Stora Hembryggaredagen 2017

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav BergLand » måndag 2017-01-23 10:11

Inte många dagar kvar nu.
Hur ser det ut med recept inför Stora Hembryggaredagen 2017?
Användarvisningsbild
BergLand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: tisdag 2011-12-06 12:34
Ort: Partille

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav skyking » måndag 2017-01-23 12:44

Jag var inte medveten (eller bara vagt medveten) om detta. Tycker det verkar lite dålig framförhållning med recept om det inte finns publicerat än. Det är ju många som inte har ingredienserna hemma utan måste beställa dem.

Tänkte att det vore en bra ide om man fick humlegården m.fl. involverade också. Det vore ju praktiskt ifall de ser till att ingredienserna finns tillgängliga när det gäller, kanske som färdigt paket. Nåja, det kanske är deras ansvar att se till att de kan sälja de ingredienser som efterfrågas...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav BergLand » onsdag 2017-01-25 16:27

I år skulle vara 13'e året som SHBF firar Stora hembryggaredagen. Alltid sista lördagen I januari.
Alla möjliga saker har ju en egen dag nu för tiden, så det är tråkigt om denna tradition från SHBF's sida skulle dö ut.
Användarvisningsbild
BergLand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 51
Blev medlem: tisdag 2011-12-06 12:34
Ort: Partille

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav iha » måndag 2017-03-06 18:46

Hej!

Förut har domarkommittén haft ansvar för recept, men de har signalerat länge att de inte hinner och i år föll arrangemanget mellan stolarna. Det är tråkigt, precis som du skriver :-( Om det finns frivilliga som vill ta upp tråden nästa år, så tror jag det är mycket välkommet :-) Det ska nog gå att synka med tidigare arrangörer för att få veta mer om vad som behöver göras.

mvh, Ilja
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav skyking » tisdag 2017-03-07 10:25

BergLand skrev:I år skulle vara 13'e året som SHBF firar Stora hembryggaredagen. Alltid sista lördagen I januari.
Alla möjliga saker har ju en egen dag nu för tiden, så det är tråkigt om denna tradition från SHBF's sida skulle dö ut.


Vi kan ju alltid skylla på att vi är vidskepliga och därför hoppar över 13'e upplagan;)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav Eronson » tisdag 2017-03-07 12:23

Hej!

Jag och den hembryggarförening jag är med i, Nybryggarna, kan ta över tråden Stor Hembryggardagen.

Bara jag får alla uppgifter så att vi kan lägga upp infon på hemsidan och i tidningen osv.

Min mejl: pmeronson@gmail.com

Bästa hälsningar
Peter M Eronson
Eronson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2017-03-07 12:20

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-03-07 16:15

skyking skrev:Vi kan ju alltid skylla på att vi är vidskepliga och därför hoppar över 13'e upplagan;)


Eller så kanske SHBF har tänkt att flytta evenemanget till ölets dag som infaller den tredje onsdagen i juli dvs 19/7 i år.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav skyking » tisdag 2017-03-07 16:46

Pilsnerkokaren skrev:Eller så kanske SHBF har tänkt att flytta evenemanget till ölets dag som infaller den tredje onsdagen i juli dvs 19/7 i år.


Tycker nog inte det datumet är så lyckat. Det är ju mycket mysigare att brygga på vintern: man håller till i brygghusets värme medan vinterrusket härjar utanför (inte lika lockande en varm sommardag att dra sig undan till värmen i brygghuset). En faktor är kanske att det finns annat som lockar på ölets dag?

Sen kanske man borde fundera på vad man vill åstakomma med Stora Hembryggardagen. Jag vet inte om jag läst det eller bara drömt, men är inte en tanke att man skall ha ett recept som alla kan brygga, då blir ju valmöjligheterna bättre på vintern eftersom det säkerligen är många bryggare som inte har möjlighet till artificiell kylning - dessa bryggare blir ju sommartid hänvisade till att brygga öl som lämpligen jäses vid högre än normal temperatur. Detta får mig att fundera på om man skall formulera receptet så att även folk som inte mäskar själv (eller kör delmäskning) kan vara med?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav iha » tisdag 2017-03-07 22:18

Eronson skrev:Hej!
Jag och den hembryggarförening jag är med i, Nybryggarna, kan ta över tråden Stor Hembryggardagen.
Bara jag får alla uppgifter så att vi kan lägga upp infon på hemsidan och i tidningen osv.
Bästa hälsningar
Peter M Eronson


Hej Peter!

Kul :-) Jag sänder dig epost med mer information.

mvh, Ilja
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13

Re: Stora Hembryggaredagen 2017

Inläggav iha » tisdag 2017-03-07 22:31

skyking skrev:Sen kanske man borde fundera på vad man vill åstakomma med Stora Hembryggardagen. Jag vet inte om jag läst det eller bara drömt, men är inte en tanke att man skall ha ett recept som alla kan brygga, då blir ju valmöjligheterna bättre på vintern eftersom det säkerligen är många bryggare som inte har möjlighet till artificiell kylning - dessa bryggare blir ju sommartid hänvisade till att brygga öl som lämpligen jäses vid högre än normal temperatur. Detta får mig att fundera på om man skall formulera receptet så att även folk som inte mäskar själv (eller kör delmäskning) kan vara med?


Ja, det är nog rätt klokt att inte ha för avancerade recept. Jag har nog uppfattat som du, att det nog handlar mycket om trevnadsfaktor och vara inbjudande gentemot nybörjare. Trist att vi missade i år, men bra att många tog upp frågan så vi kommer på banan igen :-)
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster