Hyra utrustning/brygga på distans

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Inläggav Dan Nilsson » torsdag 2007-11-22 17:42

Janne gnoff Berglund skrev:Ett snabbt svar på att hyra in utrustning och lokal, om man ska vara sån:
Nej, inte lagligt.
Det är endast som lagen säger det lagligt om det sker i hemmet för eget bruk. Alltså inte i någon annans hem eller lokal.

Det viktigaste med lagtexten är inte vad som direkt står där, utan vad som är intentionen med texten. I detta fall är det viktiga med texten att ölet änvänds för eget bruk och absolut inte säljas vidare. Om det sedan tillverkas i köket, källare, i skogen, hos grannen eller på en hyrd lokal spelar mindre roll.

Har fått denna insikt i samband med arbetet med SHBF:s opinionsarbete. Juristerna läser inte bara lagtexten utan även prejudicerande fall och om sådana inte finns får förarbeten med intentionerna utgöra grunden för deras gissningar. Vad som exakt gäller får man veta först när det är prövat i domstol.
Användarvisningsbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 142
Blev medlem: fredag 2006-10-20 14:31
Ort: JÄRFÄLLA

Inläggav Drutten » torsdag 2007-11-22 22:50

problemet är väl då att jag inte har bil +att det blir en lite stor kostnad att åka runt till olika städer men jag har dock funderat över den SHBF:s kurser och någon gång så ska jag nog ta mig råd eller flytta :wink:

Men tack för tipset om E-a ölkultur, det ska jag forska vidare i.. :D
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarvisningsbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: onsdag 2007-09-05 19:04
Ort: Eskilstuna

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster