Skriva om tävlingsöl på forum och social media

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Skriva om tävlingsöl på forum och social media

Inläggav oscni » fredag 2017-03-03 11:57

Undrar lite hur man ser på att skriva om sina tävlingsöl på forum och i social media? Får domarna i domartävlingen se bryggprotokollet någon gång under bedömningen? Tänker att folkets val är mer känsligt för "marknadsföring". Såg att arrangörerna för Belgoträffen uppmanade till att man inte skulle skriva om sin öl innan tävlingen, där alla öl tävlade i folkets val.
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Skriva om tävlingsöl på forum och social media

Inläggav skyking » fredag 2017-03-03 13:04

Som jag förstått det så bedöms ölen anonymt. Domarna har bara tillgång till den informationen de behöver för bedömmningen. Förutom själva ölen så har de bara anmälningsnummret och vilken öltyp det förmodas vara.

I folkets val däremot så är ingen anonym. Det har påpekats att man kan väcka intresse för ölet genom hur man utformar etiketten på ölet, man kan till och med säga att detta har uppmuntrats. Jag menar nog att man därigenom sagt att det mer eller mindre är tillåtet att skapa buzz kring sin öl. Därmed tycker jag att det bör vara tillåtet att skriva om sin tävlingsöl på nätet. Annars blir det svårt att dra gränsen då man ju kan blogga om andra öl och därmed göra "reklam" för sig som bryggare.

Sen tror jag det är ganska mycket ett icke-problem: för att det skall ge något genomslag ifall man skriver om sina bryggder så kräver det ju att man är erkänt bra bryggare, och är man det så har man ju redan lyckats göra reklam för sig som bryggare.

Det kanske ställer lite högre krav på publiken - att inte bara testa av "kändisarnas" öl utan försöka testa även de okändas öl?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Skriva om tävlingsöl på forum och social media

Inläggav martinb » söndag 2017-03-05 12:41

All öl bedöms anonymt, men även domare hänger ju på olika delar av internet. Själv väljer jag att inte skriva om den öl man har med sig innan Domartävlingens grunddömningar är avslutade. Om det då visar sig att vår öl är en av de upp till 11 mest typriktiga ölen i landet, attans då.

Har du kanske en väldigt speciell öl som kan identifiera dig så kan det vara en god idé att inte lägga upp för mycket info. Vi bryggde en Steinbier förra året och den ölen var en sådan unik öl som kunde ha identifierat oss som bryggare. Därför höll vi tyst om den tills DT var över.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Skriva om tävlingsöl på forum och social media

Inläggav t_m_jansson » söndag 2017-03-05 12:46

+1 på Martins inlägg ovan.
/Micke
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: fredag 2013-05-10 14:03
Ort: Tyresö

Re: Skriva om tävlingsöl på forum och social media

Inläggav oscni » söndag 2017-03-05 19:43

Fint, bra input!
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron