Suröl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Suröl

Inläggav urkelme » lördag 2016-08-13 13:58

Hallåja
Tänkte jag skulle ge mig på ett försök till suröl, smakade ganska många fina varianter på Whiskey och Öl mässan och ville prova själv.
Efter ha spenderat några timmar på nätet så tänker jag som så här.

Mäskar som vanligt och kokar som vanligt, kyler ner till 45c tillsätter någon form av mjölksyrebakterier och låter PH sjunka till 3,5,
kokar upp igen tillsätter fruktpure kyler till rumstemp och låter jäsa klart med US-05.
Under surningen tänkte jag "spola" ur luft ur braumeister med c02 spänna gladpack över innan jag lägger på locket.

Rececpt tänker jag med ca 70%pilsnermalt 20%vete 10% karamell
1 humlegiva på 20min

typ... skjutit ganska mycket från höften här, har aldrig gett mig på suröl innan men nån gång måste ju vara den första
Ser det helt galet ut? Några tips och råd? Hur får jag till bakterierna till surningen, humle har ju en del men de vill jäsa i 20-29c.
Bildas det någon alkohol under surningen. tänker när man vill räkna ut ett ABV, ska man då ta ett OG efter koket med frukten innan jäsning.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Suröl

Inläggav st1 » lördag 2016-08-13 16:47

Din föreslagna process ser bra ut.

Vad det gäller bakteriekällor så upplever jag att det enklaste är att köpa ett gäng Probi Mage-kapslar som du öppnar och blandar i din vört. De trivs bäst runt 30-35 grader men ska fungera även i rumstemperatur. Bakterierna ska inte producera någon alkohol värd att tala om.

Här finns en tråd med en hel del bra info.

Milk the Funk och Sour Beer Blog [1, 2] finns allt du behöver veta.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Suröl

Inläggav VsX » lördag 2016-08-13 22:39

Låter ganska vettigt. Jag skulle ha mindre karamellamalt i då jag inte tycker att det tillför så mycket i fruktade suröl. Dessutom bör du tänka på att helst bara använda humle i det andra koket då det påverkar lacton negativt. Fruktpurén bör du tillsätta efter ölet jäst klart, inte under koket. Då kokar du bort alla aromer. Bra att du tänkt på att flusha braumeistern med koldioxid innan du surar också, får du till det hyfsat tätt med gladpack tror jag det kan funka prima.

Även jag har kört Probi Mage senaste tiden. Har använt ProViva förr (och förespråkat det ganska mycket) men tycker att det ger väl mycket smakbidrag från juicen i sig. Knäck några (5-10 st beroende på mängd öl, jag körde 8 st till 18 liter senast) kapslar i vörten hel enkelt. Jag kommer ned till 3,1-3,2 pH vid ungefär 31-32 grader temp på två dagar, men har även kört i rumstemperatur och det funkar också bra även om det tar en dag eller så till.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Suröl

Inläggav urkelme » söndag 2016-08-14 13:05

Om man tillsätter fruktpuren efter koket under kylningen då?
Är lite feg när det gäller att tillsätta saker till öl under/efter jäsning.
Är ju en bm50 jag kör med, så 22 kapslar på 50L blir det då ifall man räknar med 1st/2,25L som det blir i ditt fall med 8st till 18L
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

Re: Suröl

Inläggav st1 » söndag 2016-08-14 16:26

Ah, jag missade humlen. Den bör du definitivt spara till andra koket.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Suröl

Inläggav VsX » söndag 2016-08-14 22:29

urkelme skrev:Om man tillsätter fruktpuren efter koket under kylningen då?
Är lite feg när det gäller att tillsätta saker till öl under/efter jäsning.
Är ju en bm50 jag kör med, så 22 kapslar på 50L blir det då ifall man räknar med 1st/2,25L som det blir i ditt fall med 8st till 18L


Är alltid att föredra att tillsätta frukt efter jäsningen för att undvika att spruta ut aromerna ur jäsröret med övertrycket som bildas. Det är i stort sett standardförfarande för att tillsätta frukt i öl.

Om du vill undvika att använda så många kapslar kan du göra en förkultur annars. Gör som vanligt, typ en liter på OG 1040, tillsätt gärna lite extra jästnäring och kalciumkarbonat om du har så växer lacton lite bättre.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Suröl

Inläggav FindlakeBrewer » torsdag 2017-12-14 11:23

Har bryggt några år och nu äntligen bestämt mig för att ge mig på att brygga suröl. Har några funderingar och kontrollfrågor som ni säkert kan hjälpa mig med...

Jag summerar processen. "Feel free" att kommentera, bekräfta och jag tänker rätt eller rätta om jag är fel ute... Är lite gissningar från diverse googlingar

Mäska - som vanligt 68 gr (?) 1 tim, och sedan laka
Koka - men utan humle. som vanligt 1 tim (?)
Kyl - ner till ca 40 gr.
Tillsätt Lactobakterier, probi mage eller något från Wyeast? typ https://www.theyeastbay.com/wild-yeast- ... llus-blend ?
Vila 3-4 dagar i ca 25 gr. (har svårt att hålla högre temp på ett bra sätt). Kolla så att pH går ner mot 3,5 ?
Koka - Hur länge här? (Jag tänker för att "döda" lactobaktierierna så att de inte förstör min övriga utrustning. Rätt tänkt?) Koka... 15 min? 5 min? Vad är lagom? Funderar också på att slänga i lite humle här...
Primärjäs (US-05 eller US-04). Vilken föredrar ni? Jag har på senare tid fattat tycke för US-04
Slanga över och sekundärjäs samt lägg i fruktgojs.
Buteljera som vanligt.

Å apropå diskussionen kring frukt i kok eller sekundär så tycker jag, efter att ha provat båda, att det är stor skillnad att tillsätta det i sekundär. Jag pastöriserar dock alltid innan jag lägger i genom att värma upp frukten till 70-75 i en kastrull och sedan låta stå med lock 10-15 min.

Vad tror ni om körschemat ovan?
Senast redigerad av FindlakeBrewer torsdag 2017-12-14 13:28, redigerad totalt 1 gång.
FindlakeBrewer
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2017-12-14 11:07

Re: Suröl

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-12-14 13:14

FindlakeBrewer skrev:Primärjäs (US-05 eller US-04). Vilken föredrar ni? Jag har på senare tid fattat tycker för US-04


S-04.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Suröl

Inläggav FredrikS » torsdag 2017-12-14 15:39

Syresätt INTE efter första koket.
FredrikS
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-08-08 09:47

Re: Suröl

Inläggav FindlakeBrewer » torsdag 2017-12-14 16:29

FredrikS skrev:Syresätt INTE efter första koket.


Just det ja... Vill minnas jag läst att vissa tom använder någon gas för att driva ut syret. Låter avancerat. Hur gör man det... särskilt om man har en vanlig hink?
FindlakeBrewer
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2017-12-14 11:07

Re: Suröl

Inläggav Saint » måndag 2017-12-18 09:22

Första koket behöver väl inte vara en timme. 10-15min räcker gott och väl. Sedan skulle jag förespråka att du provar på en pseudolambik enl Ekstedtmetoden
https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... -till.html
Har min tredje i glasdamejanne nu och jag måste säga att det är mycket lättare än kettelsour.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Suröl

Inläggav FindlakeBrewer » måndag 2017-12-18 09:49

Skall absolut ta en titt på det... Men under tiden hittade jag detta: http://sourbeerblog.com/lactobacillus-2 ... ring-beer/
Men absolut, 15 min som första kok skall räcka, sedan surning och därefter "vanlig" kokning verkar fungera. Då kontraminerar jag inte fler saker än nödvändigt...
FindlakeBrewer
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2017-12-14 11:07


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster