Kan detta vara en infektion?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kan detta vara en infektion?

Inläggav Brewlikeaskunk » onsdag 2018-09-19 11:19

3726 (600x800) (480x640).jpg

Hej.
Jag bryggde en Saison med jästen 3726 Farmhouse ale i början av Maj i år.
Den jästes varmt från 24 till 33 grader. Den har stått på källarlagring i flaska sedan i slutet av Juni. Troligtvis så har det varit ganska varmt i källaren under sommaren 15-20 grader ca. Jag har testat den under tiden och den är väldigt syrlig och fruktig i både lukt och smak. Möjligtvis en aning sur i smaken. Nyligen tog jag upp ett par flaskor och det har bildats som vita klumpar på toppen av flaskan, det kan ha varit där i de tidigare flaskorna jag druckit med utan att jag tänkt på det.
Det jag undrar över är om det är vildjäst jag ser eller någon naturlig bakterie som förekommer med den här jästen?

Tack på förhand!
Brewlikeaskunk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: onsdag 2018-09-19 10:53

Re: Kan detta vara en infektion?

Inläggav Humlegatan » onsdag 2018-09-19 12:32

3726 innehåller inga "bakterier" så som brett eller lactobacillus. Det är en Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus.

Den kan och bör troligtvis uppfattas som torr och kanske syrlig för vissa. HIttills uppelver jag den som den pepprigaste saison-jästen, men det har nog att gör med hur jag jäst den. Sur bör den inte vara så jag skulle misstänka bakterie. Mina flaskade öl med brett i påminner ibland om det på bilden. Mitt tips vore att surfa in på milkthefunk.com och leta i wikin. Där finns det bilder på hur infektioner eller "bakteriejäsningar" kan se ut.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Kan detta vara en infektion?

Inläggav Rotsac » onsdag 2018-09-19 16:42

Jag bryggde en Saison med jästen 3726 Farmhouse ale i början av Maj i år.
Den jästes varmt från 24 till 33 grader. Den har stått på källarlagring i flaska sedan i slutet av Juni. Troligtvis så har det varit ganska varmt i källaren under sommaren 15-20 grader ca. Nyligen tog jag upp ett par flaskor och det har bildats som vita klumpar på toppen av flaskan, det kan ha varit där i de tidigare flaskorna jag druckit utan att jag tänkt på det.
Det jag undrar över är om det är vildjäst jag ser eller någon naturlig bakterie som förekommer med den här jästen?


15-20 grader i lagringskällaren är INTE varmt.
Vi är många som skulle vilja ha haft en sådan miljö...

Ibland så samlas det partiklar på ytan i flaskor, trots att man sedan en tid har fått en rejäl sedimentering.
Jag vet ej orsaken till detta.

Prova att försiktigt knacka med en knoge på halsen vid ytan några gånger.
Börjar "skräpet" att då sakta sjunka nedåt?

I så fall är det enligt mina erfarenheter troligen inte något grums att vara orolig över.
Det kommer då att sjunka till botten. Det är bara lite jobb med x antal flaskor som då behövs:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Kan detta vara en infektion?

Inläggav Brewlikeaskunk » torsdag 2018-09-20 11:50

Jag provade igår att knacka på ett par flaskor som hade stått i kylen i 12 timmar. Det mesta åkte ner lite grann och vände upp igen. Idag så ser det ut att vara mindre på toppen efter 24 timmar i kylskåp, men likväl en del kvar. Troligtvis är det någon form av jäst som fortfarande är aktiv.
Angående 3726 så beskrivs den som pepprig och torr, men det beror på som sagt hur man jäser den. Låga temperaturer mer bubbelgum och höga mer syrlighet och "Funky".
Jag har läst på en del amerikanska forum och det verkar som att den här jästen kan fortsätta att producera kolsyra en långtid efter primärjäsningen. Så antingen är det jästen som fortsätter att arbeta eller så är det vildjäst. Kollade även på milkthefunk men hittade inte några bra bilder på bakteriejäsningar.
Att tillägga så över pitchade jag batchen och hade en otrolig start i primärjäsningen, den kickade igång så fort jag satte på locket.

Angående den där surheten jag kände låter jag vara osagt tillsvidare. Det brukar jag känna ibland när ölen är färska i samband med användning av en del mjölksyra. Det var förövrigt en väldigt god uppfriskande öl senast jag drack den för en månad sen, men inte alls vad jag hade väntat mig.

Humlegatan har du några flaskor kvar från din senaste batch? I såfall om du har lust att kolla om det är samma.
Brewlikeaskunk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: onsdag 2018-09-19 10:53

Re: Kan detta vara en infektion?

Inläggav Humlegatan » tisdag 2018-09-25 14:51

Jag har två flaskor kvar av en saison som jag bryggde med 3726 i början på april. Det ligger inga vita klumpar på ytan på några av flaskorna och det har jag inget minne av det brukar göra på några av ölen jag buteljerar. Nu har dock 3726an stått i matkällaren sedan slutet på maj, så OM det eventuellt legat något och skvalpat på ytan så har det nog seglat ner i flaskan. Men jag tycker det låter misstänksamt, måste jag säga. Mina brettade saisons ser, som sagt, precis ut som på bilden ovan och de klumparna försvann ner i ölen efter några timmars kylning och försiktigt vickande på flaskan. Med det sagt så finns det ju en möjlighet att det kanske är helt naturligt att med bildningar på toppen av flaskor gjorde med 3726. Det pågår ju en del undersökningar kring denna form av Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus och dess beteende efter, vad jag förstått, white labs blvivit stämda av ett bryggeri i USA som misstänker infektion i bryggeriet från denna jäst (vet ej om det var från 3726 men den tillhörde samma var.diastaticus-familj). För någon helg sedan tror jag även att det pågock någon slags "kurs" i ett lab i Göteborg kring denna jästsort, minns ej exakt men det är ett konto som jag följer på instagram som la upp något om detta. Dock har det visat sig att, vad jag vet, alla saisonjäster tillhör denna grupp så "problemet" med partiklar på ytan av flaskorna kanske inte kan härledas till jästsorten, eftersom då borde det ha dykt upp tidigare bland alla belgiska bryggare som flaskjäser sin saisons.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 74 gäster

cron