Grainfather, köp ej !

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Djonk » torsdag 2019-04-04 04:41

Angående infektionsrisk så är det ingen större skillnad med några grader lägre, finns andra anledningar till att vilja koka som väger tyngre.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » torsdag 2019-04-04 05:50

Jag har bränt vid ordentligt två gånger, båda när jag bryggt Hefeweizen och startat vid lägre mäsktemperaturer. Det blir väldigt gelé-aktiga rester från malten vid de temperaturerna (~44c) och bränner lättare fast. Grövre krossning och fullt flöde på recirkulationen tror jag hjälper. Kalla det designfel eller vad du vill, men det handlar nog mer om omständigheterna och hur du brygger än att maskinen är dålig/trasig. Men visst, man hade säkert kunnat bygga den lite annorlunda för att minska problemet, men i slutändan har det blivit två riktigt goda öl och inget som PBW inte har kunnat råda bot på.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » torsdag 2019-04-04 13:20

ecmik skrev:Jag har bränt vid ordentligt två gånger, båda när jag bryggt Hefeweizen och startat vid lägre mäsktemperaturer. Det blir väldigt gelé-aktiga rester från malten vid de temperaturerna (~44c) och bränner lättare fast. Grövre krossning och fullt flöde på recirkulationen tror jag hjälper. Kalla det designfel eller vad du vill, men det handlar nog mer om omständigheterna och hur du brygger än att maskinen är dålig/trasig. Men visst, man hade säkert kunnat bygga den lite annorlunda för att minska problemet, men i slutändan har det blivit två riktigt goda öl och inget som PBW inte har kunnat råda bot på.


För mig så blir den fastbrända skorpan så kraftig att den isolerar elementet ifrån vörten så jag kommer inte vidare till nästa temp nivå utan att föregla säkerhetsbrytaren med en trädbit. Just nu så har brytaren också bränt fast och tappat sin funktion.
Är i alla fall skitless att behöva skrubba sig till fördärvet efter varje bryggning.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » torsdag 2019-04-04 21:45

140cab skrev:För mig så blir den fastbrända skorpan så kraftig att den isolerar elementet ifrån vörten så jag kommer inte vidare till nästa temp nivå utan att föregla säkerhetsbrytaren med en trädbit. Just nu så har brytaren också bränt fast och tappat sin funktion.
Är i alla fall skitless att behöva skrubba sig till fördärvet efter varje bryggning.


Men, hur många gånger har det blivit så här illa?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » fredag 2019-04-05 06:55

ecmik skrev:Men, hur många gånger har det blivit så här illa?


Kollade i mina anteckningar och det började med brygg nr 2.
Hmm ser också att det var första gången som jag börjar att mäska in vid 44 garder. Orsaken att jag gått så lågt är att försöka få upp mina utbytes värden. Nu har jag stuvat om lite i de högre protein rasterna också men utbytet har gått från 30% (brygg 1) till mellan 40-50% efter att har utökat mäsk schemat efter brygg 2.

Hur som haver så finns det brister med GF som den ser ut idag. Både du och jag har ju sett dom .
I nästa brygg så kommer vi närmare ett svar på hur vi skall bygga om våra GF för att i lugn och ro kunna använda vilken protein rast och vilket flöde vi vill och inte vad GF kräver.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » fredag 2019-04-05 07:28

140cab skrev:Hmm ser också att det var första gången som jag börjar att mäska in vid 44 garder.

...

Hur som haver så finns det brister med GF som den ser ut idag. Både du och jag har ju sett dom .
I nästa brygg så kommer vi närmare ett svar på hur vi skall bygga om våra GF för att i lugn och ro kunna använda vilken protein rast och vilket flöde vi vill och inte vad GF kräver.


Ingen kan nog förneka att Grainfather har brister. Speciellt inte nu när utvecklingen gått framåt och bryggverk i något sånär samma prisklass kommit ut på marknaden och har smartare lösningar. Men å andra sidan, de allra flesta (kolla lite på David Heath på Youtube t.ex) har ju kunnat brygga utmärkta öl utan problem på ditt bryggverk, så se över din metod och krossning mm innan du börjar renovera.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Rotsac » fredag 2019-04-05 09:13

Det blir väldigt gelé-aktiga rester från malten vid de temperaturerna (~44c) och bränner lättare fast. Grövre krossning och fullt flöde på recirkulationen tror jag hjälper.


Om man trots allt vill stegmäska, så skulle jag vilja testa följande:

1) Använd endast inköpt kornmalt, av god kvalitet.
2) Ställ in maltkrossen på 1,3 mm valsavstånd.
3) Anslut en Y-koppling i slangen, och stoppa ned den ena av de två slangarna i överflödesröret ända ned till strax över botten.
4) Öppna kranen SAKTA, till FULL öppning.
5) Stegmäska från 52 grader.
6) Vid 62 grader, tag bort Y-koppling och extra slang.

Anmärkningar:

-Hur pass mycket plask och syresättning sker, när vätskan faller/rinner ned genom röret?

-Med t.ex. 7 Kg malt (glöm utbytet...), och 24 Liter mäskvatten, hur högt upp i överflödesröret hamnar vätskenivån,
som det kan "plaskas emot"? Någon sorts utjämning mellan ytan i kokkärlet/maltbehållaren och överflödesröret måste ske.
En lämplig kork, och en tunn mätsticka borde ge svar på det. Eller möjligen en ficklampa....

Jag funderar på om steg 3 eventuellt även vara aktuellt att använda även vid icke stegmäskning,
under hela mäskningen. Förutsatt att man är nöjd med "full spruta" såväl över den övre filterplåten, som ned genom röret.
Kanske kan jag använda lite överbliva kopplingar, kranar, ventiler, etc. från vattenkylning av en dator, för att testa detta:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Grainfather, köp ej !

Inläggav ecmik » fredag 2019-04-05 11:30

Rotsac skrev:Jag funderar på om steg 3 eventuellt även vara aktuellt att använda även vid icke stegmäskning,
under hela mäskningen.


Först tror jag vörten redan är såpass syresatt så det spelar nog ingen roll. Antingen kör man 100% LODO vilket säkert ger effekt, eller så kör man inte LODO och slappnar av angående HSA. För mer eller mindre HSA verkar inte ha någon större betydelse vad jag förstått.

Angående steg 3: testa så får du se! Det blir ju en naturlig omrörning över kokplattan på så vis, och kanske mindre risk för fastbränning? Så länge en stor del av vörten går genom malten såklart. Kanske kan ta en stor slang över silplåten och en mindre slang genom röret?

Slutligen har jag sällan några problem med detta, så jag tycker det låter som lite onödigt krångel, men man kan ju alltid testa..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » fredag 2019-04-05 21:49

Så med risk för klagomål ifrån familj drogs testet igång på grund av att det är fredag kväll.

Kvarn ställd på 1mm
Samma mäskschema 44, 53, 66, 75. Kran vidöppen.
Riggade Gopro för att kunna gå tillbaka och undersöka närmare om det skulle behövas.

20190405_190315_compress_67.jpg

Termostat sattes på max 90 grader och temp diff till 15 grader. Gången vart att tempen steg många gånger över 90 och trigga HH vid 93. Mäskning från 44 till 53 gick sisådär. När steget till 66 kom så vart det bara pendling mellan HH och 75. Tog då och höjde under gräns till 88 men det räckte inte till ändå.
20190405_173110_compress_79.jpg

Förstod vad som hade skett och slet därmed ut maltpipan och tömde verket på vört. Resultatet kan ses nedan.
20190405_200137_compress_0.jpg

Slutsatsen är att det bränner fast långt under 100 grader på elementet.
Och för att förflytta sig mellan steg 53 till 66 kräver högre temp än 90 grader (Om det skall ske samma dygn)

20190405_200415_compress_86.jpg

Skrubbade rent det som gick och fortsatte bryggningen utan termostat.

Antagligen är det inmäskningen på 44 grader som ställer till det.
Är ju Henry Ford över det här " Du får välja vilken färg du vill bara du väljer svart"

Vad gör man nu ? Kapar upp ett hål för 380v högtryckspump ?

Rekommendationen kvar står. Köp något annat än en GF !
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Rotsac » fredag 2019-04-05 21:58

Prova nedanstående?

"1) Använd endast inköpt kornmalt, av god kvalitet".
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » fredag 2019-04-05 22:57

Rotsac skrev:Prova nedanstående?

"1) Använd endast inköpt kornmalt, av god kvalitet".


Ja eller släng skräpet till skogs och börja med biab.

Ser inte hur GF skall kunna "hela" sig själv genom att gå en bryggning med köpt kornmalt av bästa kvalitet ?

(Ursäkta, är lite besviken på det här)
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » lördag 2019-04-06 07:58

140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Robbelibobbelibobban » lördag 2019-04-06 09:14

Kran vidöppen kan ju reultera i att det blir tomt under maltröret, speciellt om du har en filterduk som bromsar genomströmmningen ännu mer. Jag börjar med kranen stängd och reglerar så flödet är konstant. Tittar till den ibland och justerar så vätskenivån aldrig går under maltöret. Blir det samma sak om du fyller fullt med vatten ala biabstyle?
Robbelibobbelibobban
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2019-01-16 00:49

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav Rotsac » lördag 2019-04-06 12:19

Robbelibobbelibobban skrev:Kran vidöppen kan ju reultera i att det blir tomt under maltröret, speciellt om du har en filterduk som bromsar genomströmmningen ännu mer. Jag börjar med kranen stängd och reglerar så flödet är konstant. Tittar till den ibland och justerar så vätskenivån aldrig går under maltöret. Blir det samma sak om du fyller fullt med vatten ala biabstyle?


Om han hade fått tomt på vätska under maltbehållaren, så hade ju pumpen sugit luft....
*DET* kan man INTE undgå att upptäcka:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Grainfather, köp ej !

Inläggav 140cab » lördag 2019-04-06 14:28

Nä inge vätske brist. Med 25l vatten och 8 kg malt så blir nivån så hög att det till och med rinner genom hålen i maltröret.

Smärtgränsen för lägsta temp verkar ligga kring 50- 55 grader för att slippa merarbete.
För lägre inmäskningstemp så får man ordna med någon form av omrörare som drivs genom centrum röret.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

FöregåendeNästa

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster