pseudolambikkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » lördag 2015-09-05 13:32

Mange81 skrev:Om du tagit SG efter 6 mån vad har de legat på då?
Brukar även syran tillta?
Finns det någon vits att tillsätta fler bottensatser?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Gammal post men..
SG brukar droppa några pinnar mellan 6-12 månader. Vad FG hamnar på brukar variera en hel del beroende på jäst/bakterie sammansättning och mäskförfarande. Mina suröl har stannat på mellan 1001-1012 efter ca ett år.
Visst kan man tillsätta fler bottensatser om man är missnöjd med syran efter sex månader tex. Jag brukar tillsätta lite pigg Brettanomyces när det är dags för tappning eller frukttillsatts. Vid tappning hjälper Brett till att jobba bort peddiosjukan fortare/säkrare och vid frukttillsats jäser den ut frukten och ger lite extra brettkaraktär som jag gillar.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » söndag 2015-09-06 08:59

Använder du brett istället för safbrew f2? Hur snabbt jobbar bretten upp kolayra? Är det någon särskild produkt du föredrar av bretten? Behöver man göra en förkultur på den, om är det samma förfarande som bryggjäst?
Flaskan jag tog ut och tillsatte lite primsocker fick stå med f2 i 2 veckor. Jag är väldigt nöjd, att det blir så bra.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-09-06 11:54

Jag tillsätter Brett för extra komplexitet, gillar fruktigheten och lättare läder och stall i surölen. Gör alltid förkultur så jag ser att Bretten är pigg. Brett tar kanske någon vecka extra på sig att kolsyrejäsa men jag väntar minst tre månader innan provsmak för då brukar smakerna utvecklats på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » söndag 2015-09-06 13:02

Det finns tillräckligt med jäst i p-lambiken för att kolsyrejäsa, inklusive brett. Ska man tillsätta något så är det Sacc (lämpligen F2) för att undvika vetedegstoner som annars kan uppstå och som kan ta flera månader att bli av med.

Rent generellt så tycker jag inte man ska hålla på att jiddra med sin p-lambik. Det blir det det blir, och sedan anpassar man sig därefter, buteljerar rent eller blandar, eller har i frukt etc.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-09-06 13:38

ekstedt skrev:Det finns tillräckligt med jäst i p-lambiken för att kolsyrejäsa, inklusive brett. Ska man tillsätta något så är det Sacc (lämpligen F2) för att undvika vetedegstoner som annars kan uppstå och som kan ta flera månader att bli av med.

Rent generellt så tycker jag inte man ska hålla på att jiddra med sin p-lambik. Det blir det det blir, och sedan anpassar man sig därefter, buteljerar rent eller blandar, eller har i frukt etc.


Brett istället för Sacc är väl knappast att jiddra med sin öl, ölen lär väl innehålla minst lika mycket Brett som Sacc efter ett år?

Smaken är som baken och jag föredrar Brettkaraktären och en längre mognad på flaska framför F2 eller liknande. Det går utmärkt att skippa jästen för kolsyrejäsning även om man kanske får ha lite mer tålamod då. Att Sacc tar bort vetedegstoner på ett bättre sätt än Brett låter jag vara osagt, hursom är det inget problem för mig då ölen gärna får mogna längre än tre månader på flaska.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » söndag 2015-09-06 21:33

Att tillsätta extra bottensatser, ett rör med Brett eller lite F2 kallar jag för att jiddra. Om det verkligen behövs så ska man förstås göra det, men framförallt Brett finns det alltid livskraftig i ölet, så det är onödigt att tillsätta mer. Har lambiken inte surat till sig ordentligt kan det eventuellt finnas en poäng att tillsätta fler bottensatser, annars inte.

Det är för övrigt inte så att F2 "tar bort vetedeg" (tetrahydropyridin/THP), utan det är Brett som skapar den, ofta vid kolsyrejäsning med enkla sorterarter men även under den ordinarie jäsningen. Har man livskraftig Sacch bildas det mindre THP, det kan således vara ett skäl att pytsa i lite färsk Sacch vid buteljering. Det kommer knappast ge sämre komplexitet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-09-06 22:58

Det får helt enkelt bli en test på detta sida vid sida vid nästa buteljering och öppna en flaska varje/varannan månad och jämföra.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » tisdag 2015-09-22 13:46

En liten undran kring mängden pitchad bryggjäst. Jag använder Safbrew f2 som jäst för primärjäsningen. Ca 5g rehydrerad jäst åker i. Finns det någon risk med att ta för mycket jäst med tanke på att det ska finnas kvar något för bakterierna att mumsa på.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » tisdag 2015-09-22 14:11

Tror inte att man behöver bekymra sig om mängden ö.h.t. Det är bara att höfta.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav eric » tisdag 2015-09-22 14:12

Mange81 skrev:En liten undran kring mängden pitchad bryggjäst. Jag använder Safbrew f2 som jäst för primärjäsningen. Ca 5g rehydrerad jäst åker i. Finns det någon risk med att ta för mycket jäst med tanke på att det ska finnas kvar något för bakterierna att mumsa på.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Oavsett mängd bryggjäst så kommer dom ju inte börja käka de mer komplicerade sockerarterna, så jag skulle säga "nej".


Min blogg: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-09-24 18:45

F2 lämnar dessutom allt utom maltos och enkla sockerarter..
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » torsdag 2015-09-24 18:51

Så ett bra val för att lämna mycket åt bakterierna tolkar jag det som.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-09-27 10:24

Mange81 skrev:Så ett bra val för att lämna mycket åt bakterierna tolkar jag det som.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Grumlig mäskning och jäst med låg utjäsning ger syrligare öl med brett och bakterier inblandat. Jag rekommenderar att du kör olika tekniker vad gäller jäst och mäskning för att få en större variation på dina P.Lambikar. Efter ett par år har du stora möjligheter att blanda mellan olika batcher eller tex tillsätta frukt och hitta karaktären du söker på din suröl.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » söndag 2015-10-11 10:09

Kollade in min första lambic idag. Den är ca 8 månader nu. Och helt plötsligt bildas ett pellicle. Är de normalt. Vilken organism är troligast aktiv nu?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » söndag 2015-10-11 10:53

Finns många olika organismer som kan bidra till hinnor i detta läge; Brettanomyces, Acetobacter, Kloeckera etc.

Det är typiskt att det uppstår efter ett tag när koldioxided har försvunnit till stor del och syre har börjat tränga in. Därför är det bra att ha fyllt kärlet upp till halsen för att minimera ytan som har kontakt med syret. Samtliga uppräknade organismer ovan producerar nämligen ättiksyra vid tillgång på syre, något som du inte vill ha för mycket av.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster