Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav Strebern » lördag 2015-10-17 13:47

Senast jag bryggde kokade jag bort ca 5 liter på 90 minuters kok.
Är detta normalt för er andra?
Det blir ju inte mycket kvar ner i tunnan, och senare ner i jäsfatet? (fick ut ca 19 liter öl av 28 liters startkoksvolym).
Känns lågt, men det kanske är normalt?

Sen om man kokar ner volymen, OG går ju upp då koncentrationen ökar, hur påverkar detta vad som händer med smak, alkoholhalt, färg, etc etc? Nån som kan utveckla?
Om man ökar koktiden ytterligare, låt oss säga 2 timmar, vad händer då med ovanstående?
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav Brewsnail » söndag 2015-10-18 20:14

Kokar bort nästan 4 liter i timmen, så drygt 5 lite på 90 min blir det
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav falke » söndag 2015-10-18 21:18

Jag har förstått det som att detta är ganska nomala mängder...
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav Strebern » måndag 2015-10-19 08:10

Då kanske man generellt skulle skriva sina recept för dryga 30 liters kokvolym, GF tar ju 30 liter på papperet, men det verkar finnas god marginal till kanten ändock, så 31 liters kok borde fungera utan att spilla.
Någon som har någon idé om varför man inte skulle maximera volymen, för att få ut mer ur varje bryggning?

Den enda anledning jag kan komma på är att det finns färdiga 5 kg's säckar med malt, vilket ger 28 liter med GF stdberäkning på volym, annars får man köpa extra "skvättar"
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav falke » måndag 2015-10-19 09:41

Jag har mäskat med cirka 5,5-6 kg och 20 liter och lakat med 14 liter. Man behöver bara passa precis när det går i kok, sedan är det lugnt.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav Rotsac » onsdag 2016-03-02 22:29

Brewsnail skrev:Kokar bort nästan 4 liter i timmen, så drygt 5 lite på 90 min blir det



5 Liter under 90 minuter...?

Med Bryggverket "The Grainfather" i Europeisk version för 230 Volt?

Tillverkaren anger 2,5 Liter bortbok per timme.
Jag anser mig få 2,25 - 2,5 Liter bortkok per timme.
Samt 3,4 Liter under 90 minuters kokning.

Det som lämnas i bottensats och vört som finns i rör och kylare, samt vört uppsuget i humlen tar även en del (kanske 0,6 L?).
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav Strebern » fredag 2016-03-04 13:44

Ja, det är stora bortkoksförluster för mig.
Nuförtiden kör jag ca 33 liters startvolym (nästan till brädden), och jag får ut ca 25 - 26 liter till jäskärlet, så med bortkok och bottenförlust (pumpar ur tills det börjar bli grumligt = filtret går nästan "torrt", så uppemot 8 liter går bort i kok och bottensats.
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Hög avdunstning vid kok? vad händer?

Inläggav Rotsac » söndag 2016-03-06 15:22

Strebern skrev:Då kanske man generellt skulle skriva sina recept för dryga 30 liters kokvolym, GF tar ju 30 liter på papperet, men det verkar finnas god marginal till kanten ändock, så 31 liters kok borde fungera utan att spilla.
Någon som har någon idé om varför man inte skulle maximera volymen, för att få ut mer ur varje bryggning?

Den enda anledning jag kan komma på är att det finns färdiga 5 kg's säckar med malt, vilket ger 28 liter med GF stdberäkning på volym, annars får man köpa extra "skvättar"




Jag har använt 7,93 Kg malt, och mäskat med 24,8 Liter vatten (och lakat med 7,8 Liter vatten).

Men då hängde det övre röret och vinglade på den sista millimetern. Man lever farligt nära att det lossnar:-)
Vilket hände mig. Jag stod plötsligt med röret i handen när jag skulle trycka ned det övre filtret vid start av mäskningen, och dessförinnan skulle höja röret EN ANINGS ANING.

Jag fick hålla röret med en flacktång, och känna mig fram till det nedre röret nere i mäsken.
Det hade inte varit kul att tappa röret till botten av kärlet...
Inte bra för nerverna.

Jag skulle gärna vilja komma på en bra lösning, som innebär att röret fastnar i sitt extrema översta läge,
men såklart kan skjutas nedåt.

1) En metalltråd inuti rören, som sträcks?
Blir det tillräckligt exakt?
Det kännds inte riktigt så.

2) Ta upp ett par slitsar i det inre röret, som metallbyglarna fastnar i?
Det blir dock väldigt lite gods att jobba med där överst.
Dessutom så vill jag inte gärna utföra modifieringar utan att ha tillgång till ersättningsutrustning, då saker kan gå fel

3) Hellre då några sorts band av smalare "fjäderstål" (heter det så?) som löper inuti rören, fästs i byglarna överst, och nedertill under det nedre röret/silplattan.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron