Röster Folkets Val

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Jonas » tisdag 2015-05-12 07:18

Folkets val i SM i hembryggd öl är minst lika mycket en happening och en "ölshow" som en tävling om det godaste ölet. Är det som i år 238 öl som finns närvarande så gäller det först att få publiken att smaka på just din öl, för att därefter förhoppningsvis också rösta på den. Därför betyder presentationen massor och har blivit en del av "tävlingen".

Ingen kan prova 238 öl på fyra timmar, men ingen kan heller på ett seriöst sätt prova 119 öl på samma tid, så att dela upp det på två dagar spelar nog ingen roll, man får som besökare välja och vraka bland ölen och sedan rösta på de som man "tyckte var bäst".
Rättvist? Näe, men jätteroligt och en riktig folkfest.
Vill man istället tävla mer seriöst och få sin öl professionellt bedömd finns ju alltid Domartävlingen.

Slutligen ett stort tack till Håkan och alla andra som la ner ett otroligt jobb och fixade det bästa SM:et någonsin!

http://www.solnatoday.se/sm-i-hembrygd- ... len-video/

http://www.tv4play.se/program/nyheterna ... id=3179297
Senast redigerad av Jonas tisdag 2015-05-12 07:37, redigerad totalt 3 gånger.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Röster Folkets Val

Inläggav tio Pepe » tisdag 2015-05-12 07:23

Kanske kan man ha ett SM för varje öltyp? Alltså dela upp det på flera tillfällen.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Kenneth » tisdag 2015-05-12 08:26

Jag vill framföra ett stort tack till alla som dels arrangerat SM och dels ställde ut öl i "Folkets Val".
Det är fantastiskt vad mycket bra öl som produceras hemma i köket och allt jobb som läggs ner på att presentera och skänka ut sitt öl.
Som besökare är det mycket roligare och trevligare än till exmepl Stockholm Beer & Whisky.
Här finns en chans att prata recept med bryggarna, träffa gamla bekanta och smaka bättre öl än vad som finns kommersiellt.
(nåja, det fanns väl några "bottennapp" också).

När jag väl kom på systemet i häftet så vad det väldigt lätt att hitta runt.
Tack för att det fanns en strikt nummerordning.
Tidigare SM har jag sprungit mycket mer för att leta efter vissa öl.

Håller med Jonas att man får se den som ett "jippo" och att tyvärr så blir det litet av ett lotteri.
Altnernativet vore att helt skrota röstningen i Folkets Val.
Men då kanske det inte blir många som ställer upp o skänker ut sin öl?
Behöver nog finnas en "morot" för att få ett större antal bryggare att skänka ut sin öl.

Att arrangera 11 stycken Folkets Val med en ölkategori per gång är nog en övermäktig uppgift.
Även 4 gånger är för mycket.

Man kan vara kritisk till en del saker som skulle kunna göras bättre, men jag tycker det är fantastiskt att SM och Folkets Val finns till.
En av årets största höjdpunkter!

Tack alla som ställer upp och ger oss andra "slöfockar" denna otroligt härliga upplevelse.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Röster Folkets Val

Inläggav martinb » tisdag 2015-05-12 09:15

Kavallin skrev:Jag tycker att det var total KATASTROF i år.

INGEN ordning alls i häftet. (Ja, jag använder det för att betygsätta själv då man måste gå in på varje öl i appen för att se kommentarer)
Blev rörigt när man var tvungen att hålla koll på först färg, sen nummer som man inte hittade för än man hittade öltypen, sen stod de ändå inte i nummerordning under öltypen, de stod i ABV% ordning.
Kan säga att MYCKET tid gick åt att stå och bläddra i det jävla häftet.

Förra årets system var bättre;

Alla gula fick 100 nummer, gröna fick 200, blå 300, och röda 400. Skulle det bli över 100 i samma klass så kör t.ex gula 100, gröna 200-300, blå 400. osv osv.
Efter numret i häftet (som stod i nummerordning) stod namnet på ölen, ABV%, sen öltypen och sen något jag saknade i år, orten och bryggaren.

Jag kan inte vara den enda som tycker att det var bättre..

Håller inte med alls. Jag var runt och dömde Grönölingspriset och våra grupper hade 75 öl att beta igenom. Att kunna enkelt gå i nummerordning i lokalen var suveränt för vår del och sparade oss en herrans massa tid. När jag sedan träffade på en bryggare i vimlet och frågade vad den hade för öl kunde den bara säga sitt nummer och jag hittade dit nästan omedelbart.

Programbladet tillsammans med appen gjorde det sjukt lätt att hitta öl anser jag. Att hitta rätt FV-klass, som precis som tidigare år var utmärkt med färg, var inget krångligt. Sedan brukar jag gå efter stil när jag provar öl, det var sjukt smidigt då sorteringsordningen i häftet var FV-klass och sedan Typ-klass. Kanske bättre att till nästa år ha sortering 3 på nummerordning istället för vad som verkade vara ABV%. Bryggarens namn stod med men ort, tja det är inte helt relevant och har man begränsat med plats så måste nåt väljas bort.

Vad du menar med kommentarer i appen vet jag inte men direkt i listningen står ju iaf nummer, namn, bryggare och ABV%. Kanske en bättre synkning mellan appen och kompendiet kan ske men det är upp till nästa års SM-organisation att titta på.


assistredo skrev:Att bara kunna(?) rösta i smartmobil och dator tycker jag är ett steg tillbaka i jämställdhetsperspektiv.

Manuell rösträkning tar lång tid. Kopplar man det tillsammans med att folk vill ha ännu längre röstningstid och uppåt 2000 besökare så är det ohållbart. Det var dessutom därför SHBF hade en röstningsstation med 4 st surfplattor vid sin monter/myshörna.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2015-05-12 11:07

Jag håller med Kavallin. Sorteringen i häftet gjorde det väldigt svårt att hitta rätt öl. Givetivs skulle häftet ha sorterats efter nr istället för ölstil och ABV. Numreringen i hallen gjorde det enkelt att hitta rätt öl om man hade en siffra, men att sen hitta den ölen i häftet tog tid.

Jag startade en tråd om feedback kring SM istället: viewtopic.php?f=2&t=11033
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Obelisken » tisdag 2015-05-12 12:21

Som förslag till uppdelning av klasser i folkersval kanske man skulle prova följande:
Klass 1 Amerikanska öl
Klass 2 Brittiska öl
Klass 3 Belgiska öl
Klass 4 Övriga europeiska öl (Tjekien/Tyskland)
Jag tror besökare som inte har koll på typdeffar och alkoholgränser skulle uppskatta detta bättre.
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Timo Berg » tisdag 2015-05-12 14:31

VsX skrev:Fick tyvärr höra av några vänner att de hade problem med att iPhone-appen kraschade när det var dags att rösta.



SM 2015 appen är helt ny för i år och har inget med röstningen att göra, däremot fans en länk från SM 2015 appen till röstsystemet. Röstsystemet är det som användes i Linköping sm 2014 och Belgoträffen 2015. Krasch kan bero på att man inte har daterat upp sitt IOS ( själv hade jag 8,3) men vi tar med oss detta till utvärderingen.

Timo Berg
Evenemangs gruppen för SM 2015
Användarvisningsbild
Timo Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: söndag 2011-08-14 11:01
Ort: Bor i Täby, född i Munkfors Värmland

Re: Röster Folkets Val

Inläggav VsX » tisdag 2015-05-12 15:07

Timo Berg skrev:SM 2015 appen är helt ny för i år och har inget med röstningen att göra, däremot fans en länk från SM 2015 appen till röstsystemet. Röstsystemet är det som användes i Linköping sm 2014 och Belgoträffen 2015. Krasch kan bero på att man inte har daterat upp sitt IOS ( själv hade jag 8,3) men vi tar med oss detta till utvärderingen.

Timo Berg
Evenemangs gruppen för SM 2015


Jo, jag är medveten om hur röstsystemet fungerade. Appen kraschade till hemskärmen när dem tryckte på "rösta"-knappen. Det kanske stod i programbladet att man kunde surfa till http://shbf.se/vote istället. Detta var på två olika iPhones, vet ej vilken version av iOS som kördes men kan fråga om det är av intresse.

Något som verkade vara annorlunda i år var att man behövde fylla i både guld, silver och brons i varje klass som man ville rösta i. Vill minnas att det inte var så förra året.
Senast redigerad av VsX tisdag 2015-05-12 15:39, redigerad totalt 2 gånger.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Röster Folkets Val

Inläggav tio Pepe » tisdag 2015-05-12 15:18

VsX skrev:Något som verkade vara annorlunda i år var att man behövde fylla i både guld, silver och brons i varje klass som man ville rösta i. Vill minnas att det inte var så förra året.

Om man inte ville fylla brons och/eller silver så kunde man skriva in ett icke existerande nummer, som tex 999. Det svalde appen.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Röster Folkets Val

Inläggav VsX » tisdag 2015-05-12 15:29

tio Pepe skrev:Om man inte ville fylla brons och/eller silver så kunde man skriva in ett icke existerande nummer, som tex 999. Det svalde appen.


Jo, jag råkade blanda ihop klass II och III när det var dags att rösta så råkade rösta på någon IPA i klass II... Det borde vara bättre att tillåta tomma fält än nummer som inte ingår i klassen.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Kavallin » tisdag 2015-05-12 15:30

martinb skrev:Håller inte med alls. Jag var runt och dömde Grönölingspriset och våra grupper hade 75 öl att beta igenom. Att kunna enkelt gå i nummerordning i lokalen var suveränt för vår del och sparade oss en herrans massa tid. När jag sedan träffade på en bryggare i vimlet och frågade vad den hade för öl kunde den bara säga sitt nummer och jag hittade dit nästan omedelbart.

Programbladet tillsammans med appen gjorde det sjukt lätt att hitta öl anser jag. Att hitta rätt FV-klass, som precis som tidigare år var utmärkt med färg, var inget krångligt. Sedan brukar jag gå efter stil när jag provar öl, det var sjukt smidigt då sorteringsordningen i häftet var FV-klass och sedan Typ-klass. Kanske bättre att till nästa år ha sortering 3 på nummerordning istället för vad som verkade vara ABV%. Bryggarens namn stod med men ort, tja det är inte helt relevant och har man begränsat med plats så måste nåt väljas bort.

Vad du menar med kommentarer i appen vet jag inte men direkt i listningen står ju iaf nummer, namn, bryggare och ABV%. Kanske en bättre synkning mellan appen och kompendiet kan ske men det är upp till nästa års SM-organisation att titta på.


Ja, att hitta en specifik öl var det inga problem med då bordsplaceringen var klockren.
Problemet var när man provade en öl på måfå och skulle bläddra fram den i häftet, det stal nå kopiösa mängder tid.

Det jag menade med kommentarerna är att jag betygsätter varje öl jag provar i häftet med 1-10.
Hade jag bara använt appen så hade jag varit tvungen att gå in på varje öl separat för att se kommentaren (alltså poängen) jag skrivit för att sen gå och rösta.

Sen är det så att alla inte har en smartphone heller för den delen.
/Simon
Kavallin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: måndag 2013-12-30 19:17
Ort: Linköping

Re: Röster Folkets Val

Inläggav arvid » tisdag 2015-05-12 17:15

Jag skulle gärna se att appen utvecklades så att man i samband med provsmakningen kunde sätta ett betyg från 1-5. Sen kan resultat och vinnare sammanställas efter det, så slipper man oroa sig för deadline, sammanställa sina anteckningar, hitta tre i varje kategori etc.
arvid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 2014-03-10 22:47

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2015-05-12 18:11

Ska bli kul att få reda på hur många som egentligen röstade.
2000 besökare + ca 200 tävlande x 3 röster borde ge ca 6600 lagda röster/klass om alla röstade.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Röster Folkets Val

Inläggav assistredo » tisdag 2015-05-12 18:12

martinb skrev: Manuell rösträkning tar lång tid. Kopplar man det tillsammans med att folk vill ha ännu längre röstningstid och uppåt 2000 besökare så är det ohållbart. Det var dessutom därför SHBF hade en röstningsstation med 4 st surfplattor vid sin monter/myshörna.

Jo, jo jag är också medskyldig till att systemet infördes förra året i Linköping men ändå.. (Jag har smartphone själv). Att det fanns en röstningsstation framgick dock inte av programhäftet.

Men som Jonas säger - det här är en fest och tävlingen bör väl mest ses som en sällskapslek i sammanhanget och ska väl då inte tas med alltför pretentiöst gravallvar. Det skall väl då inte heller bli en alltför stor börda för arrangörerna.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Röster Folkets Val

Inläggav Smancho » tisdag 2015-05-12 18:30

Fel postat.
Användarvisningsbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 191
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 10:07
Ort: Stockholm,Lidingö

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst