Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav ollej » lördag 2016-01-09 22:44

Lista antal recensioner låter rätt vettigt. Eller kanske antal gånger recensioner har blivit gillade?

Mobilvisningen ska jag jobba på. Man behöver kanske inte alls se listan när man tittar på ett recept i mobilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wreede och Wreede / Exalted Beer / Jästklubben / #drickbar / https://www.brygglogg.se
Användarvisningsbild
ollej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: lördag 2015-05-23 22:59
Ort: Stockholm

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Chabo » söndag 2016-01-10 11:22

ollej skrev:Lista antal recensioner låter rätt vettigt. Eller kanske antal gånger recensioner har blivit gillade?

Mobilvisningen ska jag jobba på. Man behöver kanske inte alls se listan när man tittar på ett recept i mobilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Tycker inte som du där...:)
Tyvärr verkar trenden att gilla någons komentar vara den samma som " jag har sett den"'...
(Det är vad jag märkt på face Book samt instagram i MIN kompiskrets.)

Kan det finnas risk att "folk" gillar de mer erkända bryggarnas recept, utan att för den delen testat själv ?

Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Chabo » söndag 2016-01-10 11:25

ollej skrev:Lista antal recensioner låter rätt vettigt. Eller kanske antal gånger recensioner har blivit gillade?

Mobilvisningen ska jag jobba på. Man behöver kanske inte alls se listan när man tittar på ett recept i mobilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk


På min iphone fattade jag inte att receptet jag tryckt på, öppnades längst ner...blir nog knepigt när listan med recept ökar.
Kan inte receptet öppnas o en knapp " tillbaka till listan" dyker upp.

Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Chabo » söndag 2016-01-10 11:36

Låg vaken o kom på en sak...
OM man har någon slags komentarruta för ett recept så tror jag garanterat att denna kommer bli ett litet ""forum" ganska fort....
Nån skriver tex att " gott men lite sött", nu kommer en diskussion födas med varför o hur denna gjort fel, för så skulle det inte smaka..
300 olika åsikter om koktid & hur humlen förvarats mm.
Det är jättebra MEN kanske inte i kommentarrutorna...blir väldigt svårt att bland 200 rader hitta de som beskriver receptet.

Kan man ha ett "miniforum" per recept ?
Samma sak som komentarsrutor men att det finns 2 .
Ett för rena kommentarer o smakupplevelser, samt ett där receptet kan utvecklas o få hjälp ( forum med andra ord)

Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav ollej » söndag 2016-01-10 14:25

ollej skrev:Lista antal recensioner låter rätt vettigt. Eller kanske antal gånger recensioner har blivit gillade?


Chabo skrev:Tycker inte som du där...:)
Tyvärr verkar trenden att gilla någons komentar vara den samma som " jag har sett den"'...
(Det är vad jag märkt på face Book samt instagram i MIN kompiskrets.)

Kan det finnas risk att "folk" gillar de mer erkända bryggarnas recept, utan att för den delen testat själv ?

Anders


Okej, då skippar vi det. Använder inte fb själv, så jag litar på att det stämmer.
Wreede och Wreede / Exalted Beer / Jästklubben / #drickbar / https://www.brygglogg.se
Användarvisningsbild
ollej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: lördag 2015-05-23 22:59
Ort: Stockholm

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav ollej » söndag 2016-01-10 14:29

Chabo skrev:På min iphone fattade jag inte att receptet jag tryckt på, öppnades längst ner...blir nog knepigt när listan med recept ökar.
Kan inte receptet öppnas o en knapp " tillbaka till listan" dyker upp.

Anders


Ja, nåt sånt ska det bli. Har inte riktigt priotiterat mobiler och tablets än, utan har velat få grundfunktionerna att fungera först.
Wreede och Wreede / Exalted Beer / Jästklubben / #drickbar / https://www.brygglogg.se
Användarvisningsbild
ollej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: lördag 2015-05-23 22:59
Ort: Stockholm

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav ollej » söndag 2016-01-10 14:34

Chabo skrev:Låg vaken o kom på en sak...
OM man har någon slags komentarruta för ett recept så tror jag garanterat att denna kommer bli ett litet ""forum" ganska fort....
Nån skriver tex att " gott men lite sött", nu kommer en diskussion födas med varför o hur denna gjort fel, för så skulle det inte smaka..
300 olika åsikter om koktid & hur humlen förvarats mm.
Det är jättebra MEN kanske inte i kommentarrutorna...blir väldigt svårt att bland 200 rader hitta de som beskriver receptet.

Kan man ha ett "miniforum" per recept ?
Samma sak som komentarsrutor men att det finns 2 .
Ett för rena kommentarer o smakupplevelser, samt ett där receptet kan utvecklas o få hjälp ( forum med andra ord)

Anders


Har tänkt mig nuvarande kommentarerna som ett slags miniforum.

Recensioner kan vara något eget där man även kan ge ett betyg.

Jag har även tänkt ha en bryggloggfunktion där man kan markera att man har bryggt receptet, med lite info om när, OG/FG osv.

Blir dock kanske mycket om man har allting.
Wreede och Wreede / Exalted Beer / Jästklubben / #drickbar / https://www.brygglogg.se
Användarvisningsbild
ollej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: lördag 2015-05-23 22:59
Ort: Stockholm

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Chabo » söndag 2016-01-10 14:52

ollej skrev:[quote="Chabo"]Låg vaken o kom på en sak...
OM man har någon slags komentarruta för ett recept så tror jag garanterat att denna kommer bli ett litet ""forum" ganska fort....
Nån skriver tex att " gott men lite sött", nu kommer en diskussion födas med varför o hur denna gjort fel, för så skulle det inte smaka..
300 olika åsikter om koktid & hur humlen förvarats mm.
Det är jättebra MEN kanske inte i kommentarrutorna...blir väldigt svårt att bland 200 rader hitta de som beskriver receptet.

Kan man ha ett "miniforum" per recept ?
Samma sak som komentarsrutor men att det finns 2 .
Ett för rena kommentarer o smakupplevelser, samt ett där receptet kan utvecklas o få hjälp ( forum med andra ord)

Anders


Har tänkt mig nuvarande kommentarerna som ett slags miniforum.

Recensioner kan vara något eget där man även kan ge ett betyg.

Jag har även tänkt ha en bryggloggfunktion där man kan markera att man har bryggt receptet, med lite info om när, OG/FG osv.

Blir dock kanske mycket om man har allting.[/quote]

Låter kalas bra!
Jo risken är att det blir heltid med att fylla i allt ....


Gillar dock tanken att man fyller i lite fakta om bryggningen...

Jag ser ett problem som e rätt omöjligt att komma runt....typ...
Det är ju väldigt många veckor (6-7) från bryggdag till man faktiskt kan säga om det blev bra..
Så fyller man i när man är som mest aktiv....vet man inget förutom OG mm
Fyller man i vid provsmakning gäller det att hitta den där lappen med OG FG mm.

Tänker du dig sin egen "sida" där man fyller i efterhand ?

Anders



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Weinkeller » söndag 2016-01-10 21:46

Så, nu har även jag med uråldrig Beersmith lyckats ladda upp ett gäng recept. Bra initiativ med brygglogg.se, hoppas att den blir till god hjälp för nybörjare såväl rutinerade bryggare.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav ollej » söndag 2016-01-10 21:48

Weinkeller skrev:Så, nu har även jag med uråldrig Beersmith lyckats ladda upp ett gäng recept. Bra initiativ med brygglogg.se, hoppas att den blir till god hjälp för nybörjare såväl rutinerade bryggare.


Tack för hjälpen att hitta problemen!

Om fler har problem med att ladda upp från något program så säg till. Och lyckas någon använda ett program så berätta gärna det också.
Wreede och Wreede / Exalted Beer / Jästklubben / #drickbar / https://www.brygglogg.se
Användarvisningsbild
ollej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: lördag 2015-05-23 22:59
Ort: Stockholm

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Judgecc » söndag 2016-01-10 21:50

Mycket stiligt Weinkeller, kul att du förklarar vinster osv på varje recept. Mycket bra för att vilja testa nåt man vet fungerat i tävlingar och fler än folks familj/vänner fått smaka.
@weinkeller måste bara passa på att ställa en fråga angående dina recept.. Du använder en hel del mjölksyra.. 9ml till 22l färdig öl i tex ljus belgisk. Jag har fått lära mig max gräns på 0,3ml (till och med 0,25ml av andra) per liter..
Tankar om detta?
Är det jag som tänker fel när jag tänker i färdig volym istället för mäsk vatten volym?
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Weinkeller » måndag 2016-01-11 00:43

Judgecc skrev:Mycket stiligt Weinkeller, kul att du förklarar vinster osv på varje recept. Mycket bra för att vilja testa nåt man vet fungerat i tävlingar och fler än folks familj/vänner fått smaka.
@weinkeller måste bara passa på att ställa en fråga angående dina recept.. Du använder en hel del mjölksyra.. 9ml till 22l färdig öl i tex ljus belgisk. Jag har fått lära mig max gräns på 0,3ml (till och med 0,25ml av andra) per liter..
Tankar om detta?
Är det jag som tänker fel när jag tänker i färdig volym istället för mäsk vatten volym?

Förr använde jag mycket salter och mjölksyra pga att jag enbart använde mitt brunnsvatten som har en alkalinitet på 390 mg/l hco3. Numera mäskar jag tjockare och spär mitt vatten med Osmosfiltrerat. Min gräns för mjölksyra ligger på 8ml/30l nu men jag kör fortfarande BIAB vilket ofta kräver lite mer vattenbehandling pga den större vattenmängden. Så ta just vattenbehandling och pH justering med en nypa salt :) anpassa efter eget vatten och metod.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Judgecc » måndag 2016-01-11 07:11

Jadå, jag blev bara så nyfiken..
Kör ju med biab/braumeister vilket ställer till det lite i vattenbehandling ibland.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav Folk » tisdag 2016-01-12 12:03

Kryddor / Tillägg verkar inte fungera i recepten. Är det importfel?
Användarvisningsbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2012-04-24 16:42
Ort: Karlskrona

Re: Brygglogg.se - en öppen svensk receptdatabas

Inläggav ollej » tisdag 2016-01-12 13:24

Folk skrev:Kryddor / Tillägg verkar inte fungera i recepten. Är det importfel?


Det ska fungera och hamna under övriga ingredienser, om det inte är en adjunkt.

Vilket program använder du, och skulle du kunna skicka xml-filen till mig på brewmaster -på- brygglogg.se


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wreede och Wreede / Exalted Beer / Jästklubben / #drickbar / https://www.brygglogg.se
Användarvisningsbild
ollej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: lördag 2015-05-23 22:59
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 94 gäster