WLP644 Brett. Brux. Trois och SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

WLP644 Brett. Brux. Trois och SM

Inläggav Backman » onsdag 2015-02-04 22:09

Hej!

Då det nyligen upptäckts att WLP644 Brettanomyces Bruxellensis Trois i själva verket skulle kunna vara Saccharomyces väcks frågan om hur man ska förhålla sig till det på SM om man vill tävla med öl som jäst med WLP644. White Labs bemötte själva frågan i mitten av december 2014 på http://www.whitelabs.com/blog/wlp644-background:

We have received some questions as to whether White Labs WLP644 Brettanomyces bruxellensis Trois is not a strain of Brettanomyces. We obtained the original culture from a reputable source,​ ​identified ​as​ ​a species of​ ​Brettanomyces.
We have been doing experiments on this in-house and sending the strain to​ ​independent​​ ​laboratories​ for some time. When we have a definitive genetic answer we will be happy to share that information.
In addition, we have had a​​ 2-year collaborative research project​​ to completely sequence more than 96 of our yeast strains, both​ ​Brettanomyces and Saccharo​myces, which we hope to begin publishing in 2015. The complete sequencing of brewers yeast strains in this magnitude has never been done before, and we expect it will change the way many yeast strains, this​ one​ included,​​ ​are currently categorized and understood.
Chris White and Neva Parker, White Labs


Lite mer läsning, inklusive några labbresultat:
http://embracethefunk.com/2014/12/11/brettanomyces/
http://suigenerisbrewing.blogspot.se/20 ... stery.html

Så hur ska man tänka vid val av kategori i SM om man vill ställa upp med öl som jäst med 100% WLP644? Ska man utgå ifrån att det en Brettanomyces om inte White Labs kommer med andra besked? Borde man t ex låta bli att ställa upp i kategori 11C med tanke på detta?
Backman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: onsdag 2011-07-20 09:58
Ort: Haninge

Re: WLP644 Brett. Brux. Trois och SM

Inläggav ekstedt » torsdag 2015-02-05 11:07

Det enda man behöver bekymra sig om är hur väl ölet matchar typdefinitionen. Man skulle i princip kunna lämna in en underjäst öl i någon av ale-klasserna om man känner för det. Ölet kommer bedömas för hur det smakar och ser ut, inte för vilka ingredienser som har använts vilket domarna inte vet något om.

Som typdefinitionen för Brettölen för närvarande är utformad tror jag dock inte att ett öl jäst med 100 % WLP644 kan vara med och konkurrera om medaljer. Det finns ett krav på "stalliga toner" vilket man inte får med 100 % Brett-jäsning för många stammar, och i synnerhet Brett Trois, oavsett om den verkligen är Brett eller något annat.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: WLP644 Brett. Brux. Trois och SM

Inläggav Backman » torsdag 2015-02-05 11:25

Okej, stort tack för tydligt svar! Jag tror inte heller att Brett Trois funkar i den kategorin, det var mest ett exempel. Den skulle ju däremot funka bättre i andra kategorier och jag funderade på om öl med Brett var hänvisade till vissa kategorier, men då vet jag att jag inte behöver tänka så. Återigen tack!
Backman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: onsdag 2011-07-20 09:58
Ort: Haninge


Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster