Helmäskning, första försöket

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » onsdag 2021-12-22 21:42

Efter många år av slumrande funderingar och bekanta som sedan länge bjudit på sina egna kreationer så har jag till slut gjort slag i saken, läst på och börjat samla på mig grejer så smått. Det som intresserar mig främst just nu är själva bryggprocessen och kemin bakom. Att chansen finns att det blir ett riktigt bra resultat är mest en bonus just nu.

Jag har fått tag i en begagnad kyl för jäsning (~80 hög, universaltermostat återstår att skaffa) och ett mäsk och lak kärl på 20 liter med tapp och integrerad termometer. Kommer sannolikt köra med en falsk botten och kylspiral. Återstående grejer att fixa känner jag att jag har koll på då det finns riktigt bra info på bryggarwiki osv.

Så, det jag brottas lite med är om jag klarar mig med mina 4,5 + 5 liters kärl för lakvatten, valet av jäskärl och hur stora kok jag egentligen kommer kunna köra utan slabb och elände. Safety first. Valen jag känner jag har är en 15 liters jäshink eller två 15 liters jäsdunkar och göra 12 liters batchar. Har hittat dunkar som har både topplock och tapp nedtill och ryms bredvid varandra i kylen. Tanken är att kunna ha två olika batcher igång parallellt så länge jästen ligger nära i krav på temp om jag inte orkar vänta på att första batchen blir klar först. Påverkar valet av hink/dunk själva buteljeringen nämnvärt?

Vilket det första ölet ska bli har jag ingen aning om. Sugen på att testa göra en smakrik tjeckisk pilsner men vet inte riktigt vart jag kan hitta recept på det jag söker anpassat till min utrustning.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Djonk » torsdag 2021-12-23 11:44

12 liter är inga problem i ett 20L-kärl, i alla fall om du lyfter ut malten eller lakar. Man behöver egentligen inte värma upp lakvattnet så det är inte heller ett stort bekymmer.

På vilket sätt skulle dunken påverka buteljeringen?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » torsdag 2021-12-23 12:59

Jag har sett att vissa jäskärl har tapp och föreställde mig att det skulle göra det möjligt att undvika hävert och plaskande. Dem används för hink i hink men tänkte tappen var strategiskt placerad för tappning också. Risken att gå med bottensats är ju uppenbar.

Har letat mer efter recept och volymer. Ser ju ut att bli 9 liter mäskvatten och 6 liter lakvatten till 12 liter öl så då är det bara receptet kvar. Vill göra liknande batch om och om igen för att se vilka skillnade gör vad egentligen.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Olof Fager » torsdag 2021-12-23 19:30

Jag lägger i jäskärl med tapp för att slippa flytta över till sekundär. Tycker det funkar bra. Böset lägger sig stabilt på botten efter ett par dagars ordentlig kallkrasch och skulle det ändå vara så mycket bös att det når upp till tappkranen, så kan man bara kallkrascha en extra dag med kärlet tippat lite grann så jästkakan och böset lägger sig snett bort från den.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Djonk » torsdag 2021-12-23 20:10

Absolut, rekommenderar starkt att sätta dit en kran som du kan ta prover genom och sen sätta en flaskfyllare på för flaskning. Bottensats kan man få med lite i de sista flaskorna, häll upp försiktigt och drick de först.

Det finns förborrade hinkar som är smidiga att t.ex. skörda kräusen från eller tillsätta diverse saker i som påsar med humle/frukt/trä. Temperatur för jäsning är som mest kritiskt i början, efter en vecka eller så kan man gott låta det mesta stå i rumstemperatur utom kanske när det är som varmast på sommaren. Man kan också vilja sänka till 0 grader för att det ska sedimentera rejält, så i normalfallet skulle jag säga att en hink i taget snarare är att föredra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » tisdag 2021-12-28 21:05

Tack för svar och input. Slopade idén med att ha plats för två jäskärl och valde en 19 liters carboy vilket ger mig marginal och utrymme för en blow off tube i kylen.

Nu är dem sista grejerna beställda och hämtar allt inklusive ingredienser till första ölet imorgon. Velade lite på slutet men landade i en tjeckisk pilsner till sist då valet av malt och humle känns rätt givet. Mestadels pilsner malt med ~5% munich och ~5% melanoidmalt och endast saaz humle.

Om allt går väl så kan jag alltid testa göra en ale eller två medans pilsnern mognar i kylen.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » lördag 2022-01-01 23:44

Då var första koket avklarat dagarna innan nyår och vörten står i jäskylen sedan 48 timmar på 8 grader. Det mesta gick enligt plan men ett par tre saker kan definitivt bli bättre.

Tjeckisk pilsner

Vörtstyrka 12% (1050)

Malt
Golvmältad böhmisk pilsnermalt (Weyermann), krossad, 4kg
Munich Malt 1 (Weyermann), krossad, 0.36 kg
Melanoidmalt (Weyermann), krossad, 0.135 kg
Totalt 4.495 kg
Mäskvatten 12 liter (2.7 / kg malt)

Stegmäska
35’ 20 min
62’ 25 min
71’ 25 min
78’ 15 min

Kontinuerlig lakning tills SG uppnått

Flytande jäst Czech Pils (Wyeast 2278)

Kok 80 min
50g Saaz vid kokstart
25g Saaz med 60 min kvar
25g Saaz med 20 min kvar

Mäskningen
Det lät redan efter några minuter som om det kokade under falskbotten. Visade sig när jag lakade att jag hade luft i slangen som leder vörten från falskbottnen till tappen vilket var svårt att bli av med. Får komma ihåg att fylla systemet innan jag har i malten nästa gång.
Tappade koll på temperaturen under andra rasten men lyckades avvärja en katastrof med en liter kallt vatten så vörten planade ut på 75 grader innan jag fick ner den igen. Mäskningsschemat blev därefter så jag lät tempen gå ner mot 62 grader och kortade sen 71 graders så jag fick totalt 50 minuter mellan 62 och 71 grader. Blir omöjligt att återskapa men bra ändå hoppas jag.

Lakningen tappade jag bollen helt på. Var rädd att jag sabbat allt under mäskningen så glömde helt att kompensera uppmätt SG för vörtens temperatur. Jag underskattade sockerhalten rejält och rädd för att få en sockerfattig vört så lakade jag bara ur kanske 16-17 liter. Jag uppskattade den till 1030 innan kok men landade efter kok och avkylning på 1080 :shock: Hellre ett lite plattare öl än en söt lager för att jästen ger upp när alkoholhalten blir för hög tänkte jag så spädde ut med 3 liter vatten.

Filtreringen kan jag också förbättra. Slutade med en linnehandduk i ett durkslag men mycket gegga satte stopp hela tiden och tvingades tvätta ur handduken under rinnande vatten flera gånger. Lättare än att försöka fixa ett filter som sätter igen i kokkärlet men det måste finnas en smartare lösning. Kokade utan humlepåse då jag tänkte att utbytet blir bättre då.

Pitchade på 20C och sen in i kylen på 8C där det nu stått i två dygn. Har fått en cm sediment i botten och börjar se antydan till något som växer på ytan så hoppas det tar ordentlig fart imorgon.

Saker att reda ut i närtid är kommande diacetylrast och se till att tajma flaskningen.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Olof Fager » söndag 2022-01-02 09:19

Brygger själv biab så kan inte ge så mycket input till tekniska lösningar, men avseende diacetylrasten så mät SG efter ca fyra till fem dagar och om/när SG ligger 50-75% från OG till förväntat FG (alltså exempelvis när SG ligger mellan typ 1.018-1.027 om OG var 1.045 och förväntat FG är 1.010) så höjer du till 20 grader och låter jäsa ut bara. Det är inte exakt vetenskap, men det funkar finfint :)
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Perwaste » söndag 2022-01-02 10:37

Trasselknut skrev:Lakningen tappade jag bollen helt på. Var rädd att jag sabbat allt under mäskningen så glömde helt att kompensera uppmätt SG för vörtens temperatur. Jag underskattade sockerhalten rejält och rädd för att få en sockerfattig vört så lakade jag bara ur kanske 16-17 liter. Jag uppskattade den till 1030 innan kok men landade efter kok och avkylning på 1080 :shock: Hellre ett lite plattare öl än en söt lager för att jästen ger upp när alkoholhalten blir för hög tänkte jag så spädde ut med 3 liter vatten.


Generellt sett går det alldeles utmärkt att spä ut med vatten om man hamnat för högt, så det behöver du inte vara orolig för. Likaså att peta i mer socker/spraymalt om man ha,nar för lågt. Nu är det inte någon idé med det om det slår med några pinnar hit eller dit, men som t ex i ditt fall är det ett bra sätt.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » tisdag 2022-01-04 13:51

Tack för det. Jäsningen har kommit igång nu men fort går det inte. Igår, fyra dagar efter pitchning, låg SG på ~1055 och har ett fint skumtäcke i jäskärlet. Skulle tro det börjar bli klart i helgen/början på nästa vecka.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Olof Fager » tisdag 2022-01-04 18:17

Vad var ditt OG på? Alltså efter utspädningen? Så att du har koll på när du ska höja tempen till diacetylrasten.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » tisdag 2022-01-04 22:29

Olof Fager skrev:Vad var ditt OG på? Alltså efter utspädningen? Så att du har koll på när du ska höja tempen till diacetylrasten.

Det låg nära 1065, tog emot att skicka i mer vatten :) Jästen jäser ut 70-74% så tänker höja tempen när det närmar sig 1025.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » onsdag 2022-01-05 11:18

Nu först på dag 6 luktar det jäsande öl i kylen och det bubblar på i skumtäcket på ytan. Har förstått att jag borde gjort en förkultur av den flytande jästen då den inte nödvändigtvis behöver vara pigg och deras smack pack bara påvisar att det finns levande jäst i paketet.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Olof Fager » onsdag 2022-01-05 11:45

Det låter på gränsen till lite sent? Vad är beräknat uppskattat FG? 1.012-1.013-ish? Isåfall ska du höja tempen mellan 1.039 och 1.026.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Helmäskning, första försöket

Inläggav Trasselknut » onsdag 2022-01-05 15:51

Ja det kan det nog vara. Med start mellan 1060 och 1065 borde jag kanske höja redan vid 1030 då.

FG borde landa nånstans runt 1015 till 1018 baserat på den attenuation som stod på jästpaketet (70-74%). Med start på 1060 - 1065 borde jag hamna där i krokarna.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster