Mala själv.

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Mala själv.

Inläggav Drake » tisdag 2016-12-20 17:14

Perwaste skrev:Vad har du för kvarn? Valsar den eller krossar den?

Jag kör som så många andra med en Corona majskvarn, och förutom att det tar lite tid funkar det bra.

Men, man lär sig efter hand vad som är bra inställning.det ska bli viss del som är mjöligt, svårt att komma ifrån om man ska ha det i en storlek som ger bra utbyte.. I ärlighetens namn jämförde jag med den malt jag hade tidigare som var färdigmald, hade det som riktmärke. Med min Corona är det ju inte några färdiga inställningar, vad har du för någonting?

Har man för grovt blir det dåligt utbyte, har man det för fint sätter det igen....


Kör Coronan med borrmaskin så tar det bara ett par minuter att mala 5 kilo! Och så undrar jag vad det är som sätter igen sig när man kör biab? Ju finare malt, desto bättre effektivitet. Och ölen blir kristallklar oavsett hur fint man maler, men håll koll på ph bara. För högt och tanninerna kommer som ett brev på posten.
Taskig liknelse kanske, för posten verkar ju inte funka längre men du fattar va? ;)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mala själv.

Inläggav skyking » tisdag 2016-12-20 18:02

Drake skrev:Köper man en billig Corona (som funkar utmärkt till biab) så är den snart intjänad om man köper hela säckar. Ser bara fördelar utom att malten kanske tar en del plats. Har alltid ett par säckar basmalt hemma och 10-12 täta glasburkar okrossad specialmalt. Känns rätt bra att kunna brygga nästan vad som helst när lusten faller på utan att behöva vänta in en leverans. Sånt är värt mycket för mig.


Hur billigt hittar man en Corona? Humlegården tar 650kr för en iaf.

Sen hur snabbt man tjänar in det beror kanske lite på hur mycket man brygger, men jag får det iaf inte att man tjänar in det speciellt snabbt. Sen är det ju lite en fråga om hur länge man anser att krossad respektive hel malt håller sig (spelar roll för om man jämför hela säckar med hela säckar eller små påsar).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mala själv.

Inläggav skyking » tisdag 2016-12-20 18:08

ecmik skrev:Den stora fördelen för mig var att jag äntligen fick en mer precis och alltid perfekt krossning (för mitt system). Beroende på vilken återförsäljare som krossar (och hur bråttom de har just den gången) så kan resultatet variera nåt otroligt. Jag fick en gång sjukt uselt krossad malt som resulterade i en mellanöl istället för vad jag planerat.. Helt värdelöst när man satsat pengar och tid på en bryggdag! Tror till och med att det var malttillverkaren som hade levererat dålig färdigkrossad malt till butiken. Så det kan bli hur som helst ibland. Alltså, repeterbarhet och precision har varit viktigt när jag köpte maltkross.

Sen är det lite hantverks-feeling på att krossa själv också..


Vilket märke var det som hade så dålig kross? En liten fråga i sammanhanget är ifall maltmagnus har jämn och god kvalitet på krosseningen (det är som jag förstått MM som krossar malten på beställning) eller om det i sig är ett skäl till att krossa själv.

Kan nog förstå hantverkarensman, men det låter som ett "irrationellt" skäl (frågan är om inte min bryggning i sin helhet faller under det).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mala själv.

Inläggav Drake » tisdag 2016-12-20 18:18

Coronor brukar man kunna hitta lite då och då för 300 typ. Det är väl inte många här som brygger för att spara pengar iofs men om jag skickat efter färdigmald malt till varenda bryggning jag gjort de senaste 2 åren så hade enbart fraktkostnaden blivit en bra bit över 10 000:-!!!
Det ekonomiska argumentet att inte skaffa en kvarn ger jag inte så mycket för. Samma sak när det gäller humle, en vacuum-packare är rätt snart intjänad.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mala själv.

Inläggav ecmik » tisdag 2016-12-20 19:54

skyking skrev:Vilket märke var det som hade så dålig kross? En liten fråga i sammanhanget är ifall maltmagnus har jämn och god kvalitet på krosseningen (det är som jag förstått MM som krossar malten på beställning) eller om det i sig är ett skäl till att krossa själv.


Jag stöttar gärna de lokala bryggbutikerna, så jag köper oftast ingredienserna från dem. Just denna gången har jag för mig att det var BestMaltz, men jag kan ha fel. Och när det inte passar att handla "live" så beställer jag ifrån Maltmagnus. Därav risken för bergochdalbana med effektiviteten.

skyking skrev:Kan nog förstå hantverkarensman, men det låter som ett "irrationellt" skäl (frågan är om inte min bryggning i sin helhet faller under det).


Lugn, du får gärna fortsätta beställa färdigkrossat om du vill... Men har man problem med effektivitet eller ojämna resultat så är hemmakross en mycket bra start mot bättre utbyte och kontroll.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mala själv.

Inläggav Andreashaggstrom » onsdag 2016-12-21 09:07

Då jag bodde i Örebro och därmed nära maltmagnus beställde jag alltid färdigkrossat och det jag behövde för en bryggning. Nu då jag sitter i Umeå och frakten gör att jag gråter lite så har jag sett till att beställa mycket då jag ändå gör det och då är det riktigt skönt att krossa själv. Plus, som Drake säger så är det jäkligt skönt att bara ha ingredienserna hemma och kan brygga då jag får feeling.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Mala själv.

Inläggav skyking » onsdag 2016-12-21 09:16

Drake skrev:Coronor brukar man kunna hitta lite då och då för 300 typ. Det är väl inte många här som brygger för att spara pengar iofs men om jag skickat efter färdigmald malt till varenda bryggning jag gjort de senaste 2 åren så hade enbart fraktkostnaden blivit en bra bit över 10 000:-!!!
Det ekonomiska argumentet att inte skaffa en kvarn ger jag inte så mycket för. Samma sak när det gäller humle, en vacuum-packare är rätt snart intjänad.


Var brukar man hitta Corona för 300?

En sak är att om man skall spara på fraktkostnader så kräver det att man håller lager av allt man behöver. Man behöver alltså ha både jäst, malt och humle på lager (för så många brygder man gör mellan varje bestämmelse). Om man så bara behöver beställa jäst så är besparingen man gör på att inte behöva beställa malt till stor del bortblåst. Å andra sidan om man brygger ofta så kanske man kan beställa krossad malt för flera brygder åt gången. Även krossad malt bör väl även den ha viss hållbarhet?

Noterar också att om dina fraktkostnader hamnat en bra bit över 10tkr så betyder det att du har bryggt en hel del. Om man så antar att frakten ligger på 100kr så betyder det 100 brygder på två år, dvs att du brygger varje vecka. Under de förutsättningarna kan jag iofs se att man snabbt tjänar in investeringar.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mala själv.

Inläggav skyking » onsdag 2016-12-21 09:22

ecmik skrev:Lugn, du får gärna fortsätta beställa färdigkrossat om du vill... Men har man problem med effektivitet eller ojämna resultat så är hemmakross en mycket bra start mot bättre utbyte och kontroll.


Jag ber inte om er tillåtelse att köpa färdigkrossat, jag försöker bara skaffa mig en bild av vad jag går miste om genom att göra så.

En fråga är hur pass ojämna resultat man kan förvänta sig om man köper färdigkrossat hos MM? Någon lokal butik att stötta känner jag inte till (jag gjorde det när jag bodde i Linköping och hade en sådan).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mala själv.

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-21 10:05

skyking skrev:Var brukar man hitta Corona för 300?

En sak är att om man skall spara på fraktkostnader så kräver det att man håller lager av allt man behöver. Man behöver alltså ha både jäst, malt och humle på lager (för så många brygder man gör mellan varje bestämmelse). Om man så bara behöver beställa jäst så är besparingen man gör på att inte behöva beställa malt till stor del bortblåst. Å andra sidan om man brygger ofta så kanske man kan beställa krossad malt för flera brygder åt gången. Även krossad malt bör väl även den ha viss hållbarhet?


Tja, jag har väl sett åtminstone 10-15 kvarnar till salu här på forumet det senaste året. Tror jag gav 250 för min.
Har läst någonstans att rekommendationen för lagring av malt är 6 månader för mald och ett år för hel. Gissar att förvaringssättet kan påverka det ordentligt åt båda hållen och jag skulle nog inte vilja använda mald malt som är äldre än någon månad i alla fall. Och självklart har jag ett litet förråd även av de vanligaste humlesorterna och jästerna jag använder, annars är det ju ingen vits liksom.
Nu har ju jag iofs nära till en välsorterad butik som har det mesta så det blir ändå rätt sällan jag beställer något men jag har ändå valt att ha ett lager hemma ifall andan faller på.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mala själv.

Inläggav Mögren » onsdag 2016-12-21 21:35

Jag vill mala själv för att dels så känns det roligt att pyssla lite och göra det från grunden, sen har inte alla malt sorter jag letat efter funnits som färdig malet så jag tycker det ökar utbudet.
Sen om man är ute efter billigt så ska man nog inte brygga öl själv. Innan all utrustning och arbete betlat sig så har man fått många billiga öl på systemet.
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: måndag 2015-08-31 12:56

Re: Mala själv.

Inläggav Mögren » onsdag 2016-12-21 21:52

Tanniner, vad är det?

Men det verkar vara lite delade meningar om man ska mala fint till biab eller inte?
Mögren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: måndag 2015-08-31 12:56

Re: Mala själv.

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-21 23:39

Vet inte om det är så delade meningar? De flesta verkar ju köra dubbelkrossat eller mer finmalt än när man lakar på vanligt vis.
Tanniner ger en sträv beska eller vad man ska kalla det. Testa att tugga på några vindruvskärnor så får du känna på tanniner! Men om man håller ph på rätt nivå ska man omöjligt kunna utvinna några tanniner hur fint man än maler. Ph är för övrigt något man bör hålla koll på lite extra noga när man biabar eftersom den förhållandevis lösa mäsken gärna drar iväg ph:t lite extra.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mala själv.

Inläggav Andreashaggstrom » torsdag 2016-12-22 09:39

skyking skrev: Om man så bara behöver beställa jäst så är besparingen man gör på att inte behöva beställa malt till stor del bortblåst.

Jag kör med förkultur eller torrjäst, så jag har ett lager av allt jag behöver för att brygga.

Angående ojämn effektivitet p.g.a. färdigkrossat från MM så märkte iaf jag aldrig en skillnad.

För min del köptes krossen in p.g.a. frakten som plötsligt blev besvärlig. En annan fördel som jag upptäckt i efterhand är att om jag inte köper krossat och skräddarsytt för en viss bryggning, utan hela kg-påsar så kan jag labba med receptet även efter beställningen lades (vilket jag ofta gör).
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Mala själv.

Inläggav vintersorgh » lördag 2017-03-18 18:38

Kanske lite sent svar, men jag är väldigt nöjd med PGW:s maltkvarn (http://www.pgw.se/maltkvarn-enkel.html). Snart krossat ett halvt ton malt, och fortfarande samma effektivitet på mellan 75-85% beroende på öl. Jag har förstått att det kan skilja en del mellan exemplaren, men min bara tuffar och går. Gör som Marcus föreslår i sin recension. Funkar klockrent för mig. För övrigt finns stört mycket tips & tricks i denna tråd: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=90849
vintersorgh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2016-12-21 21:48

Föregående

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron