Spara jästslurry med lacto?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Spara jästslurry med lacto?

Inläggav Djonk » torsdag 2018-10-18 22:48

Snabbsurade med proviva superfrukt, blev fräscht fruktigt och surt :) nu är det dags att tappa om på lite frukt/bär, funderar på röda vinbär och rabarber..

Till frågan: är det någon idé att spara slurryn som blir över? Lactobacillerna måste vara döda efter en timmes kok men ganska säker på att det är de som ligger som ett mjölkigt dis i botten, separat från jästen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Spara jästslurry med lacto?

Inläggav skyking » fredag 2018-10-19 08:05

Ja, har du värmt upp det till 100C i en timme så är det nog inte så många bakterier som överlevt skulle jag gissa. Skall du spara slurryn så skall du nog separera ut den INNAN du värmer upp det hela.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Spara jästslurry med lacto?

Inläggav Djonk » fredag 2018-10-19 11:55

Jästen tillsattes efteråt för att förtydliga :) håller med om att det inte är optimalt och i det här fallet är det inte min favoritjäst så gör inte så mycket - men om man har en slatt man gärna återvänder, är den döda lacton att betrakta som harmlös?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Spara jästslurry med lacto?

Inläggav skyking » fredag 2018-10-19 12:05

Jag missförstod nog. Trodde det var lacto-kultur du ville spara (fast då heter det ju inte jästslurry kanske).

Rent spontant låter det harmlöst, men man kanske inte skall vara så säker. De risker jag ser (utan att uttala mig om sannolikheten) är att bakterierna kan bidra till mutationer hos gästen, alternativt att det bildas otrevliga ämnen när bakterierna bryts ner.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster