Hur går det till gällande tävla med öl?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur går det till gällande tävla med öl?

Inläggav alegi » tisdag 2017-12-12 14:11

Hej jag har alltid undrat hur ni som ställer upp med öl gör gällande fraktandes av fat/flaskor och sen hålla temperaturen under hela dagen.

Tänkte kanske ställa upp på belgoträffen då jag fick tips av en bekant, men har aldrig ställt upp med öl förut på liknande träffar så jag undrar bara hur ni andra gör.

Att frakta med bil går ju enkelt men att sedan ställa upp faten/flaskorna och veta tätt längd för slang samt hur man håller kylan har jag lite svårare för.

Tacksam för svar!
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Re: Hur går det till gällande tävla med öl?

Inläggav Bee » tisdag 2017-12-12 14:24

Transport: försiktigt eller i förtid om man verkligen vill ha klart öl, (eller omtappning till nytt fat med endast klart öl.)

Servering: Alla möjliga sätt finns. Från kran direkt på fat till enkla kranpaket till avancerade krankonstruktioner i gitarrer stubbar, mm

Kyla: Inte alls, liggunderlag och spännband, kyllåda med kylklampar, kylt tapptorn, cask breather och handpicked, kombination av allt, mm

Allt efter penga- och ambitionsnivå.

Huvudsakligen brukar det vara enkla kranpaket och liggunderlag samt kylklampar som folk använder. Men kranen kanske sitter på en något finare låda/planka/etc vanligen räcker kranpaketens 2m sytråd mellan fat och serveringsplats, annars kan man ställa fat på bordet.

Kyler man ölet riktigt kallt innan brukar det hålla sig hela dagen med lite isolering på fatet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hur går det till gällande tävla med öl?

Inläggav Ölamatören » tisdag 2017-12-12 16:18

alegi skrev:Hej jag har alltid undrat hur ni som ställer upp med öl gör gällande fraktandes av fat/flaskor och sen hålla temperaturen under hela dagen.

Tänkte kanske ställa upp på belgoträffen då jag fick tips av en bekant, men har aldrig ställt upp med öl förut på liknande träffar så jag undrar bara hur ni andra gör.

Att frakta med bil går ju enkelt men att sedan ställa upp faten/flaskorna och veta tätt längd för slang samt hur man håller kylan har jag lite svårare för.

Tacksam för svar!


Jag serverar ur fat. Hittils har jag kylt fatet så mycket jag kunnat hemma, på med en fatstrumpa (liggunderlag) och åkt iväg till tävlingen. Tujnnelnbana in till centralen i stockholm och sedan tåg till uppsala och sen till fyrishov för belgoträffen. Det tar ett tap för ett helt fat att gå upp i temp, så det har inte vart ett problem.
/ Joel
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Hur går det till gällande tävla med öl?

Inläggav martinb » tisdag 2017-12-12 16:42

Ölamatören skrev:Jag serverar ur fat. Hittils har jag kylt fatet så mycket jag kunnat hemma, på med en fatstrumpa (liggunderlag) och åkt iväg till tävlingen. Tujnnelnbana in till centralen i stockholm och sedan tåg till uppsala och sen till fyrishov för belgoträffen. Det tar ett tap för ett helt fat att gå upp i temp, så det har inte vart ett problem.
/ Joel

Plus 1 på detta. Kyl + fatstrumpa + extra kylklampar. Sen står det sig ett antal timmar.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster