Brygga mindre batcher med GF?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Brygga mindre batcher med GF?

Inläggav ricar » onsdag 2015-06-03 21:39

Hej!

Jag har sneglat en del på GF och är ganska sugen. Är det någon som har bryggt lite mindre batcher?

Jag gillar att testa recept, brygga lite oftare osv så jag brygger gärna ca 14l. Det verkar ju inte vara några problem att använda sig av 3,5-4kg malt och jag har ej hittat något om att det skulle vara problem med mindre mängd vatten. Visst, man kanske ej får lika bra effektivitet om man lakar med mindre vatten....

Finns det några andra problem? Tänker jag rätt? Eller har jag missat något?
ricar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-01-06 21:21

Re: Brygga mindre batcher med GF?

Inläggav st1 » torsdag 2015-06-04 10:10

Det funkar fint, jag har bryggt 15 liter med mäskningeffektivitet på drygt 80%. Jag har förvisso aldrig bryggt med mindre än 4,5 kg malt. vid så små maltnotor använder man en annan formel för att räkna ut ration för mäsk- och lakvattnet.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Brygga mindre batcher med GF?

Inläggav ricar » torsdag 2015-06-04 20:48

Ja, jag har sett att de anger lite olika mängder med vatten till mäskning, http://www.grainfather.co.uk/#!brewing-calculator/cljs

Jag tänker så här
Om man mäskar med 14-15 liter, beroende på maltnota etc och sedan lakar med ca 5 liter så att man börjar med ca 20 l vatten. Efter bortkok, drav etc så borde man ha runt 14l i jäskärlet.... jag anger ej fat och 2 backar med flaskor brukar vara vad jag orkar diska... samt att jag vill brygga och testa lite oftare...
ricar
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-01-06 21:21

Re: Brygga mindre batcher med GF?

Inläggav patryt » lördag 2015-06-06 07:56

Jag har bara bryggt 2 ggr än så länge. Första gången testade en 10 litersbatch (typ 2 kg malt), fick lite problem med igensättning av maltbädden men det hade nog mer med krossningen att göra.
Man får göra en väldigt lös mäsk vid låga maltnotor för att "overflowröret" ska funka, jag tror jag bara hade 2-3 liter kvar att laka med men det funkade förvånansvärt bra.

Senast var det en 18 litersbatch med nästan 5 kg malt och då gick det som en dans, körde ganska grovt krossat (1,4mm) och mäskeffektiviteten skönk till 85%.

Det enda negativa jag har att säga om grainfathern (om man ska vara petig) är att det lätt hamnar en del maltskal och grums i grytan eftersom silbotten bara är en perforerad plåt, skulle vara intressant att testa en botten med någon form av silduk. Just nu löser jag problemet genom att fiska upp grumset med en hålslev med nät.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Brygga mindre batcher med GF?

Inläggav st1 » måndag 2015-06-08 12:57

Jag bryggde en 17 liters-stats med 4,2 kg golvmältad pilsnermalt igår och fick smått absurda 93 % mäskningseffektivitet. Krossade på 1,25 mm.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster