Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav LasseKongo » lördag 2015-09-05 21:31

Hej,

Hade snart tänkt försöka brygga min första öl med lite högre OG i BM, närmare bestämt den här : http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/495847/abc-brewing-henrik-imperial-amber
Efter lite pillande i Beesmith landar jag på 7,8 kg malt vid 80% mash efficency vilket ju är en bra bit över vad 20 litaren klarar. Hade tänkt försöka mig på att dubblemäska på följande sätt:

* Programmera 120 min mäskning istället för 60
* Mäska med hälften av malten i 60 min, pausa programmet
* Laka med hälften av lakvattnet
* Kyla till inmäsk temp. med kylspiral
* I med ny malt och mäska 60 min till
* Mäska ut och laka med resten av lakvattnet.
* Koka som vanligt

Jag har läst lite här och var att man får ett sämre utbyte om man mäskar i flera omgångar, men jag har inte sett några siffror på hur mycket, är det någon som har någon erfarenhet av vad man kan förvänta sig ?
Är ju också lite frågan hur man gör med vattenbehandling / PH , blir ju rätt tunn mäsk med knappt 4 kg malt per omgång.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda

Re: Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav Karl R » tisdag 2015-09-08 12:27

intressant lösning!

Vi gjorde precis ett kornvin, hamnade till slut på OG1105. Men då mäskade vi två fulla omgångar á 90 minuter. Struntade i att laka, körde om processen från början. Kokade ner mäsk 1 i ett separat kärl under tiden, kokade båda parallellt ett tag och slog tillslut ihop dem. Tog nästan 12 timmar innan vörten var i jästank.

Alltså, spännande att se ditt resultat, för vår modell var arbetssam och tidskrävande.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav Judgecc » tisdag 2015-09-08 18:19

https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?t=260
Varsågod.
Ts i länken körde double mash å gick ner 10% i effektivitet.
Men läs där. .
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav LasseKongo » tisdag 2015-09-08 20:02

Tackar för länk. Trådskaparen där kör utan lakning och tillsätter vatten, jag har tänkt laka som vanligt så det borde innebära att jag
får lite högre effektivitet, får helt enkelt chansa lite och dokumentera hur det utvecklar sig i dom olika stegen.

Har "tyvärr" lite kö till min jäs/kallkrasch kyl just nu, men det skall helt klart bli intressant att testa. Om metoden
funkar borde det innebära c:a 2 timmar längre bryggning, och det kan jag nog leva med om det blir bra.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda

Re: Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav Judgecc » tisdag 2015-09-08 20:06

Haha. Det första jag läste om Bm:The problem of to little fermentation space, its horrible ;)
Jag håller helt med. Alltid fullt i kylarna nu för tiden..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav LasseKongo » fredag 2015-09-18 20:10

Ok gott folk, då har vi kört första dubbelmäskningen i BM, och resultatet var över förväntan tycker jag.

Körde med receptet från första posten, moddad för Braumeistern, och med den metoden jag nämnde där. Skruvade ner Brewhouse eff. till 70% och mash eff. till 79.1%, troligen en del för högt, men då jag inte har en aning får jag justera innan kok. Tog sin modiga lilla tid, men så mätte jag perverst många gånger och gjorde mig ingen brådska.

Förutsättningar:
* 25 liter mäskvatten
* 8.15 kg malt
* 9 liter lakvatten
* 1.077 förväntad OG
* 1.071 förväntad preboil gravity
* Vattenbehandlade för 4kg malt / 25 liter vatten

Mäskomgång 1
* Vatten PH = 5.3
* ~4kg malt
* 4.5 liter lakvatten
* 60 min. mäsk @64C
* SG efter lakning = 1.037 (Känns rimligt 1.071 / 2 ~=1.035)
* End of running gravity = 1.027

Mäskomgång 2
* Vatten PH = 5.3
* ~4kg malt
* 4.5 liter lakvatten
* Pre-boil volume = 28.5 liter
* 60 min. mäsk @64C
* SG efter lakning = 1.067 (4 pinnar under beräknat, mash efficiency enligt Beersmith ~=75%)
* End of running gravity = 1.042
* Adderade 230g DME för att kompensera för den lägre effektiviteten.

Kok
* 60 min
* 24 liter postboil, förväntat 26 liter. (Humlen tar en del, men 2 liter ?)
* Mätte efter nerkyling, OG = 1.070 (Va fan, 2 liter för lite och 7 pinnar under beräknat. Kliade mig i huvudet)
* Tog ut ett prov till, lät klarna 1 timma. Mätte igen, OG =1.076 (Jäkligt nära, men med tanke på att det saknas 2 liter borde det vart mer ?)

Noteringar / förbättringar
* Skruva ner effektiviteten i Beersmith
* Mäska med lite mindre vatten (23 liter ?), laka mer, framförallt i mäskning nr. 2
* Ändra lakning till 40/60% för resp. mäskning för att få ut mer.
* Råkade sänka tempen mellan mäskningarna för mycket, Braumeistern börjar dock räkna ner tiden direkt när programmet återupptas, trots att det är 15C för låg temp. Nästa gång kör jag 2 separata program med mäskning istället.
* Borde gå att mäska 45 min / omgång för att spara tid ?, det är ju inte mycket malt per omgång direkt.

Totalt sätt är jag nöjd, fick rätt bra effektivitet. Skall nog göra en ny equipment profile i Beersmith för dubbelmäskning, med den lägre effektiviteten.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda

Re: Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav niklas_n » fredag 2015-09-18 20:44

Undra om min hydrometer visar fel. Gjorde idag en over night mash med 6,5kg pale ale från Briess. Mäskade in på 20 grader, 25l, tillsatte 5l vatten när maskinen kommit igång. 1tsk pH stabilizer.

Fick runt 27l pre boil (snabela) 1.062. Hamnade på 1.082 och 23l postboil, med 500gr strösocker, men den ger ju inte mer än 7 pinnar lite drygt, alltså 1.075 utan sockret.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Effektivitet vid dubbelmäskning i BM

Inläggav Rocksolid » söndag 2016-01-03 10:30

LasseKongo, har du räknat med att ölen krymper av kylningen? Runt 4% på 25l är 1liter i cooling shrinkage och boiloff plus trubloss. 2 liter låter totalt låter inte för mycket i mina öron.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster