BIAB och mäskning

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

BIAB och mäskning

Inläggav Smedol » tisdag 2017-05-30 19:37

Hej finns det någon som kan svara på lite funderingar kring BIAB.

Vi ska brygga med biab och har några fundering på mäskning.

Vad får man ut av att börja sin mäskning under 60 grader och sedan höja till 65 grader där man håller det i en timme?
Och så göra en mash out där man höjer till 75 grader i 10 min.
Vad får man ut av det här?

Ska man laka lite mer och låta vatten rinna genom påsen när den står och rinner av ner i grytan?

/Håkan
Smedol
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2016-01-30 01:38

Re: BIAB och mäskning

Inläggav bryggapa » onsdag 2017-05-31 09:33

Mina 5 ören: KISS (som i 'keep it simple...')
Sikta på att mäska in och försök pricka rätt temperatur från början. Är det första försöket med BIAB är det bara onödigt att krångla till det.

Vill ni 'laka' extra föreslår jag att ni provar maxiBIAB, dvs efter mäskning flyttar ni BIAB påsen till en hink, och fyller på med önskad mängd vatten (som gärna kan vara 75-78 grader varmt).
Rör om, ev. vänta en stund innan ni lyfter upp påsen igen och häller tillbaka vörten i hinken till kokkärlet.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Smedol » torsdag 2017-06-01 14:19

Hej bryggapa och tack för svar.

Vi har bryggt innan, men köpt större och då blev det BIAB.
Men det är ju sant att man inte ska krångla till det när man gör det för fösta gången :D
MaxiBIAB låter ju rätt bra, då får man ju ute lite mer vört.
Skulle man kunna hälla den mängden som kokar bort i MaxiBIAB?
Smedol
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2016-01-30 01:38

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Christian C » fredag 2017-06-02 11:12

Jag gör 20 liters batcher i min BIAB. Jag fyller på 25 liter med ett recept på 6 kg malt och häller i malten vid 35 grader och värmer tills det nått 66-67 under omrörning då och då. Får stå i en timme, sen fortsätter jag värma till 76-77 under omrörning för att lyfta ur påsen. När det värsta runnit av så lägger jag den i en annan hink med en annan mindre upp och nedvänd hink inuti. Då häller jag 5 liter 75-gradigt vatten genom påsen och låter den rinna av. Sen återför jag allt som runnit ur till grytan och har då oftast runt 27-28 liter vört. Efter kok så är det nere på 23-24 och efter överföring till jäshink genom ett filter runt 21 liter. Jag kör en egen No Chill variant så jag kan tappa ovanifrån och få böset sist, så filtret funkar bra för den metoden. Kan ta en jävla tid om man har tappkran och snabbkylt verkar det som. 1 liter blir kvar i botten efter flaskning.

Lite hjälp med mått kanske. Lycka till!
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Smedol » söndag 2017-06-11 21:06

Bra genom gång Christian C. fick många svar och mer frågor.

Läste på lite nätet att temperaturen på mäskningen vid 65-70 grader ger en mer fyllighet i ölen och att det har med alpha- och beta-amylaset samt dextrin.
75-78 grader har något med viskositeten, att man får en tunnare mäsk?
35-40 grader har med HP-värdet att göra och behöver vi göra det här i sverige?

Tack på förhand
// Håkan
Smedol
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2016-01-30 01:38

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-06-11 22:01

I min värld ger högre temp en mer lättflytande mäsk, mäsken blir inte lika klibbig och man får ur mer socker.
Det är också därför man inte får korrekta värden när man läser av hydrometern om mäsken inte har rätt temp.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Drake » måndag 2017-06-12 17:37

Smedol skrev:Bra genom gång Christian C. fick många svar och mer frågor.

Läste på lite nätet att temperaturen på mäskningen vid 65-70 grader ger en mer fyllighet i ölen och att det har med alpha- och beta-amylaset samt dextrin.
75-78 grader har något med viskositeten, att man får en tunnare mäsk?
35-40 grader har med HP-värdet att göra och behöver vi göra det här i sverige?

Tack på förhand
// Håkan


Generellt sett så kan man väl säga att ju högre mäsktemperatur så desto lägre utjäsning och vice versa. Alltså inom spannet 60-70 grader ungefär där gränsen är ganska flytande runt 65 grader.
En syrarast gör man vid 35-40 grader och jag tror inte det är många som pysslar med det för vanliga öl och jag har aldrig provat själv. Men det kanske kan hjälpa om du har ett väldigt knepigt vatten och gör väldigt ljusa öl, men betydligt enklare är att justera ph med hjälp av salter eller mjölksyra.
Mäska ut har jag slutat med för länge sedan, tror inte det gör så stor skillnad faktiskt.
Bilagor
enzyme_activity_one_hour_mash-2.jpg
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Christian C » tisdag 2017-06-13 11:08

Att jag höjer till 76-77 innan jag lyfter ur påsen är för att det är så lätt att göra det. Vet inte om det tillför eller förstör något, men det blir bra resultat varje gång, så jag har inte provat att lyfta ur den vid 66-67 direkt efter att timmen gått. En variant att prova kan ju vara att göra det men att skölja det som är kvar i påsen med 75 gradigt vatten som vanligt. Vad det skulle ge för skillnad törs jag inte uttala mig om, men det finns säkert någon som vet här.

Edit:
Jag tänker att det som redan utvunnits under timmen i 67 grader finns kvar även om man höjer och lyfter påsen vid högre temp. Det försvinner väl inte?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-06-13 11:32

Enda anledningen till att jag höjer tempen till 78-80° för lakningen är att mäsken blir tunnare och sockret släpper från maltskrotet lättare. Har missat någon gång och lakat vid 76° men då har jag också tappat 4-5% i effektivitet. Sockerlag blir rätt klibbigt när det är kallt/kallare.

Om maltskrotet är klibbigt, vill jag nog hävda att man inte lyckats så bra med lakningen.
Men det är upp till var och en att göra som man vill, bara man är nöjd själv så är väl allt bra?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Smedol » tisdag 2017-06-13 12:41

Tack för många bra svar.
Kommer definitivt att höja mäsken till 78-80 grader innan lakning på nästa bryggning. Ska bli intressant och ser vad skillnaden blir.

Läste att vid temperaturen 48-52 grader att det frigör aminosyror och att det bidrar till ölets kropp och karaktär, bra skum samt reducerar grumligheten.
Ska man börja vid den temperaturen?

Tänker högt, man skulle ju kunna börja med att värma upp vattnet till ca 58 grader, hälla på malten vilket gör att det sjunker till ca 48-52 grader och låta det vara där i ca 15 min.
Sedan höja till 66-67 grader, låta det var i 60 minuter.
Efter 60 minuter, höja till 78-80 grader.
Ska man ta upp BIAB-påsen när man nått temperatur på 78-80 grader eller ska den ligga kvar en stund?

Hur gör ni, vilken temperatur börjar ni på?

Många tankar och frågor, hoppas att ni förstå vad jag menar.
/Håkan
Smedol
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: lördag 2016-01-30 01:38

Re: BIAB och mäskning

Inläggav Christian C » tisdag 2017-06-13 14:58

Smedol skrev:Tack för många bra svar.
Kommer definitivt att höja mäsken till 78-80 grader innan lakning på nästa bryggning. Ska bli intressant och ser vad skillnaden blir.

Läste att vid temperaturen 48-52 grader att det frigör aminosyror och att det bidrar till ölets kropp och karaktär, bra skum samt reducerar grumligheten.
Ska man börja vid den temperaturen?

Tänker högt, man skulle ju kunna börja med att värma upp vattnet till ca 58 grader, hälla på malten vilket gör att det sjunker till ca 48-52 grader och låta det vara där i ca 15 min.
Sedan höja till 66-67 grader, låta det var i 60 minuter.
Efter 60 minuter, höja till 78-80 grader.
Ska man ta upp BIAB-påsen när man nått temperatur på 78-80 grader eller ska den ligga kvar en stund?

Hur gör ni, vilken temperatur börjar ni på?

Många tankar och frågor, hoppas att ni förstå vad jag menar.
/Håkan


Jag häller i malten vid 35 grader och värmer upp med omrörning med jämna mellanrum tills jag når 67 grader. Sen slår jag av plattan och lägger på locket och drar åt det med en spännrem så att det sitter tajt. Efter 30 minuter rör jag om och lägger på locket igen och väntar i 30 minuter till. Sen drar jag på plattan igen och rör om då och då tills jag nått 77 grader. Då lyfter jag påsen och sköljer/häller 75 gradigt vatten genom det som blir kvar när det runnit av (så som jag beskrev tidigare). Tänker att jag får med alla moment på det sättet utan att det innebär en massa extrajobb förutom lite mätning med tempen då och då.

Men det är så jag gör, finns säkert hundra olika sätt till som är lika bra.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Användarvisningsbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2015-11-30 16:52


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster