Irriterande EBC-begränsning

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav assistredo » tisdag 2015-03-17 11:55

Jag har aldrig egentligen försökt eller ens brytt mig om att försöka justera recept för att hamna rätt vad gäller den definierade färgen. Endast en gång har jag fått domarkritik för att ett öl var för mörkt. Ölet var en klon av ett öl som fanns som exempel i listan under "Övriga" i en huvudklass och jag tävlade med ölet som en klon av originalet.

Faktum var att när jag jämförde ett glas av mitt öl med ett glas av originalet så kunde inte jag se någon större skillnad. Jag tror knappast att domarna hade med sig en hoper originalöl att jämföra med. Om de har några andra "mätinstrument" med sig vet jag inte. Det var inte heller alla domare som tyckte det var för mörkt. Några EBC-värden talades det inte om.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2015-03-17 21:43

Glöm det där med färgberäkningar! Åtminstone tills du har stenkoll på det mesta annat. Alla formler har stora fel eftersom färgen är så systemberoende. Det du kan använda färgberäkningen till är som en mycket grov fingervisning, och att jämföra dina egna recept sinsemellan.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Grindcrusher » onsdag 2015-03-18 09:30

Absolut Fredrik, jag håller med. Men eftersom receptet ger ett beräknat EBC i programvaran, och typdefinitionen tydligt specificerar ett visst EBC, så vill man ju inte att detta ska leda till diskvalificering i tävlingen.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav eric » onsdag 2015-03-18 11:37

Nu är inte jag domare så någon som är det får gärna fylla i eller rätta mig. På domarutbildningen fick jag dock lära mig att man dömer den öl man har framför sig utan att titta på den tävlandes recept. Om man som domare anser att ölet uppfyller stiltypsdefinitionerna så är den korrekt, oavsett vilket EBC-värde man får av Beersmith eller andra programvaror. Med andra ord måste du göra bedömningen själv. Sen skulle jag personligen inte ge så mycket avdrag för färg om den inte avviker kraftigt från stiltypen.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav fredrik.stahl » onsdag 2015-03-18 22:13

Ja precis, domarna bedömer den verkliga färgen genom att betrakta den aktuella ölen, inte utifrån någon teoretisk siffra. Sen kan man mäta en öls färg med spektrofotometer enligt t.ex. EBC-metoden, men den siffran säger inte allt - färgrummet är mångdimensionellt så det räcker inte med ett tal.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Irriterande EBC-begränsning

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2015-03-19 12:56

Grindcrusher skrev:eftersom receptet ger ett beräknat EBC i programvaran, och typdefinitionen tydligt specificerar ett visst EBC, så vill man ju inte att detta ska leda till diskvalificering i tävlingen.


Skulle vilja påstå att du aldrig blir diskad för något förutom möjligen fel flasktyp, etiketter/märkning kvar, ogiltig kapsyl.

Däremot kan du för vissa värden nekas att registrera ölen i en viss klass, går dock alltid att lämna in den som "modifierad" istället om det är så.

Samt du kan få poängavdrag om domarna tycker ölen skiljer sig mot definitionsbeskrivningen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster