risskal och krossning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

risskal och krossning

Inläggav SwedishLuthier » söndag 2019-05-19 12:30

Är fortfarande rätt ny på detta med 8:e bryggningen på gång idag. Jag använder ett hopcat 30-liters bryggverk. Jag har noterat (av nödvändighet) att risskal är fantastiskt bra för att få till ett bra flöde genom maltbädden efter goda tips här. Men en tanke som slog mig idag: Jag krossar min malt med ett gap i krossen på 0,9 mm. Det måttet kom jag fram till tidigare efter att haft lite väl kompakta maltbäddar som det inte runnit igenom ordentligt och 0,9 mm fungerade innan jag upptäckte risskal. 0,8 fungerade inte lika bra. Men kan någon ge en anständig gissning kring hur mycket jag skulle kunna minska gapet i krossen (en billig bulldog-kross) med tanke på att jag blandar in nästan 10% risskal per viktenhet mot malten (är det för mycket?). Tacksam för alla goda förslag
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2017-08-28 18:22

Re: risskal och krossning

Inläggav Djonk » söndag 2019-05-19 13:30

Alternativt kan du öka avståndet och slippa ha i risskalen
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: risskal och krossning

Inläggav Hövdingen » söndag 2019-05-19 13:34

Off topic, vad tycker du om Hopcat 30? Är lite inne på att skaffa en HC 50 men verkar vara dåligt med info om HC/Ace på interwebben
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: risskal och krossning

Inläggav SwedishLuthier » tisdag 2019-05-21 06:44

Djonk skrev:Alternativt kan du öka avståndet och slippa ha i risskalen

Krossar jag mindre får jag ut för dåligt ut mäsken så det är inget alternativ
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2017-08-28 18:22

Re: risskal och krossning

Inläggav SwedishLuthier » tisdag 2019-05-21 06:48

Hövdingen skrev:Off topic, vad tycker du om Hopcat 30? Är lite inne på att skaffa en HC 50 men verkar vara dåligt med info om HC/Ace på interwebben

Helt OK, ingen superkvalitet, men helt OK. Små irriterande saker som att displayen inte lyser om man inte kör program/manuellt, d v s om jag vill övervaka temperaturen under kylingen får jag stå och lysa på displayen med en ficklampa! Sen hr en koppling börjat läcka lite (fixades senast med teflontape, men ska hårdlödas frammöver), pumpen har satt igen en gång (gick enkelt att plocka isär, literindikeringarna på insidan stämmer inte. Annars har jag inte hittat något mer så på det hela taget en trevlig maskin som förenklat många steg och fått upp effektiviteten i mina bryggningar. Ja och som sagt, krossar man för fint funkar det inte, i alla fall inte utan risskal
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2017-08-28 18:22


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron