Askorbinsyra = syrereducerande?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Rotsac » lördag 2016-08-27 16:22

Jag bläddrade i min gamla bok "Brygga eget öl", av Kjeld Erlandsen, från 1970.
ISBN:91-46-11877-2.

Jag citerar från sidan 44 i den boken följande:

"Ascorbinsyra (vitamin C) kan sättas till ölet om detta har varit utsatt för luftens inverkan. När ölet är färdigjäst är det mycket känsligt för luftens inverkan. Tillsättning av 1/2 g till 25 liter verkar starkt syrereducerande".

Frågor:

1) Hur ställer ni er till ovanstående påstående?

2) Finns Askorbinsyra att köpa i ren form?

3) Innebär påståendet att man regelmässigt bör slänga i några brusabletter C-vitamin i samband med flasktappning.....?

4) Om man enligt ovan uppnår en "stark syrereducerande effekt", kommer det då inte att påverka jästens bildande av kolsyra i flaskorna?
Dvs. Jästen behöver väl åtminstone NÅGOT syre för att bilda kolsyra?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav skogass » lördag 2016-08-27 17:46

Jag skulle inte tillsätta det till min öl under några omständigheter, och rekomenderar ingen annan att göra det.

Ascorbinsyra kan användas som anti oxidant men för att det ska fungera så måste ph-värdet vara mycket lågt och det måste finnas sulfur att tillgå så syret kan bindas. Om jag kommer ihåg rätt, läst något om det för länge sedan.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Lindh » lördag 2016-08-27 20:29

Corona använder det... Vidrigare smak än vitamintablett i öl är dock svårt att frambringa. Oklart vilken form som skulle funka.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav skogass » söndag 2016-08-28 08:05

Jag har för mig att kanel och koriander också ska ha samma effekt, om du tillsätter det under mäskningen

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2016-08-28 08:38

Askorbinsyra (E300) finns i kryddhyllan hos större mataffärer.
Det är syntetisk citronsyra som smakar surt, gissar att smakbidraget av ett 1/2gr på 20 liter öl är ytterst litet.

Själv använder jag det i korvsmet när jag gör prinskorv, då som antioxidant (1/8 dels krm till 5kg färdig korv) Men jag missar att tillsätta det ibland, smaken är densamma men korvarna blir gråare.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Glugg » söndag 2016-08-28 09:10

Okej, första gången jag såg ämnet på detta forumet (men jag har säkert missat) - så jag biter iaf.

1 Jag tycker det är intressant, men jag skulle vilja läsa om fler undersökningar med vetenskapliga belägg, speciellt ang dosering och effekt. För att skydda frukt mot oxidation har jag för mig att koncentrationen man sprutar på ytan är rätt hög men de ligger ju direkt i luften också.

2 Apoteken säljer allt färre rena kemikalier tycker jag det verkar som men detta är ju vitamin så ett exempel
http://www.apotea.se/askorbinsyra-500g (Leta själv efter eventuellt mindre förpackning...)

3 Tja, beroende på satsstorlek... Enligt din bok räcker alltså 1/2 engramstablett till 25 liter. Knappast stor smakpåverkan tänker jag. Men det finns ju att köpa rent, och som sagt jag vill veta att det har någon effekt i den doseringen.

4 Jag tror inte det påverkar. Jäsningen kräver inget fritt syre som löst sig i vattnet (det som gör skada) utan det spjälkas loss från sockermolekylen i det ögonblick jästen jobbar.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav bredsida » söndag 2016-08-28 09:43

Pilsnerkokaren skrev:[...]Det är syntetisk citronsyra [...]

Nej, det är olika molekyler men tydligen väldigt lika: http://give2all.org/4/2012/02/Skillnaden-mellan-citronsyra-askorbinsyra.html
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2016-08-28 17:18

Det som skiljer är att det finns en syreatom mindre i askorbinsyramolekylen än vad det finns i citronsyramolekylen enligt din källa.

Böjer mitt huvud och skäms över min okunskap.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav bredsida » söndag 2016-08-28 20:12

Det var verkligen inte min mening att du skull skämmas. Nu skäms jag ;)
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav skyking » måndag 2016-08-29 20:21

Pilsnerkokaren skrev:Det som skiljer är att det finns en syreatom mindre i askorbinsyramolekylen än vad det finns i citronsyramolekylen enligt din källa.

Böjer mitt huvud och skäms över min okunskap.


Det nämner också att de skiljer sig strukturellt också, dvs hur det hela sitter ihop - när det gäller organiska molekyler är det inte bara att räkna antalet atomer av olika grundämnen. Askorbinsyran har t.ex. en furan-ring medan citronsyran bara har en grenad kolkedja, citronsyran har tre karboxylgrupper medan askorbinsyran inte har någon t.ex.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Carlo Zaniol » onsdag 2018-11-28 10:43

Glugg skrev:Okej, första gången jag såg ämnet på detta forumet (men jag har säkert missat) - så jag biter iaf.

1 Jag tycker det är intressant, men jag skulle vilja läsa om fler undersökningar med vetenskapliga belägg, speciellt ang dosering och effekt. För att skydda frukt mot oxidation har jag för mig att koncentrationen man sprutar på ytan är rätt hög men de ligger ju direkt i luften också.

2 Apoteken säljer allt färre rena kemikalier tycker jag det verkar som men detta är ju vitamin så ett exempel
http://www.apotea.se/askorbinsyra-500g (Leta själv efter eventuellt mindre förpackning...)

3 Tja, beroende på satsstorlek... Enligt din bok räcker alltså 1/2 engramstablett till 25 liter. Knappast stor smakpåverkan tänker jag. Men det finns ju att köpa rent, och som sagt jag vill veta att det har någon effekt i den doseringen.

4 Jag tror inte det påverkar. Jäsningen kräver inget fritt syre som löst sig i vattnet (det som gör skada) utan det spjälkas loss från sockermolekylen i det ögonblick jästen jobbar.

..............................................................


Hej,
Jag försöker lära mig av de lärda.
Finns det någon som har erfarenhet om kolsyresättning i flaska (sekundär jäsning) kommer att fungera om man tillsätter 1g/10L askorbinsyra i primalösning?
Positiva/negativa erfarenheter? Andra kommentarer?
Carlo Zaniol
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2018-11-28 10:13

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav sladdbarn » fredag 2018-12-07 12:23

En kollega som även han brygger öl tillsätter det i samband med torrhumling och påstår att det ger en positiv effekt,
dosering okänd.
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav assistredo » måndag 2018-12-10 14:55

Som sagts, en extra syreatom kan radikalt ändra på de kemiska egenskaperna, ex. vatten och väteperoxid.

Här gällde ju i och för sig diskussionen färdigt öl men blandningar av sulfiter och askorbinsyra är ju populärt i LoDo- sammanhang. Askorbinsyra ingår ju också i metabolismen i maltkornet under mältningen och finns naturligt i mäsken.

Kul att någon mer har den där gamla Erlandsen-boken men jag vill nog inte stödja mig så mycket på den i dagens läge bortsett från kolsyretabellerna i så fall.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Kenneth » måndag 2018-12-10 15:16

Pilsnerkokaren skrev:Askorbinsyra (E300) finns i kryddhyllan hos större mataffärer.
Det är syntetisk citronsyra som smakar surt, gissar att smakbidraget av ett 1/2gr på 20 liter öl är ytterst litet.


Jag är rätt övertygad om att askorbinsyra är konstgjort C-vitamin, och inte citronsyra.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Askorbinsyra = syrereducerande?

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2018-12-10 18:05

Kenneth skrev:Jag är rätt övertygad om att askorbinsyra är konstgjort C-vitamin, och inte citronsyra.


Jag sänker mitt huvud i skam :oops:
Visst har du rätt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 127 gäster