Ersätta spraymalt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Ersätta spraymalt

Inläggav jonteohr » måndag 2023-06-19 13:20

Hej!
Jag började min nybörjar-bryggning med ett färdigt recept på 4L från Lilla Köksbryggeriet (APA) i vintras. Den tyckte jag var supergod!
Köpte nyligen ett bryggverk (Coobra CB3) för att kunna göra större batcher och börja experimentera mer.

Det jag vill göra nu är att försöka konvertera om det receptet från Lilla Köksbryggeriet till Beersmith som jag kan använda för att göra en 30L batch istället. Men min fråga är, om jag vill skippa spraymalt (för att det är så ofantligt dyrt om jag ska ha tillräckligt mycket för 30L), hur gör jag då? I beersmith så ser det ut som att OG blir 1013 och alkoholhalten 1.3% om jag bara skiter i spraymalten och dem övriga nivåerna ser skumma ut, blandannat bitterheten ser ut att skjuta i taket.
Hur kan jag "konvertera" om receptet?

Receptet är:
1.5kg Carared Malt
70.6g Cascade Humle
2pkt Safale BE-134 jäst

Efter experimenterande i beersmith så kan jag lägga till 1.92kg "brown sugar, light" för att fixa nivåerna. Är detta rimligt eller går det att göra enklare?

Tanken är att göra denna första batch på ett recept som jag känner igen, och därefter börja experimentera med recept jag hittar på beersmith.

Tacksam för svar! Är inte jättekunnig än men försöker lära mig så gott det går :)
jonteohr
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2023-06-19 13:16

Re: Ersätta spraymalt

Inläggav ekstedt » måndag 2023-06-19 22:55

Nej, du kan inte ersätta maltextrakt med socker. Maltextrakt kan bara ersättas med malt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ersätta spraymalt

Inläggav Skogstorpsbryggarn » lördag 2023-06-24 10:51

Har aldrig kört ett sånt kit, men visst är det så att färg och maltsmak fås av krossad malt som lakas? I detta fall carared, och att basmalten är spraymalt. Då ska du ju ha samma andel carared som ursprungsreceptet, och sen ha så mycket pale ale malt som behövs för att hamna på motsvarande OG som köks-kitet.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron