Renlighet vid provsmakning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Renlighet vid provsmakning

Inläggav uffe_i_falköping » torsdag 2007-02-01 00:04

Tills jag bryggde ihop med Hjalmar B. i lördags så har jag trott att det var i det närmaste förenat med livsfara, eller iallafall ett säkert sätt att förstöra sin öl om man öppnade på locket under jäsningen. Nu gjorde jag det och stack ned en pippet och sög upp ett mät/smakprov. Jag hade kokat spetsen, första 10 cm i vatten men nu undrar jag om det hade kunnat räckt med att torka av den med sprit? 40% sprit, tar det död på bakterier i önskvärd omfattning?
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Falköping

Inläggav Kenneth » torsdag 2007-02-01 08:43

Koka är bättre än att bara torka med 40% sprit.
När jag tar prov så använder jag en rostfri soppslev som kokas i vatten i c:a 10 minuter.
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inläggav Drutten » onsdag 2007-09-12 20:51

Ooooh!
Jag har också en liknade fråga...
Jag jobbar inom vården och har tillgång till ytdesinfektionsmedel och har funderat på om man kan "låna" det och använda det när man gör rent sina bryggar-prylar.
Har inte hittat någon info om hur flyktigt det är eller om det lämnar obehagliga reser efter sig... någon som vet?
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarvisningsbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: onsdag 2007-09-05 19:04
Ort: Eskilstuna

Inläggav pere » torsdag 2007-09-13 20:10

Oavsett vilket rengöringsmedel från helvetet man nu har så är det nog inget som slår 10-15 minuters kokning i vatten.(om du inte vill autoklavera i klorlösning och salpetersyra eller något sådant men nu ska vi inte operera någon utan brygga öl)

Använd utrustning som tål kokning i vatten.
Vatten har den fördelen att du inte riskerar hälla desinficeringsmedel i ölen.
Vattenkokare eller en kastrull med vatten har man alltid hemma.
Om du dessutom har en varm slev så kommer du inte av misstag att fingra på den med dina smutsiga fingrar utan att märka det :-)

Själv så har jag monterat en tappkran i botten på mina jästunnor så att jag kan provsmaka utan att lyfta på locket.
Det känns bra, men det borde finnas risk för infektioner i själva karnen om man inte sköljer ut den efter provsmakningen.

Tror syret du för ner i ölen under provsmakningen är en bov många inte tänker på. Det minimeras om avtappningen sker via bottnen, det enda syre som kommer in då är en eller två pluppar via jäsröret.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarvisningsbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 142
Blev medlem: tisdag 2006-11-28 22:08
Ort: Hägersten Stockholm

Inläggav Drutten » fredag 2007-09-14 17:45

jo men nu är det ju så att jag inte tror så mycket på att koka jäskärlet och häverten då jag tror att det ger upphov till missformade jäskärl och hävertar.. ;-)

Men det var ju ingen dum idé kanske ska ta och pratta med dem i autokaven och fråga om de har lite tid över ;-)
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Användarvisningsbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: onsdag 2007-09-05 19:04
Ort: Eskilstuna

Renlighet är en dygd!!!

Inläggav Raasken » fredag 2007-09-14 23:12

Renlighet blir en brygd!!!

Min "primus mentor" (Torgny E) lärde mig att

medlet Jodofor i rätt blandningsförhållande fixar nog

det mesta av de saniteringsbehov hembryggaren har.

Därför förvarar jag alla småprylar i en spann med Jodoforlösning.

Det innebär tex slangar, jäsrör, mått, slevar, silar mm.

När, en senast rendiskad bryggspann, skall tas i bruk

så sköljs den först i Jodofor som sedan får rinna av.

Denna regel gäller undantagslöst för all utrustning som

kommer i kontakt med bryggden efter vörtkoket.

Jodoforregeln gäller även för flaskor osv,

tom händer och underarmar får sig en dos om det känns påkallat.

Tvättstugan gör rena bryggder hälsar Raasken :wink:
Raasken
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 186
Blev medlem: måndag 2007-02-12 17:44

Inläggav Fredrik Nivert » tisdag 2007-09-18 22:45

Jag använder mig av den största modell av spruta jag lyckats komma över. Tror den rymmer 1,5dl. På den har jag monterat en tunn slang.

När jag skall ta ett prov under jäsningen torkas slangen med sprit, och sedan tas jäsröret bort, slangen sticks ner och öl/vört sugs upp. Snabbt på med jäsröret igen. Minimalt med luft kommer ner i jäshinken, och jag har aldrig haft problem med infektion.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inläggav tobbus » onsdag 2007-09-19 16:23

Fredrik Nivert skrev:Jag använder mig av den största modell av spruta jag lyckats komma över. Tror den rymmer 1,5dl.


Vart får man tag på sådana doningar. Tycker att det lät som en vansinnigt fiffíg idé. Överallt annars på amerikanska forum snackar de om pipetten till Thanksgiving kalkonen, men den är ju inte det lättaste att hitta i svea rike... =)

Tycker att megasprutan låter som en väldigt gott alternativ. Går det att få tag på som privatperson, eller måste man muta någon mindre nogräknad anställd på Unversitetssjukhuset här i stan?
tobbus
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2007-08-09 22:22
Ort: Örebro

Inläggav Bosse Bergenståhl » tisdag 2007-10-02 01:41

Den stora risken när man öppnar locket är inte verktygen man stoppar ned i vörten. En kokt soppslev är säkert tillräckligt bakteriefri. Det stora hotet är i stället hårbottnen, för där kryllar det av små jästsvampar av märket brettanomyces, alltså klassisk vildjäst. Mössa på alltså, gärna en bra stund innan man gläntar på locket.

En aspekt på ytdesinfektionsmedel: ibland innehåller de olja eller annat fett för att skydda användarnas hud och annat. Även små mängder fett är fullständigt förödande för skumbildningen, samma sak med tensider. Men det finns bra ytdesinfektionsmedel, visst. Bra t ex till jästpåsen och öppningen på E-kolven man gör sin förkultur i.
malt är gott
Användarvisningsbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 402
Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
Ort: Torna Hällestad, Skåne

Inläggav Putte » tisdag 2007-10-09 16:26

Av ren nyfikenhet, hur får man reda på att hårbotten är full av "brettar"? och om de nu finns där så borde de väl finnas lite överallt på kroppen med tanke på att man med jämna mellanrum kliar sig i huvudet och sedan flyttar händerna någon annanstans. Så jag köper inte riktigt "mössa på", tvätta hellre händerna noggrannt innan hantering av din ädla drycker. Fö är vi nog lite för hysteriska när det gäller renligheten, man klarar sig ganska långt med rena, avsköljda grejer.
Mitt minne är omfattande men dimmigt.
/Charles Darwin
Putte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: fredag 2006-10-20 20:14
Ort: Stockholm, Rågsved

Inläggav Bosse Bergenståhl » onsdag 2007-10-10 00:37

I all kommersiell livsmedelshantering är det faktiskt lag på att man ska ha mössa på! Detta gäller alltså inte bara kockar, utan även den enklaste korvgubbe på stan. Givetvis är det inte bara brettar i hårbottnen, och givetvis finns de över allt, men händerna är ju på något sätt självklart att man tvättar - eller?

Brettanomyces, vildjäst, är den mikroorganism som i särklass är det vanligaste problemet i hembryggd öl, så vanlig att många inte alltid uppfattar det. Smakar din ale Orval är det helt enkelt brett i den...

Men visst, man kan ju också acceptera det som en del av hantverket. Detta är ju ett av huvudskälen till att nästan alla kommersiella producenter filtrerar sitt öl, det blir helt enkelt mer lagringsstabilt.

Det som är speciellt är att det tar lång tid för brettanomycesstammarna att slå igenom, de växer helt enkelt till rätt långsamt. Därför märks de först efter en tids lagring.
malt är gott
Användarvisningsbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 402
Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
Ort: Torna Hällestad, Skåne


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster