Malt krossnig

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » fredag 2017-01-13 01:17

Ölfarmen skrev:Jag bor i Hälsingland. Kommunala vattnet ser ut som följer:

Ca 24
Mg 8,9
Na 16
SO4 13
Cl 29
HCO3 99

Använder främst Bru'n water för att kolla nivån mellan klorid/sulfat, eftersom det är "very malty", men jag är ute efter balanced/ fördel bitter.
Ett par hundradelar orkar salterna ta ned pH, men inte tillräckligt.


13 ppm sulfat och 29 ppm klorid är varken eller, det är ingenting helt enkelt!
Jag tror att du övertolkar dina värden och ska du känna någon skillnad i sulfat/klorid-förhållandet måste du upp mycket högre. Det är absolut inga problem att justera ph och såklart klorid/sulfat-förhållandet med ditt vatten. Någonting är fel och jag tror att du missat något grundläggande, det vore intressant att se vad du är ute efter för värden efter din vattenjustering.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » fredag 2017-01-13 01:29

Åsså undrar jag över detta med att koka vattnet med kalciumkarbonat?? Varför då, det borde ju bara ställa till det extra mycket. Åt fel håll alltså, all form av kalcium är inte bra. Utan att räkna på det så tror jag att du skulle kunna få rätt bra värden med enbart kalciumsulfat och kalciumklorid.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Ölfarmen » fredag 2017-01-13 20:38

Kalciumkarbonatet tillsätts för att hjälpa till att frigöra kalcium. Saxat från Bru’n water’s text om vatten:

‘A technique to help encourage and speed the precipitation of chalk from the boiled water is to add more chalk to the water. The undissolved chalk provides nucleation sites for the precipitating chalk to agglomerate with and form larger flocs that will settle faster. A teaspoon of chalk per 5 gallons mixed into the water should be sufficient to improve the settling. The added chalk does not dissolve and add to the water’s calcium concentration since it is not soluble in water without CO2. ‘

pH blir, utan vare sig salttillsatser el mjölksyra pH 5,8-6. Med så mycket mjölksyra jag kan tänka mig att tillsätta får jag i bästa fall ner det till 5,5. Det ger ett ok slutresultat att ligga runt 5,5-5,6. Jag har bryggt så i ett och ett halvt år.

Med förkoket av vattnet lyckas jag peta ner pH till 5,2-5,4 som har gett lysande resultat, tillsätter bara mer kalciumsulfat (och kalciumklorid för balans) och upp till 1 ml mjölksyra/10 liter. Kanske finns det enklare sätt, men att inte göra något, eller bara tillsätta mjölksyra och lite salter för att justera pH har inte fungerat tillfredsställande.

Jag har ännu inte testat att öka malt/vatten förhållandet såsom Speidel rekommenderar till BM, men ska göra det nu framöver när jag upplever att jag inte har något pH problem längre. Då kanske jag också kan få upp lite effektivitet.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » fredag 2017-01-13 21:24

Aha, där har vi nog felet!
Tror du har misstolkat det där med "frigöra", det du behöver är ju mer kalcium löst i vattnet, inte att det flockulerar och fälls ut ur vattnet. Det som händer är ju att kalciumhalten minskar samtidigt som du får mer karbonater i vattnet. Motsatt effekt mot vad du eftersträvar alltså. Nu är jag som sagt ingen kemist så fan vet om jag har rätt men så har jag i alla fall tolkat detta med vattenbehandling. Skit i kalken om du nu inte har möjlighet att lösa upp den under tryck tillsammans med co2.
Jag har ungefär samma vatten som dig och jag lovar att du kan fixa detta med enbart kalciumklorid/sulfat bara du ger fan i att krydda vattnet med extra karbonater.
Och skit i detta med vad vattnet har för ph innan behandling, det är helt oväsentligt. Det du behöver ta reda på är vad du har för RA.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Ölfarmen » lördag 2017-01-14 16:50

Jag är kanske ute på djupt vatten nu, :D men som jag har förstått det kan man förkoka vattnet med syfte att reducera alkaliniteten, som om den är för hög inte låter malten sänka pH tillräckligt i mäsken. Jag förstår att det är lätt att anta att det är kontraproduktivt att tillsätta mer kacliumkarbonat när det är det man vill ha bort, men som jag tolkar instruktionen i Bru’n Water fäster bara det kalciumkarbonat som redan finns i vattnet bättre på tillsatsen och båda faller till botten varpå man får ett vatten som har mycket lägre kalciumkarbonat innehåll efter koket.

Efter att denna kalksörja har hällts bort finns det kvar en mindre mängd kalk i vattnet, varför man bör tillsätta mer och på så sätt, precis som du säger få mer av fritt kalk i vattnet. Detta vatten, som då har en lägre alkalinitet, är betydligt mer medgörligt och låter malten sänka pH lättare i mäskningen. Det här görs alltså innan man mäskar, och pH i själva vattnet är också precis som du säger, oväsentligt.

Eller är det resonemanget helt uppåt väggarna? Om det är helt fel blir jag lite konfunderad över varför jag mycket lättare kan mäta upp ett lägre pH i mäsken och få ett mycket bättre öl, efter att ha förkokat vattnet.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » lördag 2017-01-14 18:18

Jo det stämmer att man kan koka vattnet för stt göra det "mjukare", men 99 ppm är inte särskilt mycket och jag förstår inte varför ett sådant vatten inte ska gå att behandla med enbart salter. Testa att lattja lite på den här sidan http://nomograph.babbrewers.com så ser du enkelt sambandet mellan ra och salterna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Ölfarmen » lördag 2017-01-14 20:19

Tack för länken. Jag har Palmers nomograf sedan tidigare, men inte i det här formatet där man kan ändra parametrar i realtid.

Skruvar man lite i nomografen ser jag ju med all önskvärd tydlighet att det rent teoretiskt inte påverkar så mycket att förkoka vattnet och att det jag misstänkte redan från början när jag trasslade in mig i den här diskussionen ser att mineralnivåerna sannolikt är för låga för att det ska ha någon effekt.

Men, jag vidhåller nog ändå att det resultat jag får rent fysiskt skiljer sig markant från då jag inte kokade vattnet, och bara lade till salterna och mjölksyran.

Jag började vattenbehandlingen ganska blygsamt för två år sedan med ca 2 gr CaSO4 + 5-10 ml mjölksyra och medelvärde i pH på 5,6, men har allteftersom ökat andelen CaSO4 till uppåt 6-7 gram och Kalciumklorid till uppåt 2-3 gram. Trots det måste det ändå till runt 4-5 ml mjölksyra där jag ändå aldrig läst av ett pH under 5,5.

Nu lägger jag efter förkoket till ca 7-8 gr CaSo4, och 1-2 gr CaCl2 och max 2 ml mjölksyra till 20 liter och får pH 5,2-5,3 direkt. Slutprodukten är befriad från den lite unkna syrligheten jag alltid fick tidigare.

Så, trots motbevisad teoretiskt kommer jag nog att fortsätta koka vattnet...
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » lördag 2017-01-14 20:57

Haha, bara det blir god öl så är alla metoder tillåtna! Men testa att inte förkoka någon gång och dra på ordentligt med salter istället. Men passa sulfaten, tror man kan få rännskita om man hamnar för högt, minns inte hur mycket som är ok men Moshers "Ideal pale ale water" innehåller 350 ppm kalciumsulfat så det borde vara ok. Jag tycker själv att det kan bli väl bittert med så höga värden och föredrar ett sulfat/kloridförhållande på 1:1 ungefär till mina ipor och jag brukar ligga runt 150-200 ppm på båda salterna. Det är alltså inte bara det inbördes förhållandet som spelar roll utan även mängden.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Judgecc » lördag 2017-01-14 21:12

Drake skrev:Haha, bara det blir god öl så är alla metoder tillåtna! Men testa att inte förkoka någon gång och dra på ordentligt med salter istället. Men passa sulfaten, tror man kan få rännskita om man hamnar för högt, minns inte hur mycket som är ok men Moshers "Ideal pale ale water" innehåller 350 ppm kalciumsulfat så det borde vara ok. Jag tycker själv att det kan bli väl bittert med så höga värden och föredrar ett sulfat/kloridförhållande på 1:1 ungefär till mina ipor och jag brukar ligga runt 150-200 ppm på båda salterna. Det är alltså inte bara det inbördes förhållandet som spelar roll utan även mängden.

