Champange öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Champange öl

Inläggav Cobrac » lördag 2018-06-16 16:42

ekstedt skrev:[quote="Cobrac"]Visst, är lite upptagen just för stunden. Återkommer!


Toppen! Det är ingen brådska.[/quote]

Har skickat ett meddelande till dig.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Champange öl

Inläggav Snow » måndag 2018-06-18 22:40

Cobrac skrev:Ok, here we go:

Köp Fermentis Safale BE-256 2st och
Go-Ferm (100gr) samt spraymalt.

1. Koka upp 575ml vatten.

2. Låt svalna till 45 C och häll i 28,75gr Go-Ferm. Rör om häftigt så att pulvret löser sig.

3. Låt svalna till 35 C. Strö försiktigt jästen över blandningen så den återfuktas genom ”dra in”. Låt stå i ca 15 min. Absolut inte längre än 20-25min. Glykosreserverna i jästen börjar ta slut efter 25-30min. Om all jäst inte har löst sig efter 15 min eller har klumpat sig får du försiktigt peta och röra den tills den är upplöst.

4. Gör en startvört med OG 1.035. Ej över 1.045. Häll ner jästslurryn i denna så att jästen kommer igång. Gärna under omrörning av magnetloppa. Låt stå i 24h, tills aktivitet syns.

5. Ta 50ml av din svårjästa brygd och rör ner i blandningen. Upprepa detta varannan timme. Vid varje ”spädning” dubblerar du den tillsatta volymen (1:a gången 50ml 2:a gången 100 ml 3:e gången 200 ml osv...) tills volymen har uppgått till 3,5-4 lit. Om du har möjlighet syresätt med magnetloppa eller rent syre vid varje spädning.

6. Vänta och se om jäsningen startar. Om inte, så får jag fundera vidare...


Tusen tack för ett otroligt genomtänkt förslag.
Nu har jag dock åkt på en massa andra problem (båtmotorkrångel, pumpautomat som pajat ) så tålamodet och tiden finns inte riktigt att ta tag i ett så omfattande arbete. Men som sagt tack för energin du la ner på detta förslag, fattar inte riktigt
hur du kommit på det men kan man så kan man :wink:

Cheers!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Champange öl

Inläggav Snow » söndag 2018-06-24 19:13

Idag hade jag tänkt gå ner och vaska skiten och göra rent för nya bryggningar i den jäshinken.

Döm om min förvåning när jag ser att det är ett övertryck i jäsröret, det har det inte varit tidigare, det har
varit jämvikt.

Tog ett prov och tametusan om den inte har jäst lite granna :shock: , den får stå en vecka till så får vi se vad som händer.
Nu har det oxå blivit en liten jästkaka på botten. den gamla tog jag ju bort i samband med omtappning/upphettning.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Champange öl

Inläggav Cobrac » tisdag 2018-06-26 20:00

Skaffa lite Fermaid-O om du vill få lite sprutt på EC-1118:an. Kan dock finnas risk att du matar någon annan rackare än jästen med näring, fast får jästen dominans är det bara bra.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Champange öl

Inläggav Snow » tisdag 2018-11-20 00:15

Den blev faktiskt rätt ok, alla som testat den tycker den är god. Dom som normalt inte är tokförtjusta i öl
tycker den är riktigt bra, dock omöjlig att göra igen på samma sätt.

Dessa flaskor kommer gå som smör i solsken verkar det som, jag tycker den är lite för tam, lite
för lite smak helt enkelt, jag tar hellre något med mer malt eller humlesmak.

Men som sagt bjudit på den vid två tillfällen och har ett par polare som brukar testa mina öl och ett par av dem
tyckte den va grym. Tänk hur det kan bli :)
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster