problem med klarning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

problem med klarning

Inläggav maltis » lördag 2007-01-27 12:20

Hej, är en nybörjare som är inne på min 3:e helmaltsbryggd.

På de två första satserna så har jag kört primärjäsning+sekundär och därefter ställt ölen kallt för klarning. Temperaturen har blivit ute-temp, ca 5-7 grader. Vid denna efterklarning har jag efter en vecka tröttnat då den inte verkar ha klarnat något utan tillsatt gelatin och rört om lite försiktigt. Två dagar efter detta är den kristallklar.

Sista gången så har jag bara haft den på primär och därefter ställt ut den kallt. Denna gång orkade jag vänta i två veckor men den såg inte ens klar högst upp i kärlet.

Hur brukar ni vana bryggare göra med detta? Ska man låta den stå ännu längre(månader?) för att få den att klarna innan flasktappning? Är det fusk att använda gelatin för klarning?

Jag kan ju också nämna att jag inte har använt någon protafloc eller irishmoss vid kok.
maltis
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lördag 2007-01-27 11:53
Ort: Hasslö

Re: problem med klarning

Inläggav Peter » lördag 2007-01-27 15:37

Hej!

maltis skrev:Vid denna efterklarning har jag efter en vecka tröttnat då den inte verkar ha klarnat något utan tillsatt gelatin och rört om lite försiktigt. Två dagar efter detta är den kristallklar.


Då har du ju inget problem med klarning, eller? ;-)

Personligen brukar jag efterlagra en vecka eller två veckor i kylskåp (ca 2-4 grader) och brukar få kristallklar öl. Då använder jag protafloc, samt ibland isinglass eller gelatin. Det är inte bara jästpartiklar, utan även proteiner, mm, som gör öl disigt/grumligt. Jag föreslår att du kokar vörten länge (90min), tillsätter protafloc sista 15 min. av koket samt lagrar ölet så kallt som möjligt i en vecka, ev med gelatin tillsatt. Sist men inte minst, se till att vara minutiöst noggrann med renligheten då även bakterier kan göra ölet grumligt (och givetvis mindre välsmakande).

Det finns inget som heter fusk när det gäller hembryggning. Man får göra precis hur man vill för att uppnå det resultat man önskar! Det är ju det som är tjusningen med att göra det själv, det är DU som bestämmer.
Användarvisningsbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 2007-01-05 23:01
Ort: Sävedalen (Göteborg)


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 38 gäster

cron