Fast över 100 i klorid är väl onödigt ändå Drake?

https://www.facebook.com/Alevagenshembryggeri
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » lördag 2017-01-14 21:42

Jo, en del säger ju så men jag håller inte riktigt med. Kolla bara alla nya neipa-recept. Där drar dom flesta ju mot ett mer neutralt förhållande och rätt höga nivåer av klorid. Upp emot 200 ppm är väl inte helt ovanligt. Fast det beror såklart på vad man är ute efter, det är ju inte alla mina öl som får så mycket "kryddor" och en del kör jag helt utan vattenbehandling eller bara lite salter för att justera ph. När jag är riktigt lat eller för full för att orka med att räkna ut hur mycket som behövs så kör jag bara med mjölksyra, det brukar bli ok det också. ;)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Judgecc » lördag 2017-01-14 22:26

Nänä. Jag tror faktiskt fåtalet går över 100 i kloriden ändå. Men med Neipa är inget ovanligt eller fel. Tycker personligen att en klorid halt på upp imot 100 kan vara gott, med sulfatet på minimum 1.1 då. Gärna 100/150 fördel sulfat. I väl humlat. (ja jag vet att bi förstod, men hade jag inte skrivit det så.....)

https://www.facebook.com/Alevagenshembryggeri
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Malt krossnig

Inläggav Drake » lördag 2017-01-14 23:39

Ja, jo, kan vara att du har rätt, men jag har inte tänkt så mycket på det utan bara låtit kloriden följa med upp på samma nivå som sulfaten och jag tycker det ofta blivit riktig bra. Ska kolla igenom mina recept igen, kanske att jag minns fel men jag har i alla fall för mig att jag legat runt 1:1 och en bra bit över 100 ppm på de som jag varit mest nöjd med. En sak vet jag och det är att 3:1-förhållandet som oftast rekommenderas till humlestinna öl inte är något för mig. Kan kanske bero på min process eller annat men jag tycker det blir för kärvt. Pitchade precis en Dry Stout som fick extremt mycket sulfat, varför minns jag inte utan gick bara på receptet som jag slängde ihop för några dagar sedan och självklart hamnade ph helt åt helvete så jag fick möta upp med lite bikarbonat. Vet inte hur jag tänkte när jag gjorde det receptet men någon typ av hjärnsläpp måste jag ha haft. :oops:
I morgon blir det en ljusare besk öl, kanske i stil med en dipa och då ska nog testa att lägga mig på 150/100 ppm och se vad som händer.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Malt krossnig

Inläggav Ölfarmen » söndag 2017-01-15 02:12

Jag lyssnade för en tid sedan på podcasten om bryggningen av Modus Hoperandi där bryggmästaren rekommenderar att inte vara rädd för att "burtonisera" vattnet. "om man tycker att man nått gränsen" tillsätt mer". Gränsen för vådliga nivåer för sulfat har jag för mig ligger nånstans runt 800ppm, så man ska väl hälla i rätt mycket för att hamna där.

Jag har nog aldrig haft så mycket salter så att sulfat och klorid har hamnat över 200. Jag har gett mig när Bru'n waters celler blir orange. Men kanske ska testa att tänja gränsen.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Malt krossnig

Inläggav Snow » fredag 2017-04-07 22:02

Jag har konstaterat att jag normalt ligger för högt i ph under mäskning, hur högt vet jag inte (fel remsor).

Om jag vill testa att justera med lite försiktigt med mjölksyra, var rekommenderar ni för mängd till typ 45 liter pre kok i Stockholmsvatten.

Batchen som ska bryggas är 8kg pilsnermalt, 1kg MO, 0,5 cara
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Malt krossnig

Inläggav Judgecc » fredag 2017-04-07 22:04

@snow ladda ner Brunwater.
Men 0.25ml per liter är väl smärttröskeln

Enligt vissa (har använt mer och inte känt smaken, men någonstans får man dra gränsen)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

FöregåendeNästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron