Val av öltypsdefinition för SM

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Val av öltypsdefinition för SM

Inläggav Hugo » måndag 2016-11-28 13:24

Funderar över val av öltypsdefinition för SM
Utan att säga för mycket...
Säg att jag gör en "Modern Ljus Lager" smaksatt med "Gurka".
Väljer jag då 11A Frukt, bär och grönsaksöl eller 11D Modifierade öl.
Jag anar att bedömningen av 11D är mer strikt utifrån parametrarna på den öltyp som modiferas - kan det stämma?
Är det någon av kategorierna som är "lägre rankad" och därmed mindre smart att ställa upp i?
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Val av öltypsdefinition för SM

Inläggav skyking » måndag 2016-11-28 15:32

Som jag tolkar det skall du klassa det som "Frukt, Bär och Grönsaksöl". Definitionen på "Modifierade" öl skriver ju att om ölet passar in I någon annan underkategori så skall den placeras där.

Som jag ser det så skall öldefinitionerna idealt sätt vara så att varje öl passar in (på ett entydigt sätt). På så sätt får man ingen taktisk fördel genom att välja vilken klass man placerar ölen (däremot kan man välja att brygga ett öl som passar en taktiskt vald klass), placerar man den I annan kategori så är man helt enkelt fel ute och skall få poäng därefter.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Val av öltypsdefinition för SM

Inläggav Hugo » måndag 2016-11-28 16:03

Jag tolkar det som att jag även skulle kunna använda 11D då modifieringen kan avse "inblandning av kryddor och frukt"
Men om 11D används kan det krävas en tydligare motivering till vilken öltypen som är utgångspunkten och vilka parametrar som modifierats.
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Val av öltypsdefinition för SM

Inläggav Kenneth » tisdag 2016-11-29 12:34

Min rekommendation som öldomare är att om du tänker anmäla ett öl i 11A Frukt, bär och grönsaksöl ska ölet ha en tydlig karaktär av den frukt/bär/grönsak du använder.
Är det bara en lätt touch av densamma så finns risken att domarna anser att ölet är felklassat och då är det bättre att anmäla den i 11D modifierade öl.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Val av öltypsdefinition för SM

Inläggav Hugo » tisdag 2016-11-29 16:01

Tackar-Jättebra!
Det ska jag absolut ta i beaktande då jag registrerar min brygd
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster