SM 2015 - Bordsplacering

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2015-01-12 13:58

Ja såg i informationen att det ska bli bordsplacering i SM och att det ska delas upp på klasser. Hur ska den fördelningen gå till? De flesta stället ju upp med flera öl och då oftast i olika klasser.

Jag hoppas att det är ok att stå ihop i olika föreningar. FFMV och Källarknut står ju alltid ihop och i år blir det troligtvis collab-öl mellan föreningarna. Jag har noterat att man ska skriva det i anmälan.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav assistredo » onsdag 2015-01-14 02:16

Hur blir det för dem som har en egenutformad "setup" (behöver kanske inte ett bord) för sin utskänkning? Bordsplacering - hm ? Slips? 8)
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav martinb » onsdag 2015-01-14 10:39

För egen "setup" ska det nog inte vara några problem, där handlar det väl som vanligt om att kanske flytta ett bord eller två.

För större gäng som Källarknut och FFMV lär det nog inte heller bli problem, det gäller ju att hålla koll på registreringen vem man vill stå med. Det blir organisationens nöt att lösa den generella positioneringen, men resonemanget med klassbaserad fördelning är för att i så stor mån som möjlig underlätta för besökarna att hitta ölstilar de gillar.

Ifall man är som oss som gjort detta ett par ggr letar vi mer efter de vi vet gör intressanta grejer, men för övriga 900+ besökare är de nog mer intresserad att testa efter stil, kanske schysst pilsner, IPA, bitter eller imp-stouts. Det var även en av feedbackpunkterna som kom in efter SM om jag inte hade fel, det var krångligt att hitta öl efter stilar på SM, vilket tydligen efterfrågades.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav hlilje » onsdag 2015-01-14 19:06

Ja, det här med bordsplacering inser vi kan bli en utmaning, men lyckas vi med det så tror vi det kan bli en stor förbättring för besökarna. Tanken är att vi placerar alla öl i nummerordning i lokalen. Då blir det ju mycket enklare för besökarna att leta upp ett visst öl.

Samtidigt måste ju bryggare som har fler öl med sig få stå med sina öl tillsammans. Så om en bryggare har fyra öl med sig, ett öl i varje klass, så kommer hens öl att få nummer i serie. Det betyder att ölen inte kommer att stå i nummerordniing i programmet, men det tror jag är ett mindre problem. Vi kommer alltså se till att en bryggare som anmäler fler öl får stå med dom på ett ställe.

Problemet för oss blir sen om flera bryggare vill stå tillsammans. Då måste dom tala om det för oss. Vid anmälan kan man då t.ex. skriva att man vill stå med Hagges bärsklubb. Då ser vi till att alla som skrivit det får stå tillsammans. Är det två klubbar som vill stå tillsammans måste vi få veta det också. Man kan då t.ex. skriva att man vill stå med Hagges bärsklubb och Slipsnissarna. Att sen få ihop era önskemål så bordsplaceringen funkar och det blir rätt i programbladet kommer helt klart bli en utmaning.

Vill ni bygga en egen monter så går det bra. Fyll i det vid anmälan av ölen och tala om hur lång er monter är. Då lämnar vi en lucka där som moontern får plats i.

När det gäller slipstvång så har vi inte funderat på det. Vi kan kanske låta det vara frivilligt tills vidare?
hlilje
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2013-12-10 08:11

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav assistredo » torsdag 2015-01-15 03:04

Gissar jag rätt om jag tror att varje klass i Folkets inte kommer att ha separata nummerserier som förr utan istället en gemensam som sedan styr bordsplaceringen? Då kan det funka.
Kommer sedan eventuella skyltar per öl ändå ha särskilda färger för klassen, eller..?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav hlilje » fredag 2015-01-16 07:59

Just precis, så den biten ser vi inte som ett problem. Det som jag misstänker kan ställa till det är att bryggare kommer att glömma fylla i att dom vill stå tillsammans med någon annan. Dom kommer ju inte upptäcka det förrän dom kommer till lokalen.

/Håkan
hlilje
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2013-12-10 08:11

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Olsvamlarn » fredag 2015-01-16 08:44

Ok då är jag med på hur det ska lösas. Tror ni får er en rejäl nöt att knäcka men håller med om att det vore schysst om ölen stog i nummerordning. Jag ska vara noga att förmedla till föreningarna att de ska skriva in det i anmälan.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Grindcrusher » fredag 2015-01-16 15:27

Jag saluterar den nya bordsplaceringen. Jag vill gärna prova ölen genremässigt.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Grindcrusher » fredag 2015-01-16 16:03

På tal om slips - borde vi inte fixa namnbrickor för forummedlemmar? Vore kul att säga hej personligen. :)
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Sv: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Bee » lördag 2015-01-17 20:46

Grindcrusher skrev:Jag saluterar den nya bordsplaceringen. Jag vill gärna prova ölen genremässigt.


Haha, du kommer ju aldrig komma bort från borden med engelska bitters... :P

Jag håller med. Det blir kul att kunna jämföra alla i samma klass på en gång utan att behöva leta.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Grindcrusher » måndag 2015-01-19 08:18

Bee skrev:Haha, du kommer ju aldrig komma bort från borden med engelska bitters...


Exakt så! Allt gott vid samma bord!
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2015-01-19 08:40

Att ölen samlas i en stil eller klass lär inte vara möjligt eftersom de flesta bryggare har flera öl med sig och då i spridda stilar och klasser. Men att sätta ölen i nummerordning tycker jag låter bra. Då blir det lättare att hitta det nummer man letar efter.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav assistredo » tisdag 2015-01-20 16:49

Först var det oklart men sen blev det klarare men nu har det rört till sig lite igen.

Syftet med "bordplaceringen" och en nummerserie för alla öl skulle då bl.a.vara att lättare kunna hitta de "stilar" man vill testa. Men "stilarna" följer väl i första hand typdefinitionerna och inte klassindelningen som baseras på alkoholhalt? Nu vet jag dock inte om klassindelningen är uppbyggd på ett sådant sätt att en definierad öltyp skulle kunna hamna i flera klasser.

Om jag nu fattar rätt så numrerar man ju egentligen inte ölen utan utställande bryggare där en utställare kan få flera nummer i rad samt att utställarna sedan placeras i nummerordning i lokalen. Det blir då kanske lättare att hitta var ett visst öl finns. Ölen i sig finns ju då inte placerade i lokalen efter "stil".

Och som jag frågade tidigare men inte fick svar - ska klassindelningen presenteras med färger som förr?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav hlilje » tisdag 2015-01-20 18:46

Ja, det kommer dom.

/Håkan
hlilje
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2013-12-10 08:11

Re: SM 2015 - Bordsplacering

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2015-04-28 07:44

Måste ge en guldstjärna till Håkan Liljegren som jobbat med bordsplacering (samt om det varit någon mer inblandad). Blev riktigt bra redan på första försöket (åtminstone för våra föreningar). Bra jobbat!
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Nästa

Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron