Att få lite piff på sin extraktbryggning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Att få lite piff på sin extraktbryggning

Inläggav uffe_i_falköping » onsdag 2007-08-29 11:40

Eftersom det var så roligt att brygga igen och tiden är knapp så har jag tänkt mig en extraktbryggning igen. (Ikväll) Men bara ljus maltextrakt känns något tråkigt så jag tänkte göra någon slags halvmäskning. Jag tänkte mäska in cirka 5 hg pale ale malt och 5 hg karamellmalt vid 66-68 grader. Vänta 20 min och sedan bara låta det rinna av utan lakning. Är det någon som har en gissning av hur mycket socker jag får med? Kan det bli en tredjedel mot vanligt (20 istället för 60 min) eller blir det beydligt mindre för omvandlingen sker mest i slutet?

Hur påverkas färg och smakutbytet. Det känns som om jag kommer få ut nästan samma färg som vanligt och det mesta av smakämnena. Kan det stämma? Det är ju mest smak och färg jag är ute efter. OG-värdet kommer jag att justera med mängden maltextrakt.
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Falköping

Inläggav Pål » onsdag 2007-08-29 19:19

Hej Uffe,

jag brukar köra partial mash men mäskar i regel specialmalten en timme innan jag filtrerar och låter ytterligare ett par liter 65-gradigt vatten rinna av. Jag får nog inte ens 20% effektivitet i denna mäskning och räknar således inte med den överhuvudtaget. I stället ser jag minimäskningen enkom för att få (som du säger) färg och smak. Men räkna inte med mycket socker.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: söndag 2007-01-14 02:46


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster