Vattenbehandling - Brown Ale

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Mörtsjön » onsdag 2013-10-30 13:57

Hej !

Tänkte brygga en Nordengelsk Brown Ale typ Newcastle Brown Ale.
Har inte några exakta värden för vattnet. Vad jag vet är att det är ph 8, ingen alkalinitet, mjuk vatten, inga salter.
Enligt Beersmith skall jag mäska in med 6 liter och ligga på temp 66.7 i 60 min.
Mäska ut med 3.36 liter 93.7 gradigt vatten så jag hamnar på 75.6 grader i mäsken - 10 min.

Fråga nu till alla vattenbehandlare där ute.

1. Vad skall jag slänga i för tillsatser.
2. Hur mycket ?
3. När i processen ?

för att få vatten som är snarlikt med norra englands ?

Mvh

Reineborn
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2013-09-06 15:56

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Karl R » torsdag 2013-10-31 08:38

hej

Undvik att lakvattnet (alltså det du mäskar ut med) är högre än ca 75grC. Du kommer annars vaska ut tanniner i mäsken vilket inte kommer smaka bra (gäller för 80grC och däröver). Gjorde det misstaget själv de första gångerna innan jag fick korrektion här på forat.

I övrigt hade jag börjat kolla med nån av de här vattenkemikalkylatorerna så kanske du kommer lite närmre ditt mål
http://www.brewersfriend.com/stats/
Som din fråga är ställd nu upplever iallafall jag den för vag för att kunna svara på. Sen har jag ju aldrig smakat på vattnet i norra england heller...


//karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Mörtsjön » torsdag 2013-10-31 11:35

Ok - jag kollar länk.

Om det är någon som har erfarenhet av bra vattenanalysföretag så får ni gärna dela med er.
Jag fick inte ut mycket mer än vad jag beskrev ovan av Svensk Vattenanalys.

Lustigt att Beersmith tycker man skall hälla på så hett vatten. Dom borde väll ha koll tycker man.

Tackar så mycket.

// Reineborn
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2013-09-06 15:56

Re: Sv: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav beardedrabbitbrewery » torsdag 2013-10-31 14:09

Mörtsjön skrev:Ok - jag kollar länk.

Om det är någon som har erfarenhet av bra vattenanalysföretag så får ni gärna dela med er.
Jag fick inte ut mycket mer än vad jag beskrev ovan av Svensk Vattenanalys.

Lustigt att Beersmith tycker man skall hälla på så hett vatten. Dom borde väll ha koll tycker man.

Tackar så mycket.

// Reineborn

Har du mao egen brunn? För har du kommunalt vatten så kan man få vattenrapport från kommunens hemsida.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: måndag 2013-10-28 17:49
Ort: Göteborg

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2013-10-31 14:30

Karl R skrev:Undvik att lakvattnet (alltså det du mäskar ut med) är högre än ca 75grC. Du kommer annars vaska ut tanniner i mäsken vilket inte kommer smaka bra (gäller för 80grC och däröver).


Jag skulle tro att "utmäskningsvattnet" i detta fall är en tillsats för att höja hela mäsken snabbt till 75 grader, då behöver det ju vara rätt varmt.
Kan man inte höja temperaturen i mäsken genom annat sätt än hett vatten är det så man får göra, eller så skippa utmäskningen helt.

Lakvatten kan man gå upp mot 78 grader, men gäller att ens termometer visar rätt.
Sedan är det ju inte lakvattnets temperatur (och pH) som egentligen spelar roll, det är vilken temperatur (och pH) som mäsken/lakbädden faktiskt har under lakningen
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2013-10-31 14:44

Om du kan få tillgång till "Daniels & Parker. Brown Ale. Boulder: Brewers Publications. 1998." en del i "Classic Beer Style Series" kan du läsa på sid 89-93 om vatten för just brown ale. De tar också i tabell 11 upp det specifika mineralinnehållet i Londons vatten. Kortfattat nämner de att bara de som har mycket mjukt vatten och vill brygga en Brittisk brown ale behöver bekymra sig, normalt genom att tillsätta kalciumklorid alternativt gips (kalciumsulfat) och salt (natrimklorid).

Vill du vattenbehandla bör du först ha koll på ditt vatten, har du kommunalt vatten kan du normalt som beardedrabbitbrewery skriver hitta vattenanalys på hemsidan för vattenverket, eller annars normalt beställa hem det gratis.
Har du egen brunn får du nog skicka vattnet på analys om du vill ha specifika svar.

Har du eller kan du inte snabbt och enkelt få tag på en vattenanalys för ditt vatten skulle mitt tips vara att skippa vattenbehandlingen helt första gången och koncentrera dig på att få till ditt recept och din process.
Det går inte att svara på hur mycket salter du skall tillsätta utan att veta vad du redan har, för när du skriver "inga salter" så gäller ju detta bara om du tagit bort allt som finns genom omvänd osmos eller liknande, för någon variant av salter lär det finnas i vattnet annars.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Karl R » torsdag 2013-10-31 14:50

ah, nu inser jag det hela.
Tack för det, Gnoff

men sen, din sista passning, förstår jag inte riktigt vad du menar.
Visst är det så att temp/pH totalt inte ska nå upp till över 78grC/pH 6,0. men samtidigt, häller du kokande vatten uppifrån för att nå till 78 så bör ju åtminstone en del av bädden komma över det temp initialt. Edit:alltså i ditt första inlägg i tråden
Senast redigerad av Karl R torsdag 2013-10-31 15:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Mörtsjön » torsdag 2013-10-31 15:13

Tackar för input.

Har egen brunn och skickade iväg vattnet på analys men fick inte de siffror jag tänkt mig. Skall leta upp någon annan som sysslar med detta och kan ge rätt parametrar tillbaka.

Skall försöka jaga tag i boken du nämner.

Mäskar och lakar i ombyggd kylbag med kran.

Mvh

Reineborn
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2013-09-06 15:56

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2013-10-31 18:00

Karl R skrev:ah, nu inser jag det hela.
Tack för det, Gnoff

men sen, din sista passning, förstår jag inte riktigt vad du menar.
Visst är det så att temp/pH totalt inte ska nå upp till över 78grC/pH 6,0. men samtidigt, häller du kokande vatten uppifrån för att nå till 78 så bör ju åtminstone en del av bädden komma över det temp initialt. Edit:alltså i ditt första inlägg i tråden


Två olika saker, det första var att jag inte trodde man menade lakvatten.
Där lär man kunna hälla ner kokande vatten om man menar att snabbt få upp temperaturen på hela mäsken till 75 grader och vill ha det extra vattnet.

Det andra var inte riktat till dig utan mer en parantes som jag lät ligga kvar i samma inlägg. Nämligen att en del jagar ursunnigt för att få absolut rätt temperatur och pH på sitt lakvatten, men glömmer bort att det inte är lakvattnets pH och temperatur man skall få "rätt" utan den temperatur och pH som mäsken håller under lakning. Om mäsken/lakbädden sjunkit rejält i temperatur kan man exempelvis laka med högre temperatur vatten än 78 grader, så länge som temperaturen på vätskan som omger malten i mäsken inte stiger över 78 grader.
Visst skulle man även här kunna hälla på kokande vatten, men då borde lakbädden vara rejält mycket svalare än detta vatten, då har man nog missat någonting i mäskningen istället.
Så för att förvirra det hela ännu mer, om du håller ditt lakvatten på 78 grader så lär du iallafall inte med vattnet du tillför värma upp lakbädden över 80 grader.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Vattenbehandling - Brown Ale

Inläggav Karl R » fredag 2013-11-01 08:17

ja ok.

Det låter som vi tänker på samma sätt. Men formulerar det olika. Same same alltså. Tack för förklaringen!

Över och ut.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster