Jäst - hur fungerar det egentligen?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav Bosse Dalenius » tisdag 2023-06-20 22:44

Jag fortsätter nog att skriva under "nybörjare hjälp" under en lång tid frammåt. Efter 28 bryggningar är det fortfarande för mig massor av frågetecken och saker att lära. Men just nu så undrar jag hur jästen egentligen fungerar. För att försöka formulera en enkel fråga, vad händer om man pitchar med för lite jäst? Varför fungerar det inte så att jästcellerna växer till i antal till dess att dom räcker för att jäsa ut allt socker?

Frågan har funnits med mig hela tiden men kom upp igen då jag nu kör med en Tilt och kan följa processen mer direkt. Och just nu så verkar jag dessutom ha ett problem Jag jäser en IPA med Kveik M12, en påse . Började med 30 grader och det jäste så det stänkte, efter bara två dagar hade den gått ifrån OG 1.065 till 1.018 men nu så ser den ut att sluta där. Jag ser iofs gas bubbla ut genom jäsröret men TILT'en säger nått annat. Så en fråga till, vad skulle ni hitta på när det ser ut så här? Picha in en till påse och skulle det funkar utan extra syresättning? :?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav Hop-san » onsdag 2023-06-21 14:10

Hur många liter jäser du med en påse? En påse räcker till max 20liter enligt specen för påsen.
Normalt är att det jäser som tusan i ett par dagar för att bli längre och längre mellan bubblorna. Låt det stå som det är några dagar för att se om FG sjunker mer. Vad är planerad FG?
Hop-san
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2019-01-31 13:12

Re: Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav Bosse Dalenius » onsdag 2023-06-21 17:03

18 liter är det i tanke .... och FG skall landa på 1.015 ....

Jag testade med att pitcha in en påse jäst till nu vilket jag kanske redan nu ångrat ... När jag öppnade upp hinken så såg jag att det låg en kaka av humle ovanpå Tilt'en .... Så efter att pitcha och skaka om lite så sjönk densiteten till 1.015. Men innan hade jag tappat ut några droppar ur bottenkranen och mätt med en refraktometer och fick då också 1.019 .... Men sen slog det mig att en sån funkar väl inte på en jäst öl!?!? Så nu en ny fråga ..... har jag ställt till det med att pitcha in extra jäst nu eller spelar det ingen roll?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav SGP » torsdag 2023-06-22 09:07

Bosse Dalenius skrev:Jag fortsätter nog att skriva under "nybörjare hjälp" under en lång tid frammåt. Efter 28 bryggningar är det fortfarande för mig massor av frågetecken och saker att lära. Men just nu så undrar jag hur jästen egentligen fungerar. För att försöka formulera en enkel fråga, vad händer om man pitchar med för lite jäst? Varför fungerar det inte så att jästcellerna växer till i antal till dess att dom räcker för att jäsa ut allt socker?


Jo så fungerar det visst. Jästen förökar sig så länge de har mat precis som alla andra organismer. Pitchar du "för lite" jäst så tar det lite längre tid för utjäsningen, värre än så är det inte. Jag pitchar nästan alltid mindre än rekommenderad mängd. Exempelvis är en påse W-34/70 avsedd för 10L men jag lagar 20L normalt och använder bara en påse. Jag har använt två påsar ett par gånger för att se om det blir någon skillnad på resultatet men det blir det inte. Detta har även sajten Brulosophy testat åtskilliga gånger och de har inte heller hittat någon skillnad som inte kan förklaras med slumpen.

Det ska sägas att jästen behöver en del näringsämnen för sin fortplantning, för att bygga upp skalet på de nya jästcellerna och sånt så den kan inte föröka sig i all oändlighet om man inte är väldigt noggrann med jästens miljö. Jästen kommer dock fullpackad med dessa ämnen från tillverkaren så man behöver normalt inte bry sig om det. Enligt en representant från jästtillverkaren Fermentis som höll en "webinar" hos Humle (borde finnas arkiverat där fortfarande) så kommer jästen med så mycket resurser att man utan problem borde kunna återanvända bottensatsen 5-6 gånger innan resurserna är slut. Själv har jag återanvänt bottensats 2 gånger ett par gånger utan problem (dvs 3 batcher öl från en påse jäst).

Bosse Dalenius skrev:Frågan har funnits med mig hela tiden men kom upp igen då jag nu kör med en Tilt och kan följa processen mer direkt. Och just nu så verkar jag dessutom ha ett problem Jag jäser en IPA med Kveik M12, en påse . Började med 30 grader och det jäste så det stänkte, efter bara två dagar hade den gått ifrån OG 1.065 till 1.018 men nu så ser den ut att sluta där. Jag ser iofs gas bubbla ut genom jäsröret men TILT'en säger nått annat. Så en fråga till, vad skulle ni hitta på när det ser ut så här? Picha in en till påse och skulle det funkar utan extra syresättning? :?


Nu har jag visserligen inte använt Kvejk än men 1.065 till 1.018 är ganska normalt för de flesta jäster. En extra påse kommer troligen inte att hjälpa och du vill absolut inte tillföra syre till en färdigt utjäst öl. Jag skulle säga att den är klar.

Exakt hur mycket det jäser ut beror inte bara på jästen utan även på hur du har lyckats med förhållandet mellan olika sockerarter i din vört. Har mäskningen orsakat mer ojäsbart socker så kommer jäsningen att stanna på en högre siffra. Vad som är ojästbart beror på jästen, vissa jäster klarar bara monosackarider, de flesta klarar disackarider och några kan även glufsa i sig trisackarider, då blir det en väldigt torr öl.

Det ska också sägas att Tilt inte är särskilt exakt. Den är bra för att hålla koll på jäsningsförloppet men det utlästa värdet kan skilja en del från verkligheten. Att mäta en utjäst öl med refraktometer är också vanskligt för alkoholen i ölen kommer att påverka mätningen. Det är bättre att använda en hydrometer.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav Bosse Dalenius » torsdag 2023-06-22 10:55

TackSGP för ett utförligt och bra svar. Klargör mycket!
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav Hop-san » torsdag 2023-06-22 12:26

Du skriver att du kollar FG med refraktometer. Har du då läst av BRIX-skalan och räknat om? Det går inte att läsa av Oeschleskalan direkt i en refraktiometer då alkoholen påverkar brytningsindex.
https://www.northernbrewer.com/pages/re ... calculator
Hop-san
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2019-01-31 13:12

Re: Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav ekstedt » torsdag 2023-07-06 08:40

Bosse Dalenius skrev:Jag fortsätter nog att skriva under "nybörjare hjälp" under en lång tid frammåt. Efter 28 bryggningar är det fortfarande för mig massor av frågetecken och saker att lära. Men just nu så undrar jag hur jästen egentligen fungerar. För att försöka formulera en enkel fråga, vad händer om man pitchar med för lite jäst? Varför fungerar det inte så att jästcellerna växer till i antal till dess att dom räcker för att jäsa ut allt socker?


Nej, så funkar det inte. Jästen förökar sig inte för att uppnå något visst antal eller för att "kunna utföra en uppgift". Jästen växer för att den kan; i detta fall för att den har hamnat i en väldigt näringsrik miljö. Lite förenklat kan man säga att en visst vört för med sig resurser för att skapa ett visst antal nya celler, oavsett hur många celler du startar med. En justerad och mer korrekt bild är att cellerna själva för med sig resurser, så ju fler celler du startar med, desto fler nya celler kan också skapas. Oavsett så blir det alltså så att ju fler celler du startar med (upp till en viss gräns), desto fler celler har du i slutet av jäsningen när förökningen har upphört. Däremot blir den relativa förökningen mindre ju fler celler du startar med. Förökningen sker alltså under jäsningen, inte innan som en del påstår.

Förutom antalet celler i slutet av jäsningen så kan också antalet tillsatta celler påverka slutresultatet i form av olika smakämnen som jästen presterar, och även utjäsningen. Dock är skillnaderna små så länge man håller sig inom rätt härad. Om man slänger i en eller två paket har knapp märkbar betydelse.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jäst - hur fungerar det egentligen?

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2023-08-14 13:28

ekstedt skrev:
Bosse Dalenius skrev:Jag fortsätter nog att skriva under "nybörjare hjälp" under en lång tid frammåt. Efter 28 bryggningar är det fortfarande för mig massor av frågetecken och saker att lära. Men just nu så undrar jag hur jästen egentligen fungerar. För att försöka formulera en enkel fråga, vad händer om man pitchar med för lite jäst? Varför fungerar det inte så att jästcellerna växer till i antal till dess att dom räcker för att jäsa ut allt socker?


Nej, så funkar det inte. Jästen förökar sig inte för att uppnå något visst antal eller för att "kunna utföra en uppgift". Jästen växer för att den kan; i detta fall för att den har hamnat i en väldigt näringsrik miljö. Lite förenklat kan man säga att en visst vört för med sig resurser för att skapa ett visst antal nya celler, oavsett hur många celler du startar med. En justerad och mer korrekt bild är att cellerna själva för med sig resurser, så ju fler celler du startar med, desto fler nya celler kan också skapas. Oavsett så blir det alltså så att ju fler celler du startar med (upp till en viss gräns), desto fler celler har du i slutet av jäsningen när förökningen har upphört. Däremot blir den relativa förökningen mindre ju fler celler du startar med. Förökningen sker alltså under jäsningen, inte innan som en del påstår.

Förutom antalet celler i slutet av jäsningen så kan också antalet tillsatta celler påverka slutresultatet i form av olika smakämnen som jästen presterar, och även utjäsningen. Dock är skillnaderna små så länge man håller sig inom rätt härad. Om man slänger i en eller två paket har knapp märkbar betydelse.


Tack för ett initierat och tydligt svar! :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron