Öltyper med låg alkoholhalt måste aktivt stödjas

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Öltyper med låg alkoholhalt måste aktivt stödjas

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2016-12-27 12:34

Hej,

jag tycker det är väldigt synd att klassen för "låg alkohol hög smak" försvinner i folkets val på SM detta år. Öl med lite lägre alkohol kommer att vara helt chanslösa i tävlingen - det är svårt att göra en öl med låg alkoholstyrka som hävdar sig mot starkare öl. Det förstärks ännu mer genom att klasserna i folkets val kopplas närmare till domartävlingens klasser. Det finns flera problem med öltypsdefinitionerna som kopplar till detta:

1. Det är en känd effekt att man ofta tjänar på att låta ölen ligga på övre gränsen i styrka för en öltyp för att maximera smakerna. Domarna gör förstås sitt bästa för att tänka på det men effekten finns ändå där och det är en ganska stark drivkraft.

2. Klasserna i domartävlingen har stränga undre gränser av någon anledning. T.ex. börjar Dry Stout på 3,7% - en folkölsstout platsar alltså inte där. Berliner Weisse är den klass som har lägst undre gräns tror jag men varför måste den vara 2,5%? Många lättare öl är inte egna stilar utan svagare varianter t.ex. Session-IPA.

3. Det finns en väldig massa klasser för jättestarka öl men inga för svaga. Var kan man placera in en äkta lättöl på max 2,25%?

Jag tycker att detta är ett stort problem eftersom det också finns en etisk aspekt. Det handlar om att försvara god ölkultur och då måste vi också våga gå emot trenden att det dricks starkare och starkare öl. Det finns gott om goda initiativ idag t.ex. folkölsbutiker, små bryggerier som gör spännande lättöl mm och då borde vi stötta snarare än motverka den utvecklingen. Jag tycker faktiskt att vi som förening har ett viktigt ansvar här.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Öltyper med låg alkoholhalt måste aktivt stödjas

Inläggav skyking » tisdag 2016-12-27 15:50

Håller i princip med.

Klassindelningen i folkets val lider lite av att det i ganska liten utsträckning görs något för att säkra att klassningen av ölen är korrekt. När det gäller nya indelningen finns det än mindre möjlighet till det då det är rätt subjektivt vad som är maltdominerat respektive humledominerat och tanken med folkets val är ju inte att någon (certifierad) domare skall gå in och bedöma ifall ölen är bra, dålig eller stilriktig (iaf inte mer än vilken annan besökare som helst). Gränserna med alkoholhalt gjorde det iaf teoretiskt möjligt att på ett objektivt sätt dra en gräns för om ölen ställer upp i rätt klass.

Rent generellt tycker jag nog att man skall låta klassindelningarna följa hur populära klasserna är, vilket indelningen i folkets val gör något sånär. Kanske stämmer det även för domartävlingen. Blir någon typ överpopulär så kanske det finns anledning att förfina indelningen där. Men som undantag kan jag tänka mig att det vore lämpligt att ha just alkoholsvaga klasser även om de inte är så populära om så bara en klass. Detta både i domartävlingen som i folkets val. Eventuell impopularitet hos svaga öl skulle ju vara ett incitament för att brygga dem (då det skulle vara lättare att få medalj med svagt öl).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Öltyper med låg alkoholhalt måste aktivt stödjas

Inläggav Asa » onsdag 2017-03-01 21:03

Jag håller med. Dels för att den etiska aspekten är viktig, dels för mångfaldens skull. Det måste finnas några kategorier som tillåter lägre alkohol. Just nu blir det mesta Övriga Öl.

Det känns fel att inte kunna klona t.ex. Brewdogs Dead Pony Club och ställa upp i någon mer beskrivande kategori än Övriga Öl, även om man dragit ner den från 3,8% till 3,5%.

EDIT: Jag gör en ny tråd gällande det andra jag skrev, jag kanske har fått nåt om bakfoten.
Asa
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2017-03-01 19:47

Re: Öltyper med låg alkoholhalt måste aktivt stödjas

Inläggav iha » tisdag 2017-03-07 22:42

fredrik.stahl skrev:Hej,
Jag tycker att detta är ett stort problem eftersom det också finns en etisk aspekt. Det handlar om att försvara god ölkultur och då måste vi också våga gå emot trenden att det dricks starkare och starkare öl. Det finns gott om goda initiativ idag t.ex. folkölsbutiker, små bryggerier som gör spännande lättöl mm och då borde vi stötta snarare än motverka den utvecklingen. Jag tycker faktiskt att vi som förening har ett viktigt ansvar här.


Jag tycker likadant, samt även att en svag öl inte sällan lockar mig både som mer läskande och godare, ofta till mat.
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13

Re: Öltyper med låg alkoholhalt måste aktivt stödjas

Inläggav iha » fredag 2017-03-24 14:32

Hej!

Valet att ta bort en klass för låg alkohol tror jag görs av sm-arrangemangsgruppen, det är alltså upp till varje SM att ändra klasserna för folkets val. Jag vet inte motivationen för årets beslut, men om det är många som kontaktar SM-gruppen och beklagar förlusten så tror jag man är med och påverkar kommande SM. Sänd tips och konstruktiva åsikter till <sm2017@shbf.se>.

mvh, Ilja
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster