag 2017-01-09 20:45

Kollade och googlade lite. ME har beräknats från BHE sen länge, jag har bara inte läst och använt det som ME rakt av då jag aldrig lagt in förluster i utrustningsprofilen förut.
Jag har ingen okvalificerad gissning kvar.

Over and out.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Över 100% mash efficiency?

Inläggav ecmik » måndag 2017-01-09 23:18

Bee skrev:Kollade och googlade lite. ME har beräknats från BHE sen länge, jag har bara inte läst och använt det som ME rakt av då jag aldrig lagt in förluster i utrustningsprofilen förut.


Precis, jag har inte gjort det heller. Men nu när jag gör det blir allt fasiken lite mer logiskt.. Och i BeerSmith hamnar mycket fokus på just BHE, men det riktigt intressanta är ju att ställa in rätt BHE så att ens ME stämmer med verkligheten.

Lustigt att alla hittar sitt eget sätt att tweaka BeerSmith och verkligen få det att funka, men nästan ingen verkar egentligen fatta hur de tänker..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster