Gårdsbutik

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Gårdsbutik

Inläggav pettersson80 » måndag 2017-03-13 12:32

Hej på er go vänner.
Jag har en fråga som i första hand vänder sig till föreningen och kanske speciellt till styrelsen.

Jag är stor vän av konceptet gårdsbutik, men jag är medveten om att gällande lagstiftning gör det omöjligt när det kommer att öl och andra alkoholhaltiga drycker.

Nu till själva frågan: Lobbar föreningen för att förändra lagstiftningen eller görs bedömningen att det inte handlar om "hembryggning" om det förekommer handel?

Det är alltså inte en fråga hurvida det är bra eller dåligt med gårdsbutik/gårdsförsäljning, utan mer hur föreningen SHBF ser och eventuellt agerar på frågan.

Mvh Håkan Pettersson

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Gårdsbutik

Inläggav skyking » måndag 2017-03-13 13:09

Är det inte mer en fråga för branchorganisationerna? Hembryggarföreningen skall ju verka för just hembryggning och däri ingår ju inte försäljning. Att endel av hembryggarna även är kommerciella bryggare ändrar ju inte detta. Man får anta att de i så fall är med i både hembryggarföreningen och någon branchorganisation...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Gårdsbutik

Inläggav Andreashaggstrom » måndag 2017-03-13 13:12

Lobbandet för gårdsförsäljning låter spontant som att det är mer något som Svenska Ölfrämjandet lär syssla med. http://www.svenskaolframjandet.se/

Men försäljning av hembryggt lär ju inte hända, eftersom det per automatik blir kommersiellt direkt man säljer?
Senast redigerad av Andreashaggstrom måndag 2017-03-13 14:23, redigerad totalt 1 gång.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Gårdsbutik

Inläggav pettersson80 » måndag 2017-03-13 14:19

Försäljning kan ju också bedrivas på hobby nivå. Inser att även här finns hinder i gällande lagstiftning...

Men det är alltså inte en fråga hurvida ni/vi/jag tycker att det är en bra ide med gårdsbutik.
Det är en fråga hurvida föreningen ställer sig i frågan.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Gårdsbutik

Inläggav skyking » måndag 2017-03-13 14:40

Tycker som sagt det ligger inte i föreningens verksamhetsområde att ställa sig i frågan.

Frågan om hobby-försäljning tycker jag heller inte är en fråga. Som hembryggare tycker jag nog inte det är något större problem att jag inte får sälja mina öl. Dock är ju frågan ifall det är att kalla försäljning ifall man får in "finansiering" till sin hobby från vänner som dricker av ölet?

Jag tycker man i så fall bör fokusera på frågor som är viktiga för just hembryggare. Vet inte hur aktuellt det är nu, men en fråga som drivits innan är ju möjligheten att brygga utanför hemmet. Som jag tolkar det är det OK sålänge jäsningen sker i hemmet, men man kan ju tänka sig att hembryggarföreningar kanske vill kunna hålla till i en lokal där man kan både brygga och jäsa ölet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Gårdsbutik

Inläggav Falkens » måndag 2017-03-13 14:40

Andreashaggstrom skrev:Lobbandet för gårdsförsäljning låter spontant som att det är mer något som Svenska Ölfrämjandet lär syssla med. http://www.svenskaolframjandet.se/



Svaret har du här!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Gårdsbutik

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2017-03-13 16:09

Senast detta var upp för diskussion vad jag kommer ihåg runt 2006-2008 eller så kom man fram till att föreningen inte skall driva frågor som inte relaterar till hembryggning.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Gårdsbutik

Inläggav pettersson80 » måndag 2017-03-13 19:13

Janne gnoff Berglund skrev:Senast detta var upp för diskussion vad jag kommer ihåg runt 2006-2008 eller så kom man fram till att föreningen inte skall driva frågor som inte relaterar till hembryggning.

Tack det var svar på frågan.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

cron