Likasinnade, hör upp!

Stockholm och angränsande ställen.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Likasinnade, hör upp!

Inläggav Morgan » lördag 2014-11-29 17:16

Som nyinflyttad från Göteborg är jag lite förvånad och besviken över vad som verkar vara en mindre utvecklad bryggemenskap här i Stockholm. Jag skulle vilja komma i kontakt med andra med samma intresse. Först och främst för att träffas o prova varandras öl och dela erfarenheter, i andra hand för att brygga tillsammans.
Själv har jag nu bryggt i två år och ölen blir nu ganska bra om jag får säga det själv. Om du känner igen dig själv i beskrivningen tycker jag att du ska svara så bygger vi en gemenskap.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav Brewsnail » tisdag 2014-12-02 12:08

Något jag är ute efter =)
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav tio Pepe » tisdag 2014-12-02 12:36

Det kan bero på att verksamheten i Stockholm har många år på nacken och är ganska stor. Det finns ju ändå tre stycken hembryggarträffar om året. Sen har vi hela förbundets årsmöte som alltid är i Stockholm plus SM som brukar vara vartannat år i Stockholm. Stockholm får liksom bära hela landets verksamhet på något sätt.

Sen finns det ett kärngäng i Högbergs Bryggkollektiv som väl kan sägas var där hela SHBF startade en gång i tiden. Mycket i Stockholm roterar runt dem, men alla kan ju inte vara med där, av flera olika anledningar.

Vad som behövs är att starta upp fler bryggkollektiv. Det som är det stora kruxet i Stockholm är att hitta en lokal till överkomligt pris och med lämplig inredning. Jag och några med mig gör ju ett försök att få igång ett kollektiv, men inget kommer att hända förrän vi får tag i en lokal.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav gedman » tisdag 2014-12-02 12:49

Verkligen! Förslag: hembryggarträff en vardagkväll i någons lägenhet? Jag själv bor i Gnesta, så det är lite långt dock... Vi kanske ska diskutera det på Vinterölsträffen?

Detta är säkert också något som SHBF skulle kunna hjälpa till med, om förslagen finns på vad vi skulle kunna göra.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav tio Pepe » tisdag 2014-12-02 12:55

Vi som vill starta upp ett bryggkollektiv organiserar oss i en Facebookgrupp. Vi försöker träffas ibland och det har blivit tre gånger under hösten och en fjärde är på gång nu på fredag.

PMa mig emailadress eller Facebook-id om du vill vara med.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav gedman » tisdag 2014-12-02 21:48

Äsch, fredag är omöjligt... Tyvärr.

Jag kan dock tycka att de träffar vi har i Stockholm är allt för formella och ger inte chansen att sitta ner för att prata djupare. Jag upplever att det verkligen skulle behövas mötesplatser för hembryggare som vill få feedback på en udda öl, diskutera någon tekniklösning eller bara snacka skit om industrilager. Träffarna vi har är jättebra men ölen är mycket mer i fokus än samtalet. Det här är något jag grunnat på sedan vi i Hembryggaren hade Nybryggarträff för ett och ett halvt år sedan, då vi snarare hade en diskussionsklubb än en ölträff - vilket var jätteroligt.

Jag är gärna med och drar i något sånt här. Tror dock att det skulle behöva vara hyfsat centralt i Stockholm och utanför krogmiljö så vi kan ta med eget hembryggt...
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav Morgan » onsdag 2014-12-03 23:24

brewsnail och gedman, se till att gå med i facebookgruppen omedelbart. det kommer fler träffar, och jag håller med om att träffarna bör vara informella.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav peppei7 » lördag 2014-12-06 21:56

Låter bra tycker jag
Ekens Bryggerisällskap
Användarvisningsbild
peppei7
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 145
Blev medlem: torsdag 2014-05-15 20:10

Re: Likasinnade, hör upp!

Inläggav peppei7 » lördag 2014-12-06 21:57

Låter bra tycker jag
Ekens Bryggerisällskap
Användarvisningsbild
peppei7
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 145
Blev medlem: torsdag 2014-05-15 20:10


Återgå till Stockholm

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron