blodsockermätare mm

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

blodsockermätare mm

Inläggav carlsbergerensis » söndag 2006-05-07 00:00

Nu har jag gjort några snabbtester... här är en lägesrapport... när jag tittade närmare på det här med glukosmätare så visar det sig att det finns en rad olika typer av mätare till att börja med... så först och främst bör man kanske läsa manualen till sin mätare....

Den mätare jag hittade på apoteket heter accu chek och är tydligen baserad på glucose dehydrogenase (inte glucose oxidase), vidare finns tydligen för och nackdelar mellan alla dessa, vilket kanske inte är intressant i det här sammanhanget... hur som helst så är glucose dehygrogenase till skillnad från glucose oxidase enligt den information jag hittat om dessa enzymer ej specifik för glukos! Den reagerar även på maltose. Och jag misstänker även på övriga reducerande sockerater, fast i olika utsträckning. Så långt är det alltså goda nyheter.

Nästa komplikation är att mätaren automatiskt räknar om värden pga tekniska detaljer som inte är intressanta i bryggning. Det verkar som man skiljer på helblodsvärde och plasmavärde... det senare brukar ligga 12% över det första. Slutsatsen blir att man helt enkelt får göra en egen kalibrering med glukos.

Jag testade att späda enkel bryggar glukos i kranvatten.

0 mM glukos => "Lo", dvs <0.6 mM
7.5 mM glukos => "10.4 mMo"
15 mM glukos => "19.7 mMo"
30 mM glukos => "Hi", dvs slog i botten, jag vete inte riktigt vad max är

Kalibreringen är helt på helskotta iallafall. Linjäriteten här var också ganska dålig (10% fel!).

Problemet är att man bränner de 10 stickorna snabbt :)

Jag mätte exakt samma 7.5 mM 2 ggr. En gången fick jag 10.4 mM och andra gången 9.9 mM. Man kan alltså ställa sig frågande till reproducerbarheten då det skilja 5% mellan avläsningarna på SAMMA lösning. Endast några minuter emellan. Allstå kan man bättra på noggranheten genom att ta flera mätningar och ta medelvärde. Men då är nästa problem att varje sticka kostar 7 kronor (såvida man inte har recept).

Jag gjorde lite research och hittade några undersökning i Sverige från -99 där man jämfört noggrannheten på blodsockermätare på olika marknaden och av döma skiljer det mycket mellan mätarna och man uppmanas som diabetiker att inte utan vidare jämföra värden tagne med olika mätare. För övrigt visade de flesta av mätarna för högt värde jämför med vad de ansåg vara det mer korrekta värdet. Vissa mätare räknade automatisk om till plasma-värde medans andra visade helblodsvärde - skillnaden ca 12%.

Hursom helst, trots dessa komplikationer ska jag göra lite mer tester. Jag ska späda muntons maltextrakt och till att börja med se vilka värden jag får.

Att komma i närheten av +/- 0.1 mmol/liter tror jag man kan glömma direkt, men än är inte metoden uträknad.

Jag ska försöka gör ett linjäritetstest, samt undersöka hur mycket utslag de olika sockerarterna ger i praktiken, sen ett repeterbarhetstest. Det utan att bränna för många stickor. Jag köpte 50 stickor till så att jag ska kunna slutföra testerna iallafall. Vi får se hur det går.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster