Irriterande EBC-begränsning

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Grindcrusher » söndag 2015-03-15 11:15

Jag avser lämna in en best bitter till dommartävlingen i SM, och irriterar mig extremt på att EBC-kravet är >25. I mitt specifika fall behöver jag tillsätta en liten mängd rostad malt för att komma upp i 25EBC i Beersmith receptet, något jag egentligen inte vill ha med. Alternativt dra upp karamellmalten på en bra bit över 10%. :x

Sitter nu av en händelse och tittar igenom gamla medaljörer i samma genre och ser att ingen av dem verkar ha recept där ebc enligt beersmith's beräkningar borde hamna över 25.

Hur ställer jag mig till detta? Är det enda relevanta hur domarna upplever färgen eller krävs det att receptet som skickas in är korrekt i enlighet med typdeffen? Blir man diskvalificerad om det visar sig att inlämnat recept inte stämmer färgmässigt?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-03-15 11:27

Tror inte många ser skillnad på några EBC hit eller dit. Är det klar skillnad så lär det bli avdrag men den kan ändå få höga poäng. Koklängd, kokintensitet effektivitet påverkar också färgen på ölen. Mina öl tex blir ofta lite mörkare än värdet i bryggprogram anger.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Bee » söndag 2015-03-15 11:31

Såg att samma sak gäller ESB. Typdeffen pekar på fullers ESB som typ-exempel och klonreceptet som fullers givit ut till "can you brew it" hamnar lägre än deffen enligt BS.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Grindcrusher » söndag 2015-03-15 11:38

Absolut, det är ju mer eller mindre omöjligt att beräkna det verkliga EBC:t på ölet utifrån recept.
Men jag skickar ju in receptet när jag anmäler ölet. Om receptet då specificerar en lägre EBC blir jag väl diskvalificerad?

Antingen skickar jag in ett recept som är felaktigt, där jag specificerar rostad malt som jag inte använt - vilket låter fel i mina öron - eller så skickar jag in ett recept som inte uppfyller gällande typdefinition, eller så modifierar jag mitt recept och öl för att det ska stämma med typdefinitionen.

De öl som tidigare fått medaljer, har de helt enkelt bara skrivit 25 EBC vid anmälan, även om t.ex. Beersmith säger 19?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-03-15 12:31

Det är upp till domarna att bedöma färg. Tycker du den passar in i ölstilen så avrundar du EBC till närmsta godkända värde. Hitta på ingredienser ska du inte göra. Du matar in receptet men så som registreringen går till räknar datorn inte ut färgen utan den skriver du in manuellt. Vet inte om färgen är ett 'hårt' värde, om det inte är det så kan du ange faktisk färg och ändå få receptet godkänt. Om din tanke är att ta medaljer så kan du nog behöva träffa färgen ganska bra, det är hård konkurrens i de flesta klasser.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Brewsnail » söndag 2015-03-15 15:24

Ärligt talat så har jag svårt att förstå varför man ska registrera recept. Tycker smak och utseende borde avgöra hur bra ölet passar typdefinitionen, hur man kom dit känns faktiskt inte så viktigt.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Grindcrusher » söndag 2015-03-15 20:14

Brewsnail skrev:Ärligt talat så har jag svårt att förstå varför man ska registrera recept. Tycker smak och utseende borde avgöra hur bra ölet passar typdefinitionen, hur man kom dit känns faktiskt inte så viktigt.


+1 på det, borde vara riktlinjer tycker jag, till bryggarens hjälp.


Weinkeller skrev:Det är upp till domarna att bedöma färg. Tycker du den passar in i ölstilen så avrundar du EBC till närmsta godkända värde. Hitta på ingredienser ska du inte göra. Du matar in receptet men så som registreringen går till räknar datorn inte ut färgen utan den skriver du in manuellt. Vet inte om färgen är ett 'hårt' värde, om det inte är det så kan du ange faktisk färg och ändå få receptet godkänt. Om din tanke är att ta medaljer så kan du nog behöva träffa färgen ganska bra, det är hård konkurrens i de flesta klasser.


"Bättre Bitter" fick 1a pris 2009 - när jag knappar in receptet får jag 15 EBC.
Typdefinitionen 2009 var 30(!) - 35 EBC. Har vinnaren helt enkelt knappat in 30EBC helt godtyckligt eller struntar domarna i detta? Ett tredje alternativ vore såklart att Beersmith räknar helt kocko på färg.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-03-15 20:50

Ingen aning, och recepten får du ta med en nypa salt, många ser inte helt kompletta ut. Jag ger dig bara tips för att få bästa möjliga förutsättningar inför bedömning. Någon domarexaminerad kanske kan svara på poängavdrag vad gäller färg.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Grindcrusher » söndag 2015-03-15 21:13

Weinkeller skrev:Ingen aning, och recepten får du ta med en nypa salt, många ser inte helt kompletta ut. Jag ger dig bara tips för att få bästa möjliga förutsättningar inför bedömning. Någon domarexaminerad kanske kan svara på poängavdrag vad gäller färg.


Missförstå mig rätt nu, jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden och svarar en förvirrad bryggare här i sista minuten.
Jag vill inte bli diskad pga missförstånd. Bryggde idag, så jag valde det tryggaste alternativet att helt enkelt dra upp färgen med rostad malt och gå på Beersmiths beräkningar.

Vore skönt att få lite feedback från en domare.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Fredrik Almgren » söndag 2015-03-15 21:13

Jag har då alls inget minne av att man matar in EBC alls. IBU-hanteringen tycker jag dock velat stämma med det ni pratar om dvs den räknas inte ut i systemet.

Att recepten skall matas in beror på flera skäl, bland annat på att det faktiskt skall vara spårbart hur bryggaren nådde till resultatet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Grindcrusher » söndag 2015-03-15 21:14

Fredrik Almgren skrev:Jag har då alls inget minne av att man matar in EBC alls. IBU-hanteringen tycker jag dock velat stämma med det ni pratar om dvs den räknas inte ut i systemet.

Att recepten skall matas in beror på flera skäl, bland annat på att det faktiskt skall vara spårbart hur bryggaren nådde till resultatet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ska jag tolka det som att färg inte är relevant förutom i domarens bedömning?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav pilsnergubben » söndag 2015-03-15 21:21

Tänk också på vilket värde som du använder till din färgberäkning.
På de flesta malt och andra extraktgivare står det ett spann för EBC.
Har den som matat in originalreceptet i databasen gått på det högre värdet och du kanske på det lägre.
Nu kan inte jag Beersmith tillräckligt bra för att veta om dess färgberäkningar. Men det är som med beska, det finns flera olika formler.
pilsnergubben
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 23
Blev medlem: måndag 2013-01-28 21:03
Ort: helsingborg

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2015-03-16 02:10

Länge sedan jag själv tävlade och därmed skrev in recept, men på den tiden angav man inte värde för färg.

Gällande färg och dömning, skulle vilja påstå att du kan få något litet poängavdrag om domarna anser ölen vara för ljus eller för mörk kontra typdeff, men spikar du allt annat i deffen kan du nog ta medalj ändå, då doft, smak, teknisk kvalitet, avsaknad av fel (annat än färgen) väger in betydligt högre.

Visst kan det vara en rejäl miss om någon skickar in en ljusgul stout eller en kolsvart tjeckisk pilsner, men då lär man kanske ha missat lite grövre i sitt recept.

Personligen skulle jag inte gå så stenhårt på vad ett bryggprogram säger att din färg blir.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Weinkeller » måndag 2015-03-16 08:26

Jo, jag minns faktiskt inte om man behöver ange färgvärde. Likaså kanske typdeffarna inte är helt hundra i det avseendet och kan behöva revideras till nästa år för några typer.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Grindcrusher » måndag 2015-03-16 09:52

Weinkeller skrev:Likaså kanske typdeffarna inte är helt hundra i det avseendet och kan behöva revideras till nästa år för några typer.


+1 på det.

Ett ganska typiskt recept vore ju 7-9% crystal och resten basmalt. Det blir inga 25EBC på det (om nu beersmith har en ok estimation).
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Nästa

Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron