blodsockermätare Re:Re:RE: Grov avvikelse => huvudbry

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

blodsockermätare Re:Re:RE: Grov avvikelse => huvudbry

Inläggav carlsbergerensis » fredag 2006-06-02 00:00

Jag ska försöka göra ett temperaturtest och kanske pH test. En viss effekt finns säkert, och det vore ju bra att ha kolla på det.

Hittils har jag jobbat vid ungefär rumstmep, men jag har inte mätt tempen exakt. Ska prova en lite varmare, samt en kylskåps kall lösning och se hur mycket det skiljer.

Kanske får man inför en korrektionsterm för temperaturen också. Eftersom öl normal har ett nogorlunda stabilt pH borde nog inte felet där vara så stor, fast det är klart att spädningen med alkaliskt kranvatten kan påverka lite. Ska prova om spädninge med dest vatten gör någon skillnad.

Detta finns på min att göra lista vad gäller denna mätare utvärdering.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

blodsockermätare Re:Re:RE: Grov avvikelse => huvudbry

Inläggav carlsbergerensis » lördag 2006-06-03 00:00

Jag ska försöka göra ett temperaturtest och kanske pH test. En viss effekt finns säkert, och det vore ju bra att ha kolla på det.

Hittils har jag jobbat vid ungefär rumstmep, men jag har inte mätt tempen exakt. Ska prova en lite varmare, samt en kylskåps kall lösning och se hur mycket det skiljer.

Det behövs göra mer tester... jag gjorde några... men nu har jag slut på stickor igen...

Jag hade bara stickor att göra två mätningar vid varje temperatur, och då kan jag konstatera att det fanns en liten indikation... ca 4% per grad att lägre temperatur gav högre utslag... men skillnaden var så liten att variationen inte är statistikst signifikant när jag bara tog två mätpunkter per temperatur...

Resultatet är iallafall (en glukoslösning i kranvatten)

T Avläst väre
13,9 18,0
13,9 18,3
snitt 18,15 +/- 5 %

23,3 17,9
23,3 16,7
snitt 18,1 +/- 5 %

41,3 17,1
41,3 16,8
snitt 17,3 +/- 5%


För att undvika fel kan man säkrast se till att provet har rumstemperatur vid mätning.

När jag får flera stickor måste desta testas igen med en större mätserie.

Ett stor nackdel med denna mätare även om den i princip tycks de trevliga värden... är att det krävs en mindre mätserie för att råda bot på slumpmässiga fel... som tycks finnas....

Felet i ett enskild värde är ca 11% och det är inte acceptabelt om det ska vara användbart för vört. För öl är det dock inte lika kritiskt.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

blodsockermätare Re:Re:RE: Grov avvikelse => huvudbry

Inläggav carlsbergerensis » lördag 2006-06-03 00:00

Nu såg jag att kalibreringen faktiskt verkar skiljer lite mellan förpackningar av stickor också... när jag nu korrigerar för det så stämmer det bättre med kjells mätning av pripps light... och jag tror är det är glukos i den

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

blodsockermätare Re:Re:RE: Grov avvikelse => huvudbry

Inläggav carlsbergerensis » lördag 2006-06-03 00:00

Jag hade bara stickor att göra två mätningar vid varje temperatur, och då kan jag konstatera att det fanns en liten indikation... ca 4% per grad att lägre temperatur gav högre utslag... men skillnaden var så liten att variationen inte är statistikst signifikant när jag bara tog två mätpunkter per temperatur...

Det blev fel... 0.2%/grad ska det vara... poängen är att temperaturvariationen tycks vara liten!

... så något enstaka grad hit eller tid har minimal betydelse.

Som om man håller "rumstemp" .. så spelar det väldigt liten roll om det är 22 eller 25.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

blodsockermätare Re:Re:RE: Grov avvikelse => huvudbry

Inläggav carlsbergerensis » lördag 2006-06-03 00:00

Ska också påpeka att jag först gjore en för liten spädning och hamnar på gränsen av vad mätare klarar uppåt 33 mM.. och då verkar temperaturvariatione blir större... så för bästa resultat ska man kansk späda så att man undviker att ligga i utkanten av mätområdet.... .. jag hamnade först inom ömsöm utan mätområdet... och då spädde jag igen... och det är de siffror jag postat...

så möjligheten finns alltså att temperaturfelet blir högre ju närmare mätarex maxvärde man får...

möjligen har det med enzymaktiviteten att göra.... jag vet inte riktigt när mätare läser av... om den väntar en fix tid.. eller om den inväntar att värdet "planar ut" vilket vore det logiska.. men jag vet inte hur smarat mätarna är

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50


Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster