Clone Brews

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Clone Brews

Inläggav Micke Granath » onsdag 2006-02-08 01:00

Hej

Jag har köpt boken "Clone Brews" som utger sig att innehålla 150 receptkloner på olika kommersiella ölsorter. Det märkliga är att författaren verkar ha hittat en favoritförsockringstemp (vilket ord!) på 65,5 grader C. Denna temp anges i ALLA recept i boken, oavsett öltyp. Min fråga är därför: kan man lita på att övriga komponenter i recepten stämmer?

Mvh
Micke Granath
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 2006-12-22 02:39
Ort: Strömsholm

Clone Brews

Inläggav Anders Boström » torsdag 2006-02-09 01:00

Du ska inte "lita" på dom om du menar att det är de skulle vara orginalrecept. Dom är försök att komma i närheten.
Misstänker dock starkt att vissa recept är oprovade eftersom det tar lite tid att testa ut uppåt 300recept (dom har gett ut 2 böcker) och man borde iallafall experimenterat några gånger per recept.
Jag har provat/"inspirerats av" kanske 15 av recepten med varierad likhet med orginalet.

Vad gäller deras "standardmäskschema" så är det väl så att det ger ett ganska normalt öl som oftast passar bra och krutet läggs istället på malt/humle/jäst.

/anders


Jag har köpt boken "Clone Brews" som utger sig att innehålla 150 receptkloner på olika kommersiella ölsorter. Det märkliga är att författaren verkar ha hittat en favoritförsockringstemp (vilket ord!) på 65,5 grader C. Denna temp anges i ALLA recept i boken, oavsett öltyp. Min fråga är därför: kan man lita på att övriga komponenter i recepten stämmer?

Mvh
Micke Granath
Användarvisningsbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 224
Blev medlem: fredag 2006-10-27 13:33
Ort: Kongsmarken

Clone Brews

Inläggav ErikRönnqvist » torsdag 2006-02-09 01:00

Lite inte så mycket på de där recpten. De kan i vissa fall ge någon slags hint om malt- och humlesorter som kan vara lämpliga. Man skriver t.ex. i en del recept "British pale ale malt", utan vidare specifikation. Det finns rätt många olika sorter som är baserade på olika slags korn och därmed ger en olika karaktär.
Dessutom har jag svårt att tro att alla recept skulle vara testade, det lär ju krävas några försök innan man hamnar rätt.
Den är i alla fall bättre än en bok som heter något i stil med "Brew classic european beers at home". Där är det, om jag minns rätt, enstegs infusionsmäskning som gäller rakt igenom, minns dock inte om det är samma temperatur på alla recept. Nåja, det kan jag väl köpa, men när de inte har mer specifika jästrekommendationer är "ale yeast" för ale och "lager yeast" för lager så börjar man ju undra... En belgare jäst med american ale lär ju få en fantstiskt utpräglad belgisk karaktär... Jag är inte helt säker, men jag tror att det är en klon på en out bruin (eller mjligen en lambic) där de skriver att man kan leta upp någon speciell jäst, men att man även med en vanlig öljäst kommer väldigt nära originalet, vilket låter f-n så troligt.
Så ta det hela med en nypa salt.


/Erik Rönnqvist



-----Original Message-----
From: Micke&Annalena [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Sent: den 9 februari 2006 00:05
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Subject: [Bryggaren] Clone Brews

*** Brev nr. 11628 till Bryggaren skickat av "Micke &
Annalena" <mickePÅvayaPUNKTse> ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<

ErikRönnqvist
 

Clone Brews

Inläggav FredrikStåhl » torsdag 2006-02-09 01:00

Mitt intryck är att sådana böcker ofta lägger fokus på just detta, dvs.
val av malt, humle och jäst. Det är förstås viktigt men det är ofta
minst lika viktigt att kontrollera t.ex. mäsk- och jästemperaturer. Men
det anses kanske vara för komplicerat?

Bland det bästa i genren tycker jag är Classic Beer Style Series som
fokuserar mer på stilar än rena märken. Om man har klart för sig hur man
ska brygga en viss öltyp är det inte så svårt att anpassa till ett
kommersiellt exempel.

/Fredrik Ståhl

On Thu, 2006-02-09 at 09:30 +0100, AndersPUNKTBostromPÅmollehemPUNKTse wrote:
*** Brev nr. 11636 till Bryggaren skickat av AndersPUNKTBostromPÅmollehemPUNKTse ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<

Du ska inte "lita" på dom om du menar att det är de skulle vara orginalrecept. Dom är försök att komma i närheten.
Misstänker dock starkt att vissa recept är oprovade eftersom det tar lite tid att testa ut uppåt 300recept (dom har gett ut 2 böcker) och man borde iallafall experimenterat några gånger per recept.
Jag har provat/"inspirerats av" kanske 15 av recepten med varierad likhet med orginalet.

Vad gäller deras "standardmäskschema" så är det väl så att det ger ett ganska normalt öl som oftast passar bra och krutet läggs istället på malt/humle/jäst.

/anders


Jag har köpt boken "Clone Brews" som utger sig att innehålla 150 receptkloner på olika kommersiella ölsorter. Det märkliga är att författaren verkar ha hittat en favoritförsockringstemp (vilket ord!) på 65,5 grader C. Denna temp anges i ALLA recept i boken, oavsett öltyp. Min fråga är därför: kan man lita på att övriga komponenter i recepten stämmer?

Mvh
Micke Granath
FredrikStåhl
 


Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster