Mäskningsscheman

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Mäskningsscheman

Inläggav klasvegas » torsdag 2015-02-26 13:23

Hallå!

Verkar som detta blir det första inlägget på denna forumdel som jag verkligen uppskattar att det kommit till! Jag brygger själv med en BM20 och har väl sen en tid funderat på om man skulle gå upp en storlek då ölen tyvärr är försvinnande god! :)

Vad passar då inte bättre med en tråd där man har möjlighet att dela med sig, få tips eller ställa frågor om stegmäskningen på Braumeistern?

Jag har använt detta vid mina två senaste lagerbryggningar och är riktigt nöjd med det och har prickat/kommit väldigt nära förväntade OG och FG.

mash schedule minutes degrees C
step 1 mash in 48
step 2 10 48
step 3 30 62
step 4 20 72
step 5 10 78

Sen kan man också diskutera huruvida det är nödvändigt med fem steg i mäskningen? Vad tycker ni?
klasvegas
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 2014-09-22 20:07

Re: Mäskningsscheman

Inläggav Robbix » söndag 2015-03-01 12:13

Visst kan man skippa några raster och ändå brygga en god öl men då BM ändå sköter jobbet kan jag lika gärna ta en öl och spela lite mer gitarr medans allt gottar sig.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Mäskningsscheman

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-03-01 14:09

48C har jag svårt att se någon nytta av? Möjligtvis att man kan köra en mash in där och gå direkt till 62C utan rast för att vara snäll mot enzymerna. Schemat ovan ger en hög utjäsning och det är inte säkert att det alltid är önskvärt. För en fyllig öl är en försockringsrast på 70C klart bättre.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Mäskningsscheman

Inläggav Lindh » söndag 2015-03-01 17:57

48c är en något udda rast. Jag kör proteinrast runt 53c för att bryta ner protein i vetemalt eller pilsnermalt. Har labbat med 5-10 minuter som mest då man med längre tid riskerar sämre skumkrona då det fäller ut proteiner i koket som man inte får med till glaset i slutändan. Jag håller på att samla mängder av information om olika raster till ett blogginlägg eftersom jag gått över till Braumeister nyligen, men jag har så dåligt med tid att forska och skriva om det tyvärr. Jag är alltså inte nöjd med mina resonemang bakom alla raster men denna tråd kan bli spännande!

I mina ännu icke renskrivna anteckningar om proteinrast står det för tillfället såhär (jag kan inte argumentera för att det är rätt och jag har inte testat sanningshalten ännu så ta det med en nypa salt):
Proteinrast kan delas i två, proteinase (55-58c) som delar längre proteinkedjor och peptidase (45-53c) som delar mellanlånga proteinkedjor. Men vill ha kvar mellanlånga som ger bra skum. Bra att undvika längre 43-53c-raster.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mäskningsscheman

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-03-01 18:58

55C kör jag ibland tex med omältat, mycket vete/pilsnermalt ca 10min.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Mäskningsscheman

Inläggav Lindh » söndag 2015-03-01 22:14

Ja du ser! ;-)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Mäskningsscheman

Inläggav Robbix » måndag 2015-03-02 09:03

Ser fram emot ett sådantblogginlägg lindh! Jag sitter själv med John Palmers bok i handen nu och även om jag bott utomlands ett par vändor så är det inte helt enkelt, eller snabbt avklarat, att beta av och förstå vissa kapitel på engelska. En välskriven sammanfattig och lite tankar kring raster skulle nog uppskattas av väldigt många. :)

Kör själv 10min på 54 sedan upp till 64 och gör även ett stopp på 70 innan mash out på 78.

Proteinrasten vet jag ej hur stor skillnad den gör då jag alltid gjort ett stopp runt här (och har endast strax över 20batcher i bagaget). Har ofta i såväl pilsner som lite vete i mina recept så det lär ju inte skada och jag är för det mesta rätt nöjd med mitt skum.

70 raster har jag börjat med efter jag köpte BM innan vart det 52-55 vidare till 64-67 och sedan direkt upp till 78. Ännu har jag inte provsmakat öl gjord i min BM då den ju alldeles nyligen införskaffades men det närmar sig. Väntar med spänning. :)
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster