pseudolambikkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » torsdag 2016-09-01 23:05

Askatasuna skrev:Jag flaskade en som stått i drygt 8 månader och hade nått 1.000, tror ni det är någon risk den äter sig ännu längre ner? Flaskade på tjocka flaskor.

Sällan de går så torrt för mig. Tror du kan vara helt lugn efter så lång tid också. Jag har snarare haft problem att få någon kolsyra i mina plambikar än för mycket. Bäst kolsyrejäsning har jag fått med tillsatts av färsk Brett vid flasktappning.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » fredag 2016-09-02 08:53

Jag körde två moccabitar i en flaska för drygt tre veckor sen som jag testade förra veckan - bra med kolsyra. Den var 1.000 då också och det var därför jag flaskade resten för den både smakade gott och var frisk och lagom funk.

Jag får hålla ett öga på dem och möjligtvis öppna en av flaskorna om någon månad för se hur den utvecklat sig kolsyremässigt.

Denna har stått rätt varmt över sommaren, i ett utrymme som varit mellan 22-26 grader. Vet inte om det fått den att käka sig så långt ner. US-05 och två bottensatser Oude Gueuze Tilquin à l’Ancienne (som tillsattes drygt 2 veckor efter US-05).
All min pseudolambik åker upp på vinden nu i helgen, håller typ 15 grader på vintern.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » fredag 2016-09-02 09:21

Jag har gått ner till 1.005 som max. Jag tror dock inte man ska stirra sig blind på denna siffra utan det är tiden som är viktigast. Flaskar man unga lambikar får man nästan räkna med att de kan fortsätta jäsa några pinnar på lång sikt. Detta är något man får lära sig själv helt enkelt. Men det är ett skäl för mig att ta det lugnt med kolsyresockret samt ha starka flaskor för att ha lite marginal.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » fredag 2016-09-02 10:42

Askatasuna skrev:Jag körde två moccabitar i en flaska för drygt tre veckor sen som jag testade förra veckan - bra med kolsyra. Den var 1.000 då också och det var därför jag flaskade resten för den både smakade gott och var frisk och lagom funk.

Jag får hålla ett öga på dem och möjligtvis öppna en av flaskorna om någon månad för se hur den utvecklat sig kolsyremässigt.

Denna har stått rätt varmt över sommaren, i ett utrymme som varit mellan 22-26 grader. Vet inte om det fått den att käka sig så långt ner. US-05 och två bottensatser Oude Gueuze Tilquin à l’Ancienne (som tillsattes drygt 2 veckor efter US-05).
All min pseudolambik åker upp på vinden nu i helgen, håller typ 15 grader på vintern.

Har du använt dig av grumlig mäskning (turbid mash)

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » fredag 2016-09-02 14:35

Senaste lambic jag fick klar hade efter ett år landat på fg 1.018. Denna våga jag inte flaska så jag tappa om på 4 olika 5 liters damejaner med olika bär. Så får vi se vad det blir. Men jag förstår inte varför de inte jäst ut bättre. I övrigt va den sur och frisk i smaken (ph 3.1)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » lördag 2016-09-03 22:53

Weinkeller skrev: Har du använt dig av grumlig mäskning (turbid mash)


Japp, första försöket på turbid mashing så oklart hur "bra" det gick.

Jag har en annan som gjordes samma dag som ej var turbid mashing men samma bottensatser, ska ta och smaka/mäta den strax.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » lördag 2016-09-03 22:57

Askatasuna skrev:[quote="Weinkeller"] Har du använt dig av grumlig mäskning (turbid mash)


Japp, första försöket på turbid mashing så oklart hur "bra" det gick.

Jag har en annan som gjordes samma dag som ej var turbid mashing men samma bottensatser, ska ta och smaka/mäta den strax.[/quote]
Gissar att det högre FGt samt en kraftig syra? beror på det.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » måndag 2016-09-05 07:54

Blev lite svårt och läsa för quote satt fel där men du tror den utan turbid mashig har högre fg och mer syra?
Jag hade lite ont om tid i helgen så hann inte kolla den som var utan turbid mashing men ska göra när jag får tid.

Lite fundersam över varför mina går så lågt och så "snabbt" (från 1.050 till 1.000 på drygt 7-8 månader). Antingen har brett ätit sig igenom väldigt snabbt eller så för få "residual dextrins" (hur översätter man?) att äta på. För hög temperatur kanske, jäskärlet har stått i en hall som har varit rätt varm över sommaren (22-26 grader).
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav simont » måndag 2016-09-05 08:59

Askatasuna skrev:Blev lite svårt och läsa för quote satt fel där men du tror den utan turbid mashig har högre fg och mer syra?
Jag hade lite ont om tid i helgen så hann inte kolla den som var utan turbid mashing men ska göra när jag får tid.

Lite fundersam över varför mina går så lågt och så "snabbt" (från 1.050 till 1.000 på drygt 7-8 månader). Antingen har brett ätit sig igenom väldigt snabbt eller så för få "residual dextrins" (hur översätter man?) att äta på. För hög temperatur kanske, jäskärlet har stått i en hall som har varit rätt varm över sommaren (22-26 grader).


Poängen med turbid mashing är ju att bilda mer dextriner och därmed inte få ett lågt fg snabbt, så utan turbidmashing eller typ tillsättning av maltodextrin så är det svårt att få det puttra över längre tid och göra mer komplex/längre lagrad lambik.
simont
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 21:20

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » måndag 2016-09-05 10:41

Min undran är då. Om en lambic stått 12mån och ligger på fg1.018 och utan att ha någon synlig aktivitet hur stor är chansen att den tuggar i sig mer under låtsäga 1 år till?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2016-09-05 10:56

Mange81 skrev:Min undran är då. Om en lambic stått 12mån och ligger på fg1.018 och utan att ha någon synlig aktivitet hur stor är chansen att den tuggar i sig mer under låtsäga 1 år till?


Helt omöjligt att veta. Det är bara att testa. Använd starka flaskor, ta det lugnt med sockermängderna och prova en flaska regelbundet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » måndag 2016-09-05 14:16

simont skrev:
Poängen med turbid mashing är ju att bilda mer dextriner och därmed inte få ett lågt fg snabbt, så utan turbidmashing eller typ tillsättning av maltodextrin så är det svårt att få det puttra över längre tid och göra mer komplex/längre lagrad lambik.


Precis och med turbid mashing så fick jag ner till 1.000 på 7-8 månader. Det var dock första försöket på turbid mashing som sagt.
Jag tänker testa och göra en med mer omältad vete för se om den håller upp sig bättre.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-09-06 14:23

Angående grumlig mäskning så har jag inte märkt någon tydlig skillnad jämfört med vanlig mäskning vid 70 C. Jag kör ändå med grumlig mäskning mest för att det har blivit en vana, och det lär knappast bli sämre i alla fall.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » torsdag 2016-09-08 10:13

ekstedt skrev:Angående grumlig mäskning så har jag inte märkt någon tydlig skillnad jämfört med vanlig mäskning vid 70 C. Jag kör ändå med grumlig mäskning mest för att det har blivit en vana, och det lär knappast bli sämre i alla fall.


Varken i smak eller utjäsning? Jag har lite problem med turbid mashing för brygger med Grainfather och får dela upp för koka delar. Så om man inte ser någon större vinst med det så hade jag nog helst skippat.
Jag har ett par olika pseudolambik på jäsning där jag har testat lite, vanlig mäskning på 65, vanlig mäskning på 70 och turbid mashing. Dock inte exakt samma bottensatser i dem så sannolikt går det inte och utröna skillanden (mer än, blir det gott med vanlig mäskning på 65 eller 70 också...).
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-09-08 10:31

Askatasuna skrev:Varken i smak eller utjäsning? Jag har lite problem med turbid mashing för brygger med Grainfather och får dela upp för koka delar. Så om man inte ser någon större vinst med det så hade jag nog helst skippat.
Jag har ett par olika pseudolambik på jäsning där jag har testat lite, vanlig mäskning på 65, vanlig mäskning på 70 och turbid mashing. Dock inte exakt samma bottensatser i dem så sannolikt går det inte och utröna skillanden (mer än, blir det gott med vanlig mäskning på 65 eller 70 också...).


Här belyser du tydligt den stora svårigheten med utvärdering av metoder för lambikbryggning, att det är så stor variation även om du gör samma sak från gång till gång. Jag skulle absolut rekommendera mäskning vid hög temperatur, men hur mycket bättre grumlig mäskning blir därutöver, tja det vete katten. Man kan ju överväga förenklade varianter också. Huvudpoängen är ju att plocka ut en del vört innan konvertering har skett, och att se till att denna hålls vid minst 80 C under resten av processen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 116 gäster

cron