FWH i BM

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

FWH i BM

Inläggav Joakim44 » torsdag 2015-07-09 14:06

Hallå, är det nån glad Braumeisterägare som gett sig på First Wort Hopping i en BM och hur bär ni er åt då?
Jag brukar tappa ur en del vört efter mäskning som jag sen heller i maltröret igen samt att jag tillsätter cirka 5 l 78gradit vatten så det under det momentet kan man väl trycka ned en humlekottepåse vid sidan av maltröret.
Nån som har testat och fått nån effekt av FWH i en BM?

J
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2013-05-23 11:14

Re: FWH i BM

Inläggav Lindh » torsdag 2015-07-09 16:50

Släng i humlen när du lyfter maltröret. Garanterat att du inte märker skillnad på om humlen drar i 15 eller 30 min före ett kok. Läs Brülos senaste inlägg om fwh. Oklart om det ger någon större skillnad men om den får gå från 78c till 100 och sen kok i 90 min så har den dragit så länge att enbart beska borde vara kvar...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: FWH i BM

Inläggav Karl R » torsdag 2015-07-09 19:42

vi gjorde en fwh-ipa häromveckan i vår bm. Kottarna åkte i när maltröret åkte upp, precis som Lindh sa. Vi la kottarna i påsar som vi hängde i snören från det här U-et som man lägger på toppen när man lakar. Oklart om det egentligen behövdes men pumpen stänger inte av förrän vid 85°, tror jag. Alltså skulle vi riskera att nån kotte satte igen pumpen om vi inte hade påsar. Sen vart jag orolig (antagligen i onödan) för att humlepåsarna skulle bränna mot värmeelementen så därför band vi fast dem.

satsen åkte på flaska igår och det hanns med en liten provsmakning. Grönöl och allt, men det funkade iafall (bara fwh och torrhumling). Vi hade ett 60-minkok. Tog nånstans kring 35 minuter från dess att pipan åkte upp till vi uppnådde kok.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: FWH i BM

Inläggav Joakim44 » tisdag 2015-07-14 10:10

Tack för tipsen & lite samma spår jag var inne på.
Ja lite oklart om det blir nån effekt av FWH och i Brulosphys tester märker de ju ALDRIG nån skillnad...
J
Joakim44
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2013-05-23 11:14

Re: FWH i BM

Inläggav Lindh » tisdag 2015-07-14 15:26

Joakim44 skrev:i Brulosphys tester märker de ju ALDRIG nån skillnad...
J


Jag har noterat samma sak och funderar på hur bra testpanel han har emellanåt. Några av hans tester har fått utfall tvärt emot mina egna iakttagelser dessutom. Vissa smaker är man olika känslig för och har olika preferenser för, därför tycker jag man ska göra sina egna tester istället för att ta andras nättester som lag.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: FWH i BM

Inläggav niklas_n » tisdag 2015-07-14 17:00

Joakim44 skrev:i Brulosphys tester märker de ju ALDRIG nån skillnad...
J


Det har jag också funderat på. Känns som trovärdigheten i hans tester har fallerat litegrann. Det är samma oavsett vad han testar i princip, ingen märker nån skillnad på någonting, ungefär.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster