Öltypsdefinitioner

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Öltypsdefinitioner

Inläggav tcncc » fredag 2016-12-30 17:07

Hej,

Om man skulle vilja tävla i Munich Dunkel och Munich Helles hittar jag följande klasser, med följande förebilder:

1 Mild/karaktärsfull Lager

- E. Centraleuropeisk mörk lager
Förebild: Bräu z´Loh Dunkel, 4.5% - Berger Vollbier Dunkel, 5.3% - Bernard Dark, 5.1%

- A. Helles
Förebild: Berger Vollbier Hell, 5.1% - Stierberger Export Hell, 5.0%

Var kan man köpa dessa öl?

//tcncc
tcncc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: måndag 2015-08-03 17:58
Ort: Nyköping

Re: Öltypsdefinitioner

Inläggav ekstedt » fredag 2016-12-30 19:17

Bernard Dark finns i Systembolagets beställningssortiment (med kollikrav). De övriga kan du möjligen hitta på någon webbutik, men jag kan inte komma ihåg att jag har sett dem.

Men vill du prova helles finns ju Spaten och Commerzienrat Riegele som utmärkta representanter på bolaget. Och för all del Landsort Lager.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Öltypsdefinitioner

Inläggav tcncc » fredag 2016-12-30 19:32

[quote="ekstedt"]Bernard Dark finns i Systembolagets beställningssortiment (med kollikrav). De övriga kan du möjligen hitta på någon webbutik, men jag kan inte komma ihåg att jag har sett dem.

Men vill du prova helles finns ju Spaten och Commerzienrat Riegele som utmärkta representanter på bolaget. Och för all del Landsort Lager.[/quote


Tack för svaret!

Det är ju annars lite synd att man inte väljer någon mer vanlig förekommande sort som stiltyp. Det finns ju flera sorter som skulle passa för både Munich Dunkel samt Helles på systembolaget :?

tcncc
tcncc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: måndag 2015-08-03 17:58
Ort: Nyköping

Re: Öltypsdefinitioner

Inläggav ekstedt » fredag 2016-12-30 20:51

tcncc skrev:
Det är ju annars lite synd att man inte väljer någon mer vanlig förekommande sort som stiltyp. Det finns ju flera sorter som skulle passa för både Munich Dunkel samt Helles på systembolaget :?

tcncc


Nä, jag förstår inte hur de har tänkt här.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Öltypsdefinitioner

Inläggav Lindh » fredag 2016-12-30 21:18

Eftersom Spaten uppfann Helles kanske den borde stå med på listan kan jag tycka... Sen kanske det finns bättre öl i stilen men det är ju stört omöjligt att hitta många av förebilderna i typdeffarna. SHBF har förmfåmrepresentanter inom Systembolaget!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Öltypsdefinitioner

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2017-01-10 19:40

Jag håller med om att de nämnda exemplen på Helles är bra, men bra Dunkel är sannerligen inte lätt att hitta på Systemet.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster