Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav skyking » onsdag 2017-02-22 15:13

martinb skrev:Nu får ni ta och skapa en ny tråd för detta, gärna allmänt under Föreningen SHBF där ni kan diskutera huruvida ni ansera att DK ska ställa "krav" på att man ska följa typdeffar eller inte.

Som parentes till detta om att OG är fast och FG är flytade har troligtvis två orsaker:
1. Nån glömt sätta fast värde i koden, kan åtgärdas till SM 2018
2. En bryggare som ämnar att brygga efter en stiltyp kan alltid späda sin vört innan jäsning för att landa på max OG men kanske inte kan kontrollera lika enkelt jästens framfart i vörten.

Sådär, fuska nu inte och skriv in medvetet felaktiga OG i registeringen.


För att förtydliga är det ju hur man skall se på dessa krav. Hur man skall tolka typdefinitionens betydelse i SM. Skall man tolka det som att öl som inte är typriktiga inte får ställa upp, eller skall man tolka det som öl som inte är typriktiga skall inte få höga poäng. Bägge tolkningarna är ju att det är ett krav på att vara typriktig, men bara det att det är olika konsekvenser av att inte vara det.

Om man nu ser på möjligheten att kunna anmäla ett öl som faller utanför intervallet på OG (eller FG) för den delen så kan man ju fråga sig varför just dessa faktorer skall vara så viktiga för möjligheten att anmäla en öl till SM? Man kan ju fortfarande anmäla suröl som inte är sur, väldigt grumlig pilsner och rökstinkande veteöl. Det är inte något man kommer få många poäng på, men systemet hindrar ju inte en att anmäla ett sådant öl - det rör sig om grovt typ-oriktiga öl.

Tittar man sedan på det som framförts att det kan vara svårt för domare (eller någon annan) att uppfatta att ett öl har för högt OG (med sinnena) så verkar det ju märkligt att man fäster så stor vikt vid denna faktor, samtidigt som man i anmälningssystemet släpper igenom mycket grövre typ-oriktighet.

Att folk skulle missbruka sånt genom att tänja på gränsen för OG genom att få en fördel skulle ju bara funka ifall man gör det till sådan grad att det blir urskiljbart med domarnas sinnen. Sådan avvikelse tycker jag att domarna borde kunna märka att det för ölen utanför typdeffen och ge lämpligt poängavdrag för istället för att premiera.

Jag tycker snarare om man skall göra en förändring så kan man ju ta och slopa kontrolllen av OG till framtida tävlingar. Just ett hårt krav på att ifyllt OG skall hålla sig inom gränserna för typdeffen uppmuntrar ju snarare till att fylla i ett fiktivt värde inom gränserna (vilket är fusk) snarare än att ange ärligt värde.

Som påtalats för att komma tillrätta med att folk lämnar in öl för att få feedback kan man ju kombinera formuläret för inlämning till tävling och anmälan för bedömning av medlemsöl. Man gör då bryggaren medveten om att han kan få bättre feedback till lägre pris om det är bara feedback man är ute efter.

För övrigt att det kan vara svårt att kontrollera vissa aspekter av bryggningen är egentligen ingen anledning till att bortse från den eventuell inverkan dessa får på det färdiga ölet, iaf i den mån man kan urskilja skillnaden. Om ölen har brister eller typ-oriktighet pga av saker som är svåra att kontrollera så tycker jag man likväl skall få poängavdrag för dessa.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav oscni » onsdag 2017-02-22 16:51

Mycket bra sammanfattat! Fokuset i en bedömningstävling bör ligga på det som kan bedömas.

Jag tänker att typdeffarna bygger på traditionen om hur ölen bryggts. Men det finns många sätt att brygga ett öl som inte är traditionsenligt som ändå kan bedömas som typriktigt. T.ex. om man vill ha en citrus-touch på sin Saison så kan man ju köra i lite amarillo, eller citra, vilket traditionellt är helt fel. Men man får som typdeffen beskriver "Bouquet/Arom: Frukt (t.ex. apelsin eller citron), Smak: Frukt (t.ex. apelsin eller citron)". Jag ser inte problemet med att gå utanför tradition för att skapa ett öl som smakar som typdeffen beskriver, och detta är helt tillåtet förutom när det gäller just OG/FG.

Edit: Som domare skriver i andra trådar så är det resultatet som räknas och inte vägen dit. Där tycker jag att OG/FG är ett steg på vägen, precis som valet av ingredienser. Och att ölen är ett resultat av OG, FG, bryggteknik, ingredienser och inte tvärtom.

Jag tycker att om man lyckas göra ett öl som smakar precis som ett förebildsöl (t.ex. Heckel Vollbier 5,5%, D. Frankisk Lager 4,5-5,5%) som hamnar med OG/FG utanför spannet (säg OG 1.058 istället för 1.044-55) så tycker jag att reglerna är för snäva.

Jag förstår mycket väl hur reglerna fungerar och jag uppmanar inte till att man ska fuska. Jag tycker att det är rimligt att man diskuterar kring reglerna för att se om det finns förbättringspotential.
Senast redigerad av oscni onsdag 2017-02-22 18:26, redigerad totalt 1 gång.
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav Morgan » onsdag 2017-02-22 17:19

Jag håller också med och tycker att og och fg bör slopas. Testerna borde vara blinda på riktigt. Sen finns det ju ändå poänger med att og fylls i så att receptet sparas eller?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav martinb » torsdag 2017-02-23 00:23

Hade varit väldigt skoj ifall någon från DK kommer in och svarar, för det är inte första gången detta kommer upp, och det lär inte vara det sista - men det är inte på forumet som beslutet tas av DK, bara så ni vet.

Något som många kanske inte tänker på är att just att brygga "typriktigt", med avseende på alla dess värden och smakkaraktärer (och inte minst typning och registrering som tävlingsmoment) är en stor del av tävlingen. Hur bra är du som bryggare egentligen? Om du brygger en öl som smakar precis som ursprungsölet men är utanför spannet för OG, varför kan du inte göra en öl som smakar som ursprungsölet men är innanför spannet för OG? Är det så att du inte kan din utrustning tillräckligt? Kände du inte för att späda efter kok, eller orkade kanske inte koka lite längre för att nå önskade värden för tävling?

Tänkte du dig inte kanske för när du bryggde ifall du skulle tävla med ölen? Då kanske du inte ska tävla i en tävling där de som bäst kan matcha typmässigt beskrivna smaker och bryggtekniska värden är de som vinner medaljer.

Det känns som om att många som klagar över att registreringen följer de värden, iaf för OG, som typdeffen säger inte kan pricka de värdena. Oftast är OG för högt - det går att lösa. Ibland är OG för lågt - det går att lösa. BUn matchar inte det Beersmith/BeerCalc/Valfritt bryggprogram visar - vet du ens vilken skala av BU som ditt program väljer? Är BU ett spärrvärde? Hur matchar den upplevda smaken mot typdeffen? FG är för högt - Taskig jäst, men tillåtet så länge inte alkoholen är för låg. Är det ett spärrvärde? FG är för lågt - taskig jäst, men tillåtet så länge alkoholen inte är för hög. Är detta ett spärrvärde?

Vad man kan konstatera när man grovt ögnar igenom resultaten från senaste SMs medajörer (och jag orkade inte jämföra allt för noga såhär dags) är väl de som plockade medaljer hamnade inom de värden man skulle göra och uppenbarligen smakade enligt typ.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav t_m_jansson » torsdag 2017-02-23 00:50

Håller med om att DK bör vara med och svara, men...

Dommartävlingen är en tävling att brygga en bra och dessutom typriktig öl, en öl utanför deffarna är altså inte typriktig.
I en ölstil som tillåter från OG 44-54 är en öl som har 58 ganska långt i från stilen som har ett medel på 49(närmare 20% över medel värdet),
sen är det ganska oschyst mot ett öl som kanske har 44 och är inom ramarna att tävla mot ett öl på 58 eller?

Tror inte våra regler är strängare en i andra sporter, titta på motortävlingar jag bygger motor men några procent för stor cylidervolym det måste väl vara ok eller?

Tävling om godast,konstigst och kanske allra bästa öl hör inte hemma i domartävlingen. (Om det nu inte är typriktigt)
Det finns dessutom klass 11C(har jag för mig) som är för modifierade öl.

Dessutom jobbas det hela tiden med att anpassa deffarna efter vad som händer även om det inte sker snabbt och med dom senaste trenderna så fort dom dyker upp.

/ Micke
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: fredag 2013-05-10 14:03
Ort: Tyresö

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav skyking » torsdag 2017-02-23 08:18

martinb skrev:Det känns som om att många som klagar över att registreringen följer de värden, iaf för OG, som typdeffen säger inte kan pricka de värdena. Oftast är OG för högt - det går att lösa. Ibland är OG för lågt - det går att lösa. BUn matchar inte det Beersmith/BeerCalc/Valfritt bryggprogram visar - vet du ens vilken skala av BU som ditt program väljer? Är BU ett spärrvärde? Hur matchar den upplevda smaken mot typdeffen? FG är för högt - Taskig jäst, men tillåtet så länge inte alkoholen är för låg. Är det ett spärrvärde? FG är för lågt - taskig jäst, men tillåtet så länge alkoholen inte är för hög. Är detta ett spärrvärde?

Vad man kan konstatera när man grovt ögnar igenom resultaten från senaste SMs medajörer (och jag orkade inte jämföra allt för noga såhär dags) är väl de som plockade medaljer hamnade inom de värden man skulle göra och uppenbarligen smakade enligt typ.


Kul att du tar upp det här med BU. Även det är ju en del av typdefinitionen och jag ser inte varför den skulle vara mindre viktig än de andra siffrorna, men en normal hembryggare kan inte mäta detta värde och det kan troligen inte domarna heller. Vad man däremot kan göra är att gissa ett värde baserat på humlegivorna eller helt enkelt smaka och se om den upplevda beskan är lagom. Bortsett från gissningen utifrån humlegivorna så förväntar jag mig att domarna gör samma skattning av beskan utifrån smaken.

Frågan är då vilken roll angivet BU har när man registrerar bryggden? Det är ju i alla fall inte något uppmätt värde. Skulle det vara spärr på detta värde så skulle man ju potentiellt neka egentligen acceptabla öl från att delta. Man behöver inte använda bryggprogram för att brygga gott och typriktigt öl. Ens beräkningar på beska behöver inte heller stämma överens med det verkliga värdet. Speciellt kan ens beräkningar på beska hamna utanför intervallet trots att den egentliga beskan ligger innanför. Det enda jag kan se är att angivet BU's roll här är att fungera som något slags värde som den som vill återskapa brygden kan ha nytta av.

Frågan är då varför man inte skall ha samma hållning när det gäller OG. Om man däremot tvingar folk att mata in ett värde som ligger i intervallet så finns ju risken snarare att folk matar in ett godtyckligt värde där för att alls kunna registrera ölet. Det värdet som angivits då är inte till någon nytta ifall någon annan till äventyrs skulle vilja återskapa brygden. Visst kan man tycka att man däregenom bryter mot reglerna, men det kan ju vara rätt svårt att belägga att bryggaren faktiskt gjort så. Man har alltså i så fall ett system som uppmuntrar till ett sånt beteende.

När det gäller OG på vinnarna förra året så antar jag att det inte fanns någon spärr på OG då. För fanns det en spärr så är det ju inte konstigt att vinnande öl låg innanför spärrarna, iaf enligt vad de hade uppgivit. Annars om det inte fanns en spärr så visar det ju isf på spärrens onödighet då det inte var någon som skulle hamnat utanför spärren som tog medalj. Notera att frågan om spärrens vara eller inte vara alltså inte handlar om att man skall behöva följa typdefinitionen eller inte utan snarare frågan om vad konsekvenserna av att inte ligga inom intervallet blir.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav skyking » torsdag 2017-02-23 08:27

t_m_jansson skrev:Dommartävlingen är en tävling att brygga en bra och dessutom typriktig öl, en öl utanför deffarna är altså inte typriktig.
I en ölstil som tillåter från OG 44-54 är en öl som har 58 ganska långt i från stilen som har ett medel på 49(närmare 20% över medel värdet),
sen är det ganska oschyst mot ett öl som kanske har 44 och är inom ramarna att tävla mot ett öl på 58 eller?

Tror inte våra regler är strängare en i andra sporter, titta på motortävlingar jag bygger motor men några procent för stor cylidervolym det måste väl vara ok eller?


Jag tror faktiskt inte argumentet om oschysthet håller riktigt. Om det skulle vara så att man får en fördel genom att ligga utanför ramarna så skulle det ju vara rätt många medaljister som ligger utanför ramarna. Det är ju lite en fråga om att ha domare som inte premierar folk som ligger utanför ramarna, men med ett öl som kanske uppfattas som godare. Jag tycker knappast att man kan ta argumentet att man kanske inte känner skillnaden mellan 54 och 58 för om man inte skulle göra det så skulle det ju inte kunna vara en fördel att ligga för högt heller.

Med tanke på att typriktigheten är tävlingsmomentet och OG ingår i detta så haltar ju jämförelsen med motortävlingar något. En bättre parallell borde i så fall vara en förare som inte trycker på gasen ordentligt - det ger honom inte någon bra tid, men diskvalificerad blir man nog inte.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2017-02-23 09:41

Jag följer diskussionen med en låda popcorn. Tycker det är fint och bra att man diskuterar saker som dessa.

Personligen var jag kluven i början av tråden men jag håller faktiskt med Martin. Om man vill ta medalj i SM i hembrygd öl så är det väl inget problem att pricka OG/FG?
Så vad är problemet? Varför ska vi inte ha en ribba där vi alla har möjlighet att faktiskt ta ett mätvärde? Man kan såklart utgå ifrån att vi alla mäter med varierande precision och med olika samvetskval, men att typdefinitionen innefattar ett OG/FG känns för mig faktiskt helt rimligt.

Jag ser det personligen bara som en del av utmaningen.

Dessutom tror jag det var lite talande som någon påpekade hur diskussionen går i amerikanska hembryggarforum; att man alltid ska ligga i toppspannet. Om det inte finns något tak i OG så tror jag det kommer gå inflation i maltigare och starkare öl. Man får såklart lägga sin tillit till kompetenta öldommare, men jag vill nog ändå inte vara den enda ölen på bordet som ligger i mitten-intervallet om jag vet/tror att alla andra kommer ligga över vad som är rekommendationen i typdeffen.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-02-23 09:58

Grindcrusher skrev:Dessutom tror jag det var lite talande som någon påpekade hur diskussionen går i amerikanska hembryggarforum; att man alltid ska ligga i toppspannet. Om det inte finns något tak i OG så tror jag det kommer gå inflation i maltigare och starkare öl. Man får såklart lägga sin tillit till kompetenta öldommare, men jag vill nog ändå inte vara den enda ölen på bordet som ligger i mitten-intervallet om jag vet/tror att alla andra kommer ligga över vad som är rekommendationen i typdeffen.


Det fanns en artikel i BYO för några år sedan, "Think like a judge" tror jag den hette. Där berättade en BJCP-certifierad domare hur han såg på hur man skulle brygga för att maximera sina chanser att få medalj i domartävlingar. Enligt honom så var den bästa strategin att sikta mitt i intervallerna.

Hursom, även om jag egentligen tycker att det enda som betyder något är de sensoriska egenskaperna kan jag köpa Martins argument att man som duktig bryggare ska kunna pricka ett OG-intervall. Det blir lite mer problematiskt med IBU och EBC dock eftersom dessa inte mäts. Dessutom vet vi att IBU skiljer sig mellan vört och öl med c:a 20 %. Och att det är det förstnämnda som bryggprogrammen räknar ut och därmed det som de flesta hembryggare jobbar med. Vilket är det som gäller i typdeffarna? När det kommer till EBC så ligger typdeffarna ofta märkligt högt vilket gör att man kan börja undra om SHBF har en egen skala.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav skyking » torsdag 2017-02-23 10:52

Grindcrusher skrev:Personligen var jag kluven i början av tråden men jag håller faktiskt med Martin. Om man vill ta medalj i SM i hembrygd öl så är det väl inget problem att pricka OG/FG?
Så vad är problemet? Varför ska vi inte ha en ribba där vi alla har möjlighet att faktiskt ta ett mätvärde? Man kan såklart utgå ifrån att vi alla mäter med varierande precision och med olika samvetskval, men att typdefinitionen innefattar ett OG/FG känns för mig faktiskt helt rimligt.

Dessutom tror jag det var lite talande som någon påpekade hur diskussionen går i amerikanska hembryggarforum; att man alltid ska ligga i toppspannet. Om det inte finns något tak i OG så tror jag det kommer gå inflation i maltigare och starkare öl. Man får såklart lägga sin tillit till kompetenta öldommare, men jag vill nog ändå inte vara den enda ölen på bordet som ligger i mitten-intervallet om jag vet/tror att alla andra kommer ligga över vad som är rekommendationen i typdeffen.


Nu är det väl så att frågeställningen gäller om man alls skall kunna anmäla en öl som ligger utanför definitionen i just detta avseende?

Visst, om man vill ta medalj i SM så skall man ju ligga inom typdefinitionen (och därmed också ha OG i intervallet), men det bör ju inte hindra att man anmäler öl som inte kan ta medalj, trots allt så kommer ju de flesta öl som anmäls inte ta medalj.

Frågan är om argumentet att det skulle gå inflation i maltigare och starkare öl verkligen håller. I slutändan är det öldommarna som bedömer ölet och här gäller det att de faktiskt inte förleds av öl som är maltigare eller starkare än de skall vara entligt typdefinitionen. Gör de inte det så finns det ju inget incitament för att brygga maltigare och starkare öl eftersom dessa bör få poängavdrag pga att de inte är typriktiga. I ett sådant läge vara det enda ölet på bordet som ligger inom ramarna för typen vore ju snarare att föredra än att frukta.

När det gäller bedömning av typriktighet så är det rimligen bara kvaliteter som domarna kan förnimma som kan utgöra grund för detta. Visserligen kan man tänka sig att domarna kan ha tekniska hjälpmedel, göra faktiska mätningar på ölet, men det är fortfarande kvaliteter som domarna kan förnimma. Att förlita sig på uppgifter från bryggaren för bedömningen är ganska meningslöst (det är ju som att låta bryggaren vara med och poängsätta ölet själv).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2017-02-23 11:10

skyking skrev:Visst, om man vill ta medalj i SM så skall man ju ligga inom typdefinitionen (och därmed också ha OG i intervallet), men det bör ju inte hindra att man anmäler öl som inte kan ta medalj, trots allt så kommer ju de flesta öl som anmäls inte ta medalj.


Jag ser ingen anledning varför någon skulle skicka in öl som man inte hoppas kunna ta medalj med. Det finns bättre sätt att få sin öl utvärderad av öldommare, om det är protokollet man är ute efter.

skyking skrev:Frågan är om argumentet att det skulle gå inflation i maltigare och starkare öl verkligen håller. I slutändan är det öldommarna som bedömer ölet och här gäller det att de faktiskt inte förleds av öl som är maltigare eller starkare än de skall vara entligt typdefinitionen.


Jag hoppas vi har såpass skickliga domare att de håller balansen i munnen, även om 80% av ölen på bordet ligger för högt i maltighet/alkohol, men jag tror personligen att det om något skulle försvåra deras uppgift.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav oscni » torsdag 2017-02-23 13:51

martinb skrev: Hur bra är du som bryggare egentligen? Om du brygger en öl som smakar precis som ursprungsölet men är utanför spannet för OG, varför kan du inte göra en öl som smakar som ursprungsölet men är innanför spannet för OG? Är det så att du inte kan din utrustning tillräckligt? Kände du inte för att späda efter kok, eller orkade kanske inte koka lite längre för att nå önskade värden för tävling?
köper helt klart det här argumentet, det ger ju en dimension av hur bra bryggaren är rent bryggtekniskt. Att pricka FG är ju ännu svårare, förutsatt att man inte vill späda eller ha i typ mjölksocker.

Det jag dock ställer mig frågande till är hur OG/FG kan vara så viktigt utan att det görs anspråk av att mäta på tävling. FG kan man mäta ganska lätt, det blir förstås ett extra moment i domarbedömningen. På så sätt tävlar alla med samma förutsättning när det gäller FG. Sen tycker jag att det borde finnas hänvisningar till vilka metoder som ska användas vid mätning/estimering av de olika parametrarna.

EX.
OG/FG ska mätas med kalibrerad hydrometer vid 20 C. Där en beskrivning ges av hur den ska kalibreras och hur man ska läsa av mätvärdet, (kanske måste en precisionshydrometer användas?). Refraktometer får inte användas.
IBU ska ska estimeras med Tinseths formel.
EBC ska estimeras med Morey formel.
Alkohol ska estimeras med formeln ABV = (OG – FG) * 131.25.

Detta för att jämna ut förutsättningarna för alla tävlande. Om man kör exemplet med cylindervolym så skulle det motsvara att alla medtävlande måste mäta cylindervolym på samma sätt.
oscni
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2014-10-23 15:21

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav martinb » torsdag 2017-02-23 14:08

oscni skrev:OG/FG ska mätas med kalibrerad hydrometer vid 20 C. Där en beskrivning ges av hur den ska kalibreras och hur man ska läsa av mätvärdet, (kanske måste en precisionshydrometer användas?). Refraktometer får inte användas.
IBU ska ska estimeras med Tinseths formel.
EBC ska estimeras med Morey formel.
Alkohol ska estimeras med formeln ABV = (OG – FG) * 131.25.

Detta för att jämna ut förutsättningarna för alla tävlande. Om man kör exemplet med cylindervolym så skulle det motsvara att alla medtävlande måste mäta cylindervolym på samma sätt.

Jag håller med att det hade varit en enkel och tydlig förbättring att ha detta visat vid registrering, eller bara vid reglerna till SM. Kanske inte nödvändigtvis att få med kalibreringsinstruktioner, men just att BU är enligt Tinseth, EBC enligt Moray. Alkoholhalten räknas nog ut via den formeln ovan automatiskt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2017-02-23 14:11

oscni skrev:Det jag dock ställer mig frågande till är hur OG/FG kan vara så viktigt utan att det görs anspråk av att mäta på tävling


Ett sidospår men också intressant. Jag föredrar helt klart den rådande "frihet under ansvar" känslan före gestapo-approachen. Men man kan som du skriver ändå ge tydligare riktlinjer till de tävlande om hur de ska göra sina mätningar/uppskattningar etc.


Som jag förstått så kollar man inte färg med färgkort vid bedömningarna. Man tittar och dömmer. Själv har jag fått backning på öl för färg, där jag vet att domarna varit helt ute och cyklat. Först blir man förbannad. Sen känns det ändå lite bra att det är en bedömningssport och de som dömde gjorde det efter vad dom såg just då, och det får vara OK.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Möjlighet att kunna ange OG/FG utanför typdef till SM.

Inläggav skyking » fredag 2017-02-24 12:18

Grindcrusher skrev:Jag ser ingen anledning varför någon skulle skicka in öl som man inte hoppas kunna ta medalj med. Det finns bättre sätt att få sin öl utvärderad av öldommare, om det är protokollet man är ute efter.


Frågan är om det är motivation nog för att ha en hård spärr. Ett förslag var ju att man skulle kunna ha en varning istället för att värdet ligger utanför intervallet, kanske då uttryckt i klartext att man troligen minskar chansen till bra placering. Om någon lämnar in öl ändå så får man ju fråga vederbörande varför man lämnar in ölen trots att man troligen inte kommer få medalj för den.

Angående andra sätt att få sin öl utvärderad så skulle man kunna kombinera formuläret för SM och bedömning av medlemsöl. Man skulle då få aktivt kryssa i vad man vill med anmälan: delta i SM med summariskt protokoll, eller en utvärdering med utförligt protokoll (till lägre kostnad). Då skulle man kanske slippa deltagare i SM som egentligen bara är ute efter det sistnämnda. Ett sådant formulär skulle behöva ligga uppe kontinuerligt även om alternativet att delta i SM inte skulle vara öppet utom i anslutning till SM. Som en följd av detta kanske det blir än mer fel att ställa hårt krav på korrekt OG.

Jag hoppas vi har såpass skickliga domare att de håller balansen i munnen, även om 80% av ölen på bordet ligger för högt i maltighet/alkohol, men jag tror personligen att det om något skulle försvåra deras uppgift.


Jag tror det är något man måste förlita sig på även om det gör deras uppgift svårare. Det är ju trots allt bara utifrån vad domarna kan bedöma som bör kunna ligga till grund för poängsättningen. Vill någon verkligen delta i SM så fyller man ju helt enkelt bara i ett fiktivt OG i intervallet ifall det riktiga skulle spärra ölen, det enda man kan göra mot det är att domarna faktiskt känner av att ölet faller utanför ramarna.

Notera att någon nämnde att tidigare medaljister har legat inom gränsen för OG trots att någon hård spärr får antas inte varit i bruk. Det är en indikation på att domarna faktiskt är kapabla att skilja agnarna från vetet. Att fritt få ange OG kan alltså fungera som ett sätt att kontrollera domarnas kvalitet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron