Mod för att pumpa ur BM 50

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav PapaD » söndag 2016-08-07 18:35

Hallå.
Jag har funderat på en modifiering för att använda en av BM50-pumparna för att pumpa ur vörten efter nedkylning. Enklast möjlligt är ju att sticka ner ett rör, med en silikonpackning, i hålet i maltpipan och därmed pumpa ur vörten. Har någon testat det här?
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav Lindh » söndag 2016-08-07 21:47

Problemet är att du får med både varm-, kalldruv och humle den vägen. Jag har monterat ett T och kulkoppling/kran vid ena pumpen så jag kan tömma BM50 den vägen (främst vid disk) och skulle kunna ha en pump extra som flyttar vörten den vägen. Problemet med det (förutom ovanstående) är att mitt t måste sitta före pumpen, efter får inte plats. Du skulle lätt kunna ha en solarpump via silikonslang både från kranen eller ett drainingvalve.
Vad är problemet du vill lösa med en pump? Tunga lyft?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav PapaD » tisdag 2016-08-09 10:52

Ja, det vore skönt att ha BM på golvet. Jag har ingen fast plats, och därmed är det krångligt att få upp bryggverket för att tömma ner i jäshinkar. Dessutom skulle jag slippa block och talja för maltpipan om den står på golvet.

Bra att du påminde om druven. Man måste alltså ha ett kort rör i insuget som kommer över druven för att det skall fungera. Jag skall se om jag får till det. Kan man styra pumpen för hand via gränssnittet, jag kommer inte ihåg hur menyn såg ut?
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav Lindh » tisdag 2016-08-09 10:59

Ja du kan manuellt styra pumpen och värmaren efter programmet är avslutat. När det kommer till BM50 som du skriver så är det ju två insug du behöver se till att de inte suger upp druven och humlen, alternativt att du filtrerar efter du pumpat ut t.ex. via saftsil men det blir aldrig lika bra som med en sedimentering enligt mina erfarenheter. Jag har aldrig i allt från BM ner i jäsningen men det händer att jag har med en del av kalldruven.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav PapaD » tisdag 2016-08-09 21:51

Off topic, men nu när du nämner det: vad är kalldruv? Jag har bara kallat allt bös för druv.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav Lindh » onsdag 2016-08-10 06:44

Kalldruv är proteiner som koagulerar vid tillräckligt snabbt nedkylning efter kok. Varmdruv är andra typer av proteiner som koagulerar under själva koket. Utöverdessa ha man ofta humle i vörten spm man intw vill ha ner i jästanken.
Kylen man med kylspiral kommer alla dessa tre sjunka till botten och man kan separera dom efter kok. Använder man plattvärmeväxlare eller motströmskylare så kommer endast varmdruv och humle kunna separeras innan föytt till jästanken eftersom kalldruven kommer fällas ut i värmeväxlaren. Det sista är hur stora bryggerier gör eftersom det inte är rimligt med så stora kylspiraler. En del bryggerier tömmer dock kalldruven från jästanken via koniska bottnen.
Du kan läsa med om cold break på howtobrew.com gratis om du vill fördjupa dig mer men kortfattat är varmdruv dåligt för smak och ölets stabilitet, lite kalldruv är bra som jästnäring.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav PapaD » torsdag 2016-08-11 00:54

:D Man måste älska det här forumet. Tack Lindh för uttömmande svar.
Undersökte möjligheten att stoppa ner rör i insugen ikväll och det går i det ena, men det andra skyms av en av värmespiralerna. Vilket betyder att jag i så fall behöver koppla ur den ena pumpen för att åstadkomma urpumpning med BM's andra pump. Inte omöjligt, litet trångt är det men det går att få in handen under och haka ur matningskontakten. Alternativt kan jag förstås snitta upp och sätta en brytare. Men innan jag gör det skall jag prova en kallkörning och se om det verkar gå att genomföra. Återkommer så småningom med mina resultat.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav Lindh » torsdag 2016-08-11 09:00

Ja SHBFs forum är det bästa tycker jag. Duktiga bryggare och engagerade trådar med lite upprepningar.
Tänk på att det är varmt som tusan att köra in handen under BM när den kokar eller precis mäskat klart, lätt att bränna sig (om man har känsliga flickhänder som jag). Kontakterna sitter ganska hårt dessutom, använd handskar!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav Bee » torsdag 2016-08-11 12:40

Kontorshänder kan det heta... Om man ska vara pk. ;-)

Sry för OT...
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav Lindh » torsdag 2016-08-11 14:44

Sant. Får byta det till "småpojkehänder" kanske så är det halvvägs... Faktum är att frugan har betydligt bättre smedhänder än jag som bränner mig på en kaffekopp =)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mod för att pumpa ur BM 50

Inläggav PapaD » lördag 2016-10-22 16:43

Nej, jag får ge mig. Det enda rimliga om jag skall använda BM's egna pumpar är att bygga om underredet med nya kopplingar och kulventiler. Då känns det mycket enklare att köpa en ny pump och koppla på efter tappkranen. Nåja, det kunde gått.
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: måndag 2013-12-02 23:13
Ort: Karlskoga


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron