Vattenjustering

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenjustering

Inläggav Joelowe » söndag 2016-05-22 20:43

Jag har längre dragit mig för att börja med vattenjustering, men insett nu att det faktiskt är nödvändigt för att få till det där lilla extra.
Jag började läsa på lite, men ju mer jag läste ju mindre förstår jag. Var mycket mer komplicerat än vad jag trodde.
Jag vet att det säkert finns tusen trådar runt detta redan, men vill bara ha lite hjälp att komma igång. Jag tänker inte sätta mig in i det helt nu direkt, utan vill bara testa lite och sen lära mig under resans gång hur allt funkar.
Jag har kommit så lång att jag har lagt in Örebros vattenprofil i BeerSmith. Sen hittade jag en massa profiler för olika ölsorter (Bru'n Water).
Jag har har lagt till de och tryckt på knappen "Calculate best addition" och får fram en massa siffror. Är det de första värderna efter namnet på de olika mineralerna som jag skall hälla i (T ex Gypsum 7,2 g)?
Skall jag införskaffa de mineraler som står där?
Gypsum (KalciumSulfat)
Table Salt (NatriumKlorid) vanligt salt utan jod?
Epsom (MagnesiumSulfat)
Calcium Chloride (Kalciumklorid) I mindre förpackningar är denna flytande, hur mäter man den då?
Baking soda (Natriumvätekarbonat) Vanligt bikarbonat som man bakar med eller?
Chalk (Kalciumkarbonat)

Skärmavbild 2016-05-22 kl. 20.24.49.png


En fråga ang PH. Räcker det att man köper "5.2 PH Stabilizer" och bara pytsa i? Eller hur rekommenderar ni att man gör runt PH

Tack i förhand om ni orkar hjälpa mig med detta :)

// Jonas
Användarvisningsbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro

Re: Vattenjustering

Inläggav ekstedt » söndag 2016-05-22 21:22

Vattenbehandling kan förstås göras hur invecklat som helst, men jag skulle rekommendera att du börjar med en lite mer minimalistisk ansats. Du klarar dig väldigt långt på kalciumklorid och -sulfat, samt eventuellt lite mjölksyra. Eventuellt kan lite kalciumkarbonat vara bra också för mörka öl med rostad malt.

Om du bekymrar dig för mäsk-pH bör du köpa dig en bra pH-mätare också. De där pH-stabilisatorerna ställer jag mig väldigt frågande till.

Sedan kan bu börja testa dig fram med små tillsatser kalciumsulfat och/eller -klorid beroende på om vill framhäva beska/torrhet eller maltighet. För att hamna på bra bra pH kan du ta hjälp av ett bra program (inte alls säkert att BS är det bästa) samt förstås mätningar. Så småningom kommer du få kläm på hur du ska göra för att hamna på ett bra pH, och framförallt att du för ett resultat som du tycker bra (behöver inte alls vara samma som någon vattenprofil som BS häver ur sig).

Det är chimär att ett program ska kunna tala om för dig hur du ska vattenbehandla. Ett program kan vara ett stöd, inte mer.

På de flesta ställen i Sverige kommer man långt med att testa sig fram med små tillsatser av kalciumsalter.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vattenjustering

Inläggav Joelowe » söndag 2016-05-22 22:09

Det var inte så enkelt :)
Men kan jag använda BS värden på kalciumsalterna till att börja med? Har ingen aning om hur mycket man skall ha.
Tänker jag fel med att PH är en separat grej. Jag vet att det hör ihop, men inte så mycket eller?
Användarvisningsbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro

Re: Vattenjustering

Inläggav ekstedt » söndag 2016-05-22 22:25

Joelowe skrev:Det var inte så enkelt :)
Men kan jag använda BS värden på kalciumsalterna till att börja med? Har ingen aning om hur mycket man skall ha.
Tänker jag fel med att PH är en separat grej. Jag vet att det hör ihop, men inte så mycket eller?


Det är väl inte svårare än vilka humlesorter man ska använda och hur mycket? Visst, salter är mycket lättare att överdosera förvisso. Jag tycker du kan nöja dig med 5 g kalciumsulfat denna första gång.

Kalcium sänker pH, så du kommer nog få en pH-sänkning med ett par tiondelar skulle jag tro.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vattenjustering

Inläggav Joelowe » måndag 2016-05-23 05:08

Ok. Tack så mycket för svar
Användarvisningsbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro

Re: Vattenjustering

Inläggav pannkaksparty » måndag 2016-05-23 12:32

Kan någon förklara det här med bikarbonaten.
Jag använder mig av bru'n water.
När man tillsätter mjölksyra för att sänka pH så sänks även bikarbonaten.
Ska man då ha i liter mer bikarbonat så man får upp nivån på den? Sen är ju den pH höjande.

Har haft i bakpulver någon gång men jag tycker jag fått en träig smak då.
Så de senaste koken har struntat i bikarbonaten helt.

Någon som är mer insatt i vattenbehandlar världen.
pannkaksparty
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: lördag 2016-01-16 16:10

Re: Vattenjustering

Inläggav Astronoboy » måndag 2016-05-23 12:53

Jag bor också i Örebro. Jag använder kalciumklorid för att få ner pH när jag brygger Pale Ale, i porter använder jag ingenting och vete-öl har jag försökt med kalciumklorid men är inte nöjd. Vete ger väldigt högt pH.
Inte svar på dina frågor, men lite erfarenhet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Astronoboy
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2015-06-18 15:24

Re: Vattenjustering

Inläggav Bee » måndag 2016-05-23 12:56

John Palmer har som vanligt svar på de flesta frågorna.
http://howtobrew.com/book/section-3/und ... nd-mash-ph
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Vattenjustering

Inläggav ekstedt » måndag 2016-05-23 13:44

pannkaksparty skrev:Kan någon förklara det här med bikarbonaten.
Jag använder mig av bru'n water.
När man tillsätter mjölksyra för att sänka pH så sänks även bikarbonaten.
Ska man då ha i liter mer bikarbonat så man får upp nivån på den? Sen är ju den pH höjande.

Har haft i bakpulver någon gång men jag tycker jag fått en träig smak då.
Så de senaste koken har struntat i bikarbonaten helt.

Någon som är mer insatt i vattenbehandlar världen.


Utan exakt koll på alla detaljer så antar jag att vätekarbonatjoner/bikarbonatjoner (HCO3-) förbrukas i reaktioner med vätejoner i samband med att pH sänks vid tillsats av mjölksyra. Det har ju dock inget med vattenprofilen att göra och det finns ingen anledning att tillsätta mer bikarbonat vilket bara kommer höja pH igen.

Det är egentligen bara för riktigt mörka öl man eventuellt kan behöva tillsätta bikarbonatjoner för att inte få för lågt pH. Och då är det nog lämpligare med kalciumkarbonat snarare än natriumkarbonat (bakpulver).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vattenjustering

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2016-05-23 19:03

Ja som sagt tillsätter man aldrig både syra och karbonater samtidigt, de motverkar varandra. Sen är effekten av kalciumkarbonat väldigt oförutsägbar eftersom kalciumet till viss del motverkar karbonaterna och det är nästan omöjligt att säga hur mycket. Då är natriumbikarbonat bättre, fast i större mängder ger det för mycket natrium. Huvudkälla: Brewing Water av DeLange & Palmer + egen erfarenhet.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Vattenjustering

Inläggav MikaelCarlsson » onsdag 2017-08-16 13:17

Hej!

Jag passar på att ställa en fråga i denna tråd.

Om jag vill höja kalcium i mitt vatten, finns det då något utöver kalciumklorid och kalciumsulfat, jag kan använda?

/ Mikael
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Vattenjustering

Inläggav Kenneth » torsdag 2017-08-17 10:42

Liten kommentar angående bakpulver (eng baking soda)
Bakpulver:en blandning av c:a 30% natriumvätekarbonat (bikarbonat; E500), c:a 40% syra såsom natriumpyrofosfat (E450) och c:a 30% av något ämne som motstånd mot fukt, till exempel majsstärkelse.

Angående kalcium så har du även kalciumkarbonat, CaCO3 som du kan använda.
Kalcium (kalk) i ren form är lite svårt att hitta och att lösa upp i mäsken.

Det finns kalciumoxid/bränd kalk, osläckt kalk eller packsten.
Cement består till stor del av det!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumoxid

Så det blir nog att hålla sig till de kalciumsalter som vi vanligtvis använder inom ölbryggningen :)
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron