Hög OG - metoder och tips

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » onsdag 2015-04-08 17:40

ekstedt skrev:Du tänker nästan rätt; FG följer med OG men inte på det additiva sätt du tänker dig utan snarare på ett multiplikativt sätt, d.v.s. att FG ökar procentuellt lika mycket. Detta gäller mellan tummen och pekfingret.

Och jämfört med att få samma OG med ett kortare kok (och mer malt) så kan jag inte se att det skulle påverka sammansättningen på sockerarterna på något uppenbart sätt. D.v.s. du borde landa på samma FG oavsett metod.


Hmm OK, tack för svar.

Om vi ändå är inne på matematiken, eftersom Öschle-skalan är linjär så borde det väl inte vara procentuellt? Eller vänta nu, det är kanske just därför det borde vara det:? Jag är med tror jag!

Då borde i sådana fall min FG sjunka ett par snäpp till. ÄR det ovanligt när man jäser Imp Stout att det tar lång tid för att nå FG?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » måndag 2015-04-13 13:55

Visste inte riktigt i vilken tråd jag skulle lägga denna fråga, men eftersom det handlar om hög OG-öl med biab får det bli här: Jag satte en DIPA på jäsning (OG 1.074) i lördags och använde då halva jästkakan från en tidigare batch. Den började jäsa kraftigt inom 2 timmar (!) och det nästan sprutade ut star san ur jäsröret. Dock så avtog denna jäsning efter ca 24 timmar, och nu bubblar det knappt alls, kanske en gång varannan minut. Beror detta på att det finns så mycket jäst som liksom inte behöver växa till sig utan kan ge sig på allt socker på direkten?

EDIT: (Jästen är San Diego Super yeast WLP090)
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Drake » måndag 2015-04-13 14:16

Eller så har den redan jäst ut.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » måndag 2015-04-13 14:31

Jo det tror jag att den gjort, men frågan är ju mer varför det går så ohyggligt fort :)
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Weinkeller » måndag 2015-04-13 16:42

Jonas Johnsson skrev:Jo det tror jag att den gjort, men frågan är ju mer varför det går så ohyggligt fort :)

För att du har typ 5 ggr mer jäst än vanligt. Det blir tokjäsning med höjd temp som följd vilket ökar jäshastigheten ännu mer. Jästen du nämner är också snabb i sammanhanget (flockar hårt).
Risken i ditt fall med lite väl mycket jäst är högre alkoholer pga accelererande temp samt att onödigt mycket humleoljor äts upp av den större mängden jäst. 1/4 jästkaka räcker gott och kontrollera jästempen särskilt initialt.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » måndag 2015-04-13 18:03

Weinkeller skrev:För att du har typ 5 ggr mer jäst än vanligt. Det blir tokjäsning med höjd temp som följd vilket ökar jäshastigheten ännu mer. Jästen du nämner är också snabb i sammanhanget (flockar hårt).
Risken i ditt fall med lite väl mycket jäst är högre alkoholer pga accelererande temp samt att onödigt mycket humleoljor äts upp av den större mängden jäst. 1/4 jästkaka räcker gott och kontrollera jästempen särskilt initialt.

Aj fan, jag som trodde det var en bra strategi att gå från lägre OG öl sen till hög OG-öl på detta sätt. Trodde att det räckte att ta bort hälften. Tempen var i alla fall relativt låg, 17 C. Hmm det blir spännande att se om det blir OK.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Weinkeller » måndag 2015-04-13 18:10

Jonas Johnsson skrev:[quote="Weinkeller"]
För att du har typ 5 ggr mer jäst än vanligt. Det blir tokjäsning med höjd temp som följd vilket ökar jäshastigheten ännu mer. Jästen du nämner är också snabb i sammanhanget (flockar hårt).
Risken i ditt fall med lite väl mycket jäst är högre alkoholer pga accelererande temp samt att onödigt mycket humleoljor äts upp av den större mängden jäst. 1/4 jästkaka räcker gott och kontrollera jästempen särskilt initialt.

Aj fan, jag som trodde det var en bra strategi att gå från lägre OG öl sen till hög OG-öl på detta sätt. Trodde att det räckte att ta bort hälften. Tempen var i alla fall relativt låg, 17 C. Hmm det blir spännande att se om det blir OK.[/quote]
Visst är det en bra strategi att återanvända jäst, och givetvis kan det bli bra. Men det är inte alltid "the more the merrier" som ger bästa resultat.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Judgecc » måndag 2015-04-13 19:15

Använd mr maltys repitch kalkylator.. Då överpitchar du inte så mycket. Sen är det faktiskt rejäl överpitch som behövs för att det ska bli riktigt negativt.. Halv kaka är bättre än hel.. Men en del för mycket.. Skulle gissa på att 2dl hade varit lagom cirka.. Säkert lite över det med om du återanvände snabbt.. We keep on learning.
Kul att du Henrik är så aktiv och svarar på frågor här nu för tiden.. Mycket lärorikt
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » måndag 2015-04-13 20:15

+1 på den. Weinkeller är en hjälte :D
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Weinkeller » måndag 2015-04-13 20:37

Judgecc skrev:Använd mr maltys repitch kalkylator.. Då överpitchar du inte så mycket. Sen är det faktiskt rejäl överpitch som behövs för att det ska bli riktigt negativt.. Halv kaka är bättre än hel.. Men en del för mycket.. Skulle gissa på att 2dl hade varit lagom cirka.. Säkert lite över det med om du återanvände snabbt.. We keep on learning.
Kul att du Henrik är så aktiv och svarar på frågor här nu för tiden.. Mycket lärorikt

Tack, jag är föräldraledig ett tag till så det finns mer tid över för hobbyn. Bara kul om man kan hjälpa, inspirera och lära sig nåt när man slår ihjäl tid på Tapatalk.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » torsdag 2015-06-18 11:37

Ett litet tillägg här: sedan jag började vattenbehandla "manuellt" dvs inte med 5.2 stabilisator eller dylikt, så har min effektivitet gått upp väldigt mycket även vid hög OG-öl, utan att behöva laka påsen efteråt. Däremot tror jag att inköpet av mina vadderade vattentäta handskar hjälpte till också. Det gör mycket om man verkligen kan krama ur BIAB-påsen ordentligt :)
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster