Torrhumla

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Torrhumla

Inläggav bonemala » onsdag 2019-02-13 11:22

Enligt receptet jag följer ska det torrhumlas efter tio dagar, men som det ser ut kommer det att ha jäst färdigt innan dess.
Det började jäsa för fem dagar sedan och bubblar nu ungefär tre gånger i minuten.
Hur gör jag då med torrhumlingen?
bonemala
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2018-04-02 14:08

Re: Torrhumla

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-02-13 11:24

bonemala skrev:Enligt receptet jag följer ska det torrhumlas efter tio dagar, men som det ser ut kommer det att ha jäst färdigt innan dess.
Det började jäsa för fem dagar sedan och bubblar nu ungefär tre gånger i minuten.
Hur gör jag då med torrhumlingen?


Kör på, det finns ingen anledning att vänta så länge.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla

Inläggav Djonk » onsdag 2019-02-13 12:31

En anledning är väl om man inte vill ha så lång kontakttid, t.ex. 2 dagars torrhumling. Å andra sidan är det många som föredrar att torrhumla medan jäsningen fortfarande är igång för att minimera oxidering.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla

Inläggav bonemala » onsdag 2019-02-13 12:35

Finns det några risker att torrhumla redan nu om det mot förmodan fortsätter att jäsa en vecka till?
bonemala
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2018-04-02 14:08

Re: Torrhumla

Inläggav Humlegatan » onsdag 2019-02-13 12:46

bonemala skrev:Finns det några risker att torrhumla redan nu om det mot förmodan fortsätter att jäsa en vecka till?


Risker och risker. En del av aromen från humlen kommer att försvinna eftersom vörten fortsätter att producera kolsyra och då "trycker ur" aromen ur vörten. Sedan finns det andra som menar att man minskar risken för oxidering om man torrhumlar under aktiv jäsning, andra som menar man den aktiva jästen kommer binda sig till alfasyran i humlen och medföra oönskad bismaker.

Men, nej. Någon risk innebär det inte för ölet i sig. Troligen kommer du få lite olika resultat beroende på när och hur länge du torrhumlar. Sedan påverkar ju paketeringen också.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster