pseudolambikkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2015-02-02 10:50

Bra jobbat, jag har själv funderat på en sådan där förenklad variant av grumlig mäskning någon gång; det viktigaste är ju trots allt att en del vört undgår stärkelsekonvertering. Men den fulla proceduren har satt sig, och man är ju ett vanedjur...

Jag tycker gott du kan fylla på med vatten hela vägen till avsmalningen när den kraftigaste jäsningen har lagt sig, OG 1060 är i högsta laget dessutom. Sedan är det bara att låta den vara ifred i ett halvår och acceptera att det blir vad det blir.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » måndag 2015-02-02 12:47

Tackar, det är lite annorlunda att brygga lambic.
Hade något mindre missöde med lakningen som tog längre tid än beräknat.
Men förhoppningsvis har jag ideer kring det, samt att vattenvolymerna får trimmas in
så jag kommer på rätt temperaturer direkt och att det får plats i kärlet, så lite att grunna på är där.
Sedan får man se när man prövar grumlig mäskning.
Vanemänniska är man helt klart hittar man något bra sätt eller system fastnar man.-

Jag kommer troligen späda, tänkte mest stämma av.

Men ett test efter 3 månader kan man ju göra, anars är det inte säkert då att man ser
någon bakteriell aktivitet?
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » måndag 2015-02-02 13:47

Det brukar ofta bli någon form av pellicle eller liknande på ytan men det kan vara diskreta till bombastiska fenomen.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2015-02-02 13:54

Jo, någon slags hinna brukar det bli, och man behöver knappast oroa sig för att det inte ska ta sig alls. Däremot kan resultatet variera en hel del. Man kan testa efter tre månader, men jag tycker det är bättre att vänta ett halvår. Och att låta ölet vara ifred tills dess.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » måndag 2015-02-02 14:13

Detta är väldigt spännande så får se om jag kan hålla mig, tänkte brygga sats 2 i maj
så kanske får smaka då om det inte är någon hinna man ska vara rädd om.
Man vet ju inte hur stor en bottensats ska vara, jag häller typ upp tills jag ser att böset från botten närmar sig
då spar jag den sista slatten, men flaskorna man köpt innehåller väldigt olika mycket bös. Nya bryggsätt
skapar ju en del funderingar och det vore synd om man märkte om 6 månader att det inte blev något.
Men den risken är då minimal som jag tolkar det, det krävs relativt lite bottensats egentligen då.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » torsdag 2015-02-05 11:02

Det bubblar på. Är där någon annan fas i jäsningen som inte är jästen men producerar koldioxid?

Jag har tänkt tanken kring vilken vattenprofil som skulle vara mest lämplig men har inte funnit något kring det. Har någon annan en tanke?
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-02-05 12:23

Det är väl främst jästen och brett som producerar koldioxid och alkohol. Bidraget från andra organismer torde vara negligerbart i sammanhanget. Jag tror på en balanserad klorid /sulfat kvot alternativt mer åt kloridhållet för att balansera syran med mjuk maltighet. Tvärtom blir nog kärvt i en suröl.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » torsdag 2015-02-05 13:40

Vattenbehandling kan man glatt lämna därhän och köra med sitt kommunala kranvatten rakt av.

Vill man efterlikna vattnet från Pajottenland är det nog lite tillsatser av kalciumsulfat och kalciumkarbonat som gäller. Står säkert något om det i "Wild brews".
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav TripleJr » fredag 2015-02-13 16:03

En fråga om att tvätta lambic-kultur.

Använde Belgian Lambic Blend i en Kriek, som tappades på flaska i onsdags. Sparade en del av jästsedimentet i en burk.
Kan jag likt vanlig jäst tvätta denna? Eller innehåller kulturen nu fel förhållanden mellan bakterier och olika jäststammar?
Användarvisningsbild
TripleJr
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tisdag 2014-08-26 18:25

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » fredag 2015-02-13 23:36

Efter att jästen haft sin primärfas är tanken att bakterier tar över efterhand. Men vid vilka temperaturer ska ölet stå. Nu är där ca 16 grader och kommer öka med säsongen mot kanske 25 i sommar. Läste någonstans att lambic kan ha över åren temperatur variationer ner mot 2 grader och upp mot 30. Lite tanke bakom frågan är att jag inte ser någon aktivitet.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Judgecc » fredag 2015-02-13 23:39

TripleJr skrev:En fråga om att tvätta lambic-kultur.

Använde Belgian Lambic Blend i en Kriek, som tappades på flaska i onsdags. Sparade en del av jästsedimentet i en burk.
Kan jag likt vanlig jäst tvätta denna? Eller innehåller kulturen nu fel förhållanden mellan bakterier och olika jäststammar?

Kan du inte göra en liten 1-2liters sats och smaka om jäsningens profil passar dig? Finns inget direkt svar tror jag. Kan vara bra, kan smaka enbart bakterie jäst.. Ditt smaksinne är din bästa vän här tror jag.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » lördag 2015-02-14 08:40

TripleJr skrev:En fråga om att tvätta lambic-kultur.

Använde Belgian Lambic Blend i en Kriek, som tappades på flaska i onsdags. Sparade en del av jästsedimentet i en burk.
Kan jag likt vanlig jäst tvätta denna? Eller innehåller kulturen nu fel förhållanden mellan bakterier och olika jäststammar?

Hej, jag hade pitchat hela bottensatsen och ölslatten också. Det förfarandet finns hos många surölsproducenter i USA enligt American Sour Beers boken.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Weinkeller » lördag 2015-02-14 08:47

Mange81 skrev:Efter att jästen haft sin primärfas är tanken att bakterier tar över efterhand. Men vid vilka temperaturer ska ölet stå. Nu är där ca 16 grader och kommer öka med säsongen mot kanske 25 i sommar. Läste någonstans att lambic kan ha över åren temperatur variationer ner mot 2 grader och upp mot 30. Lite tanke bakom frågan är att jag inte ser någon aktivitet.

Tror din temp är ganska idealisk. Under 17c trivs tex inte Acetobakter. Mina surisar brukar stå mellan 15-20c. Aktiviteten är knappt märkbar. Lyser man med ficklampa på damejeannerna kan man ibland se små kolsyrebubblor som lämnar vätskan. Man kan även se att pelliclet ändrar på sig.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Mange81 » lördag 2015-02-14 09:05

Små bubblor kommer men inget pellicle kanske små samlingar av dessa små bubblor på ytan. Man är nog lite otålig.
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » lördag 2015-02-14 11:23

Mange81 skrev:Små bubblor kommer men inget pellicle kanske små samlingar av dessa små bubblor på ytan. Man är nog lite otålig.


Som tidigare sagt, tålamod är a & o i denna bransch. Lämna ölet ifred tills det är dags för provsmakning. Täck gärna över kärlet med något så slipper du se det varje gång du går förbi och fundera på hur det går.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 30 gäster

cron