Återanvända jäst?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Återanvända jäst?

Inläggav Pontus Hulin » lördag 2015-05-30 23:51

Hej. Tänkte prova att återanvända jäst nästa bryggning. Har 2 liter bottensats av us-05 sparat efter att ha tappat en öl på fat idag. Vad har ni för erfarenheter på att återanvända jäst? Vet att min mentor mrcheese återanvänder och tycker att det ger en bättre öl. Åsikter i ämnet?

Med vänlig hälsning,
/ Pontus
Användarvisningsbild
Pontus Hulin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2015-04-08 13:40
Ort: Norrköping

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Judgecc » söndag 2015-05-31 00:19

Tycker du ska återanvända jästen om du är väldigt nöjd med hur din jäsning har gått och om ölen smakar bra.. Återanvända jäst som beter sig bra är kanon. För varje gång kommer den utveckla mer av dom bra cellerna som man uppskattar (Förhoppningsvis och om allt är friskt). Personligen så vill jag skölja bort trub och döda celler innan jag repitchar. Men många som tappar rätt på kakan, rejäl överpitch 99/100..
Det sägs att 3-4 gången är jästen i sin topp. (Jamil z)
Btw, lite käck läsning
https://www.wyeastlab.com/com-yeast-harvest.cfm
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Falkens » söndag 2015-05-31 09:20

// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2015-05-31 09:50

En fördel med att återanvända jästen är att du kan vara säker på att det finns tillräckligt med jästceller, speciellt bra om du brygger lager. Förra bryggningen blir ju en rejäl förkultur.

Jag använder fortfarande jästen (2st smack pack)jag köpte innan jul, har bryggt 12 gånger men eftersom jag delat jästkakan är jästen bara inne på sin femte eller sjätte generation. Kommer att fortsätta med samma jäst tills jag märker felsmaker pga jästen, eller tills året tar slut beroende på vad som händer först :wink:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst?

Inläggav PutteP » söndag 2015-05-31 10:39

Spännande Pilsnerkokaren! Hur gör du? Tar du jästkakan och tvättar den? Pitchar du rätt av eller gör du förkultur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2014-01-22 20:09

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Lindh » söndag 2015-05-31 11:05

Jag har testat en rad metoder men tycker bäst om att göra en extra stor förkultur och sedan spara undan en del av den. Nästa bryggning startar jag en lika stor förkultur fast med min sparade del och gör på samma sätt igen. På så sätt slipper man tvätta jäst vilket jag tycker är tråkigt =)

Här har jag skrivit lite om mina jästtvätterier; http://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/spara-jast/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Engan » söndag 2015-05-31 11:39

+1 på den Lindh. Finns en alldeles utmärkt beskrivning här.
http://brulosophy.com/methods/yeast-harvesting/
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2015-05-31 14:50

PutteP skrev:Spännande Pilsnerkokaren! Hur gör du? Tar du jästkakan och tvättar den? Pitchar du rätt av eller gör du förkultur?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jag kör med minsta motståndets lag.
Efter att jag flaskat/tryckt över ölen till annat fat för klarning, häller jag jästkakan i en glasburk och ställer i kylen. När det sen är dags för att pitcha nästa omgång häller jag merparten av det översta öllagret i vasken, skakar burken lite och sveper glatt i hälften i jäskärlet. Den värsta trubben sitter fast i botten så jag gissar att jag får med mest livaktig jäst. Jästempen är 10° OG 1.050 och det jäser vanligtvis ut på 4-5 dagar.
Har väl 1,5 liter slurry i kylen nu, har varit en del bryggande den senaste tiden med både SM och en kommande studentbjudning.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst?

Inläggav PutteP » söndag 2015-05-31 23:09

Okej, tack för bra svar! Jag har provat med att tvätta jästkakan enligt Lindhs beskrivning. Dock verkar din involvera färre moment och då mindre risk att infektera jästen. Ska prova detta nästa gång!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2014-01-22 20:09

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Pontus Hulin » onsdag 2015-06-10 22:59

Sparade 2 liter bottensats från förra ipa:n. Hällde bort hälften och pitchade resten i en 23 gradig vört för 3 timmar sedan. Nu jäser det gör fullt. Klar bättre än väntat. Kallkraschar en bitburger lager klon just nu. Skall återanvända den jästen också.
Med vänlig hälsning,
/Pontus
Användarvisningsbild
Pontus Hulin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2015-04-08 13:40
Ort: Norrköping

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2015-06-13 15:03

Idag återanvänder jag en jästkaka som är 4 veckor gammal. Har matat den med lite socker de senaste veckorna så det är gott gry i den.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Pontus Hulin » torsdag 2015-06-25 00:31

Återanvände en lagerjäst idag, jäser galet bra efter 1 timme i 12 gradig värme. Sparade en bigpack box från min förra lager, hällde bort övre halvan som tidigare och pitchade resten.

Smakade på resultatet av återanvänd us-05 i en Sankt Eriks apa klon som tappades idag. Väldigt nöjd med resulatet! :-)

Återanvändning är verkligen att rekommendera.

Med vänlig hälsning,/ Pontus
Användarvisningsbild
Pontus Hulin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2015-04-08 13:40
Ort: Norrköping

Re: Återanvända jäst?

Inläggav Snow » måndag 2017-11-20 18:36

Bumpar denna med ett par fundringar

Jag har en Julbock som bryggdes 14/10 dvs fem veckor sedan. Den har stått på klarning i ca 2 veckor i 2-3 grader.
Tror ni det funkar att dra i en batch direkt på den jästkakan i helgen eller är den för gammal?
Jästen är Saflager 34/70.

Har oxå en HEFE som står på mognad, den bryggdes 29/10, står nu i 18 grader sedan en vecka.
Borde det funka att slå en batch på den jästkakan om två veckor?
Jästen är WLP300.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